A baba ötödik hónapja - Újabb mérföldkőhöz érkeztünk
- Dátum: 2013.08.18., 21:36
Kisbabánk ötödik hónapja sok szempontból fontos állomást jelent a fejlődésben. Végérvényesen maga mögött hagyja a csecsemőkort, most már izgága, örökmozgó kisbaba.
Az öt hónapos babák többsége egyfolytában mosolyog, gagyog, gőgicsél, sikongat, rikkant, próbálgatja a különböző hangnemeket. Amikor azonban valami nem tetszik neki, azonnal sírni kezd, érzelmeit egyre jobban ki tudja fejezni. Teremtsük meg számára azt az érzelmi biztonságot adó hátteret, ami az egészséges fejlődéséhez szükséges. Éreztessük vele, hogy nemcsak neki vagyunk fontosak és nélkülözhetetlenek, hanem ez viszont is így van. Beszéljünk hozzá sokat, énekeljünk, mondókázzunk vele.
A családtagokat már régóta képes megkülönböztetni, de mi a helyzet az idegenekkel? Az öt hónapos gyermek tart azoktól, akikkel nem találkozik nap, mint nap. Ne csodálkozzunk, ha elutasító azokkal, akiket legutóbb 5-7 napja látott. Ez így természetes, mint ahogy az is, hogy a közvetlen családtagokkal egyre szorosabb a viszonya.
A testi, fizikai fejlődését illetően már láthatjuk, a folytonos rúgkapálás mellett már képes hátról hasra fordulni. Akadnak, akik kicsit lassabban tanulják meg ezt a műveletet, viszont olyan baba is van, amelyik erre az időre már oda-vissza pörög és a mászást kezdi gyakorolni. A mászás, kúszás mozdulatsor első lépcsőfoka az, amikor a gyerkőc négykézlábra tolja ki magát, majd előre-hátra ringatózik. Aztán először lassan, nagyon lassan, előre teszi a kezecskéit, majd jönnek a lábacskák. Az első időben kissé darabosnak tűnik majd a mozgása, ám ahogy telnek a napok, úgy lesz egyre ügyesebb, egyre gyorsabb. Aki még idáig nem jutott el, azért sem kell aggódni, hiszen fél éves korig még simán bepótolhatja.
Észrevehetjük, hogy a gyermekünk továbbra is imádja a hangokat adó, zörgő, csörgő tárgyakat, amiket képes már egyik kezéből áttenni a másikba. Sőt, a leeső tárgyak után néz. Egyre bonyolultabb mozdulatokra képes, a lábát a szájához húzza, sok esetben a lábujjait is szopizza. Amikor ülésbe húzzuk, a fejét ügyesen tartja, megtámasztva pedig egyenesen ül. Utóbbit viszont ne erőltessük, ha akar, úgyis gyorsan megtanul ülni, önállóan is. A sok mozgás miatt egy pillanatra se hagyjuk egyedül, lehetőleg biztonságos környezetet alakítsunk ki a számára. Ha váratlan dolgunk akad, például csenget a postás, esetleg csörög a telefon, akkor se feledkezzünk meg a kicsiről, mindig tegyük vissza az ágyába, inkább sírjon néhány percig, mintsem valami baj érje a földön, a játszószőnyegen.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.