Menü

Rendszer kontra igény- Anyai dilemmák

Nem könnyű azoknak az anyáknak, akik minden erejükkel optimális gyereknevelésre törekednek, minden babával kapcsolatos kérdést megfontolnak, elemeznek, utána olvasnak egyszóval dilemmáznak. Fejükben pedig a kérdéseket nem válaszok, hanem újabb kérdések és dilemmák követik.

A sok-sok baba körül felvetődő dilemmák (lásd cumihasználat) királynője, hogy mi a fontosabb a rendszer, napirend kialakítása már a kezdetektől, vagy az igény szerinti gondozás, ellátás. Érvek és ellenérvek mindkét „ideológia” mellett akadnak bőven, szóval a „dilemmázós” anyukák törhetik rajta a fejüket napestig.

A rendszeresség kiegyensúlyozottabbá teszi mind a baba, mind az anya napjait. Kiszámíthatóbbá válik, hogy a baba mikor éhes vagy mikor van szüksége alvásra, így a külső programok is jobban tervezhetőek. De mielőtt az „átgondolós” anyuka fejében megszületne a megnyugtató válasz, döntés a napirend mellett, máris számtalan „de” fogalmazódik meg. A babák ugyanis nem biorobotok, ahogyan a felnőttek sem, ők sem mindig ugyanakkor éheznek meg, nem esznek mindig ugyanannyit, ráadásul egy-egy hasfájás, vagy fogzás miatti nyűgösség azonnal szétzilálja a napot.

Aztán persze a legtöbb anya rájön, hogy ezekre a kérdésekre nincs helyes vagy helytelen válasz. A babák túlélő ösztöne rendkívül erős, mely egyben azt is jelenti, hogy teljesen alkalmazkodnak az adott család ritmusához, és az anyai elvárásokhoz. A kulcskérdés tehát valójában az anya személyisége, hiszen nem tudunk önmagunkból kivetkőzni, hűen magunkhoz kell döntéseket hoznunk és az biztosan jó lesz a babánknak is. A babák igény szerinti ellátása kellő rugalmasságot igényel az anyától, a rendszeresség, napirend kialakítása pedig következetességet.

Egyébként a „megfontolgatós” anyák is a második gyerek után hamar ösztönössé válnak.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.