Menü

A kilenc hónapos baba: Öntudatos kisgyerek

Egyre tudatosabbá válik a gyermekünk, s ezt már kilenc hónapos korában mi is láthatjuk, tapasztalhatjuk. Egyénisége egyre inkább kialakul, már különálló kisemberként tekint magára, aki pontosan tudja, mit szeret és mit nem. Ha valami nem az igényei, akarata szerint alakul azt sírással jelzi. Itt az ideje, hogy a korlátait megszabjuk és bevezessünk néhány fontos szabályt.

A kilenc hónapos babák általában már képesek hason fekvésből felülni. Ügyesen térdelnek, a kúszást felváltja a mászás. Ha valamiben meg tudnak kapaszkodni, akkor felállnak, felhúzzák magukat állásba, de még egyensúlyozni nem tudnak. Az ügyesebbek megismerkednek a lépcsővel, a hátsójukkal lefelé óvatosan leereszkednek, visszafelé pedig ügyesen felmásznak.

Az ujjacskáival képes az apró tárgyakat felcsippenteni, szívesen rombolja le a puha, plüss kockákból, vagy fából, legóból épített tornyokat. Megkezdődik a rámolás korszaka is. A lakásban minden felfedezésre vár, mindent a kezébe kell venni, meg kell fogni, meg kell vizsgálni. Szívesen játszik kukucskát, vagy bújócskát, örömmel dobálja le a magasból a tárgyakat és hosszan néz utánuk. Próbálgatja a tárgyak hangját, egymáshoz ütögeti őket, vagy ő ütögeti azokat. Ha megtanítod, tud tapsolni, „pogácsát sütni”, pápát inteni. Örömmel labdáz, tologatja a kisautókat, pörgeti azok kerekeit. Próbálgatja, hogy a kisebb tárgyakat nagyobbakba teszi, ki-be dobálgatja, rakosgatja a játékait egyik dobozból a másikba.

Továbbra is sokat beszéljünk hozzá, mondókázzunk, énekeljünk neki, mert ha még nem is mond szavakat, mert csak gagyarászik, azért a passzív szókincse rohamosan fejlődik.

Minél többet vigyük társaságba, rendszeresen csináljunk neki közösségi programokat, hogy megszokja a többi gyereket. Ha nincs testvére, különösen fontos ez, mert így tapasztalják meg, milyen is egymással játszani, s nem egymás mellett. Rossz időben se féljünk a játszótértől, a jó levegőn hagyjuk szabadon mászkálni, felfedezni a környéket. Azonban arra mindig ügyeljünk, hogy alaposan és rétegesen öltöztessük fel.

Fontos tudni, hogy a kilenc hónapos gyermek már felfogja a saját önálló mivoltát, külön kis lényként tekint magára. Ha bármi nem a tervei, akarata, igénye szerint történik, akkor azonnal nyafog, nemtetszését sírással fejezi ki. Tisztában van a nem szó jelentésével. Türelmesen ismételgessük el, mit miért nem szabad, soha ne legyünk ingerültek vele. Persze azt is magyarázzuk el, mi az, amit lehet. Soha ne vegyünk ki a kezéből játékot, hagyjuk, hadd próbálkozzon egyedül. Ha mi mutatunk meg neki mindent, akkor elveszti korán az érdeklődését és beletörődik, hogy majd anya megcsinálja helyette.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.