Ma van a szülinapom!
- Dátum: 2013.12.05., 20:40
- egy éves a baba, egyéves baba fejlődése, első szülinapja a babának, mit tud az egyéves baba
Gyorsan elérkezett kisbabánk első szülinapja. Ekkora már nem is baba, hanem inkább kisgyerek, aki egyre önállóbb. Sok egyéves ilyenkor szülője kezébe kapaszkodva lépked, de olyan is akad, aki önállóan totyog. A beszéde is rohamosan fejlődik. Ha a szülinapi tortán a gyertyát még nem is fújja el egyedül, azért napról, napra egyre ügyesebb.
Csemeténk első életévéhez közel már igazi kis virgonc. Imád jönni-menni, mászva, vagy totyogva, esetleg kapaszkodva lépegetve, felfedezni a lakást, a szűkebb és tágabb környezetét. Akkor se keseredjünk el, ha a kicsi még nem megy egyedül. A szakemberek úgy vélik, minél tovább mászik, annál jobb. Előfordul, hogy csak 16-18 hónapos korra érnek meg a gyerekek az önálló járásra, úgyhogy ne legyünk türelmetlenek. Hagyjunk időt neki, hogy magától érje el ezt a fejlődési lépcsőt, ne erőltessük a járást, ha még inkább mászni szeretne.
Az egyéves gyerkőc beszédfejlődése is napról-napra alakul. Előfordulhat, hogy már tudatosan használ szavakat (anya, apa, baba, mama), de az, hogy csak a szavak elejét mondja (el, le fel, iiii, ééé, pá stb.). A szülők ebben a korban sokat segíthetnek olyan szótagismétlő szavakat használnak, amelyeket a kicsi is ki tud ejteni és be tud azonosítani, például: pápá, baba, tütü, vauvau stb.
Ekkora már több egyszerű felszólítást, kérést megért a babánk, tisztában van rengeteg szó jelentésével és tudja, hogy egy-egy tárgy mire való. Utánozhatja is bizonyos állatok hangját. Élvezi a közös éneklést, mondókázást, beszélgetést. Próbáljunk vele minél többet foglalkozni, meséljünk, daloljunk. Ebben a korban kifejezetten élvezik azokat a mondókákat, ahol a szöveget egyszerű mutogatás kísér (Csip-csip csóka, Tarka szárnyú pillangó, Lepke, Süti-süti pogácsát stb.). Adjunk a kezükbe egyszerű hangszereket, csörgőket, kis dobokat, xilofont, hadd élvezzék a zenélést ők is.
A játékaik továbbra is egyszerű dolgok. Igen hasznos a gúlaépítő, ahol az egyre csökkenő méretű formákat egymásba, vagy egymásra tudják helyezni. Jelöljünk ki neki egy kincsesládát, amibe a saját kis játékait ki és be tudja pakolni. Gurítsunk labdát, autót, kukucskáljunk, fogócskázzunk, bújócskázzunk vele.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.