Menü

Elhízás, mint betegség

A modernkor új betegséget szabadított ránk, az elhízást. Egyre magasabb testsúly lesz az átlag, de nem hagyhatjuk, hogy a túlsúly legyen a norma!

Az elhízás problémája pedig nemcsak a felnőttkort érinti, az elhízottnak számított felnőttek 25 %-a gyermekkorban is túlsúlyos volt. Ezért a gyermekkori elhízás felismerése és kezelése kulcsfontosságú a „betegség” és szövődményeinek megelőzése érdekében.

Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint az európai tinédzserek mintegy harmada túlsúlyosnak számít, ráadásul az elhízás gyakorisága lassan olyan mértéket ölt, mely megváltoztatja, hogy mi számít normának. Ugyanakkor hiába válik átlagossá a túlsúly, attól még ugyanolyan egészségügyi kockázatokat jelent, társadalmi szinten pedig egyre nagyobb problémát.

A túlsúly következményei jól ismertek, magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, magas koleszterin, ráadásul ezek a kórképek már a gyerekek között sem ritkák. Így hát, ha hagyjuk, hogy gyermekeink elhízzanak, számos negatív hatásnak is kitesszük őket, a felsorolásból pedig nem hiányozhatnak a pszichés következmények sem, alacsony önbecsülés, depresszió és így tovább. Mindezt pedig tovább súlyosbítja az a tény, hogy a gyermekkori elhízás a felnőttkori korai elhalálozást valószínűsítő tényező is.

Ma már az sem újdonság, hogy az elhízás problémája leginkább az életmóddal kapcsolatos, a tévénézés, videojátékozás, számítógépezés elveszik az időt a mozgástól, sportolástól. Természetesen az egészségtelen táplálkozás is jelentős szerepet játszik a túlsúly kialakulásában. Az elhízás és szövődményei jelentősen rontják az életminőséget, éppen ezért gyermekeinket éppen úgy kell óvnunk tőle, mint más betegségektől. A tiltás a tapasztalatok szerint nem túl sikeres szülői stratégia, inkább a következetes szülői példamutatás segíthet megóvni gyermekeinket a modernkor új betegségétől, az elhízástól.

Fotó:
pixabay.com

Barackos finomságok

Gyakran mondjuk a fiatal, egészséges arcbőrre, hogy hamvas, mint egy barack. Mindez nem véletlen, hiszen az őszibarack kitűnő szer a száraz és fáradt bőrre. A szépségápoláson túl azonban az egészséges életmódnak is szerves részét képezi ez a kis szőrös gömb.


Súlycsökkentő szabályok

Mielőtt belevágnál a nagy fogyási akcióba, vésd az emlékezetedbe, hogy nem vagy kövér! Súlyfelesleged van, amit nem kell szégyellned, nem vagy hibás miatta. Csak egy lépés a cél kitűzése. A diétázás olyan, mint bármely más képesség: el kell határoznod magad és keményen dolgoznod kell érte.

Néhány fitness tévhit

A fitness fénykorát éljük, de más sportágak is népszerűek, a karantén kihozta az embereket kocogni a természetbe és többen elkezdtek otthon online edzeni, van azonban néhány tévhit, melyet azért jó tisztázni, ha valaki sportolni kezd.

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.

Alattomos kalóriák, de attól még léteznek

Amikor legyint az ember, hogy két szál sültkrumpli mi az már, megy egy harapás a sütiből, két nyalás fagyi, meg két evőkanál mindössze a nutellából, mos akkor sajnos rossz hírem, van: az a két evőkanál nutella több, mint 100 kalória pluszt jelent, amit 10 perc futással lehetne elégetni.