Menü

Hagyjuk szárnyalni a gyerekeket

Ne csak a szülő, a család és a társadalom nevelje a gyereket, hanem fordítva is! Álljunk meg egy kicsit, miközben a gyermekeket regulázzuk a nyári szünetben, a nyaralás alatt. Most (jó esetben) több időt töltünk velük együtt, figyeljük hát meg őket egy kicsit jobban, hogy mennyi mindent tanulhatunk tőlük! Többek között az elfogadást.

A gyermekek még teljesen önfeledten élik meg az életet. Főleg kisebb korban igazán természetesen viselkednek, és bár hat rájuk a nevelésünk, valamint szívják magukba a környezetük információit, sok társadalmi elvárás és gondolkodás még nem gátolja őket. Gyakorlatilag szabadok, még akkor is, ha ránk vannak utalva. A felnőttektől eltérő szempontrendszerrel értékelnek, amit érdekes megfigyelni.

Sokszor észre sem veszik, hogy a szülő ódzkodik valamitől, vagy valakitől, és önkéntelenül közelítenek feléjük. Koszos kutya? Nem akadály. Futni a pocsolyában? A legjobb szórakozás. Együtt úszni a kacsákkal a tóban? Nincs ennél tökéletesebb nyári élmény. Meleg férfipár ücsörög a padon egymás kezét fogva? Odamegy hozzájuk és kérdez. A legtöbb ilyen szituációban az anya és apa első reakciója a „NE!”. De biztosan indokolt, hogy letörjük a gyerek szárnyait, és barátságos próbálkozásait? Valóban pozitív irányba neveljük azzal, hogy gyakorlatilag gátoljuk a nyitottságát? Amellett, hogy megtanítjuk számukra a legfontosabb értékeket, próbáljuk őket olyan dolgokban szabadon gondolkodni és cselekedni, amikor nem ártanak vele senkinek – és ha jól belegondolunk, saját maguknak sem. Ha meggyőződünk róla, hogy a kutya barátságos, akkor miért ne simogathatná meg? Vagy miért ne kérdezhetne őszintén az emberektől?

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy hagyjuk, hogy rágót ragasszon az ülésre, és átszaladjon az úttesten körülnézés nélkül. Viszont sokkal jobban önmaga lehet, és a teljes személyiségfejlődésére hatással lesz, ha nem próbáljuk minden percét leszabályozni. Tiltás helyett vegyünk neki egy gumicsizmát, és indítsunk el plusz egy mosást az esőnap után. Had ugráljon a pocsolyában, ha nem fröcsköl le vele másokat! Azt szokták mondani, hogy „a piszkos gyerek a boldog gyerek”. Lehet, hogy nagyon aranyos abban a kis hófehér kantáros nadrágban, de sajnálatos, ha már most ez korlátozza a hétköznapjait.

Ehhez tartozik az is, hogy megtiszteljük őt azzal, hogy válaszolunk akkor, ha kérdez valamit. Sose mondjuk azt neki, hogy „majd elmondom, ha már nagy leszel”. Őszintén, fog még emlékezni egyáltalán a kérdésre? Nem valószínű. És az is lehet, hogy ha sok ilyen elterelő választ kap, akkor nem is kérdez többé, vagy legalábbis nem minket. Igyekezzünk az életkorának megfelelően, de válaszolni neki. Igen, néha nem könnyű, és kényelmetlen kérdéseket feszegetnek, vagy valami olyat, amire nem egyszerű a felelet. De talán ez is egy lehetőség, hogy mi magunk is elgondolkodjunk valamiről, és éppen abban az aspektusban, ahogy a gyermek kérdezi.

Képletesen szólva nem mindegy, hogy a gyerek kezét fogva közösen sétálunk egy úton, vagy a karjánál fogva rángatjuk magunk után. Ha esetleg ő lát egy szép utat, merjünk kalandra kelni vele, ha épp nincs ott a farkas a közelben… És főként ne lássunk farkast minden kölyökkutyában. 

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.