Menü

Megszabadulni a pelenkától

A legtöbb három éves gyermek nappal már szobatiszta, ami óriási megkönnyebbülést jelent a szülőknek. Mindenben egyre önállóbb, beszéde is egyre színesebb, érzelmeit már egyre inkább el tudja mondani.

Sok gyerek három évesen kezdi az óvodát. Bár már egyáltalán nem kötelező, hogy óvodás korra a gyerek szobatiszta legyen éjjel, és nappal, azért ezt a legtöbb szülő igyekszik addigra elérni. Hiszen jóval könnyebbé válik pelenka nélkül az élet és a kicsi is ráébred arra, mennyivel kényelmesebb is.

Három évesen már nagyon ügyesen mászókáznak a csemeték, a hintát még nem tudják hajtani, de a háromkerekű kerékpárt már igen. A lépcsőt is rendeltetés szerűen használják, azaz váltott lábbal lépcsőznek. Képes már fél lábon is megállni, s már az ugrálás, ugrás is megjelenik a használt mozgásformák között. Mind többször játszik szerepjátékot, gyakorlatilag mindent eljátszik, ami érdekli.

Érdemes minél többet levegőre vinni, gyerekek közé, hiszen így szocializálódik legkönnyebben. Ha mégis rossz az idő, nem lehet kimenni, akkor foglalkozzunk vele minél többet. A meseolvasás legyen az egyik legkedvesebb időtöltés, de adjunk neki bátran ceruzát, filctollat, zsírkrétát, gyurmát, vízfestéket, temperát, hadd ismerkedjen a különböző anyagokkal, színekkel. Rajzoljunk, színezzünk együtt. Igen hasznosak a matricás foglalkoztatók is, ezekkel minden gyerek szívesen elbíbelődik.

Kifejezetten önálló étkezés, öltözködés, fürdés közben, a szabályokat, a normákat is igyekszik betartani.

Egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy melyik keze az uralkodó, magyarán jobb, vagy balkezes lesz-e. Ha még nem alakult ki, melyik kezét használja többet, akkor se essünk kétségbe, mert az óvodában ezt figyelemmel követik és azonnal szólnak, ha szükség van valamilyen fejlesztésre.

Beszédje érthető, egyre szebben beszél, kerek mondatokban és az érzelmeit, érzéseit is ügyesen ki tudja fejezni. Vigasztal, segítséget kér.

Elvileg ebben a korban az alapszíneket és testrészeket már ismerik a gyerekek. Ha netán a kézügyessége, a rajzai még nem felismerhetőek, nem kell aggódni, mert ez akár egy csapásra megváltozhat heteken, hónapokon belül.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.