Ayres terápia- Speciális mozgásterápia kisgyermekeknek
- Dátum: 2013.04.18., 15:10
Azoknak a gyerekeknek ajánlott, akik szorongóak vagy éppen hiperaktívak, mozgáskoordinációs problémákkal küszködnek, és ezek a tünetek valamilyen speciális, rendellenes magzati tapasztalatra (például farfekvés vagy koraszülés) vezethetőek vissza.
Az Ayres terápia Jean Ayres amerikai neuropszichológus által kidolgozott szenzoros integrációs mozgásterápia. A terápiában résztvevő gyermekek szabadon kísérletezhetnek a rendelkezésre álló eszközökkel, billenő hintákkal, forgóhengerrel, óriási gumilabdákkal, mennyezetről lelógó hálókkal.
Ha valamilyen ok miatt (magzati korban farfekvés, téraránytalanság, oxigénhiányos állapot, koraszülés, túlhordás), vagy csecsemőkorban kimaradt mozgásfázisok, például: a kúszás vagy mászás kimaradása, az Ayres- terápia segítségével korrigálható.
Az Ayres- terápia javasolható még: mozgáskoordinációs problémák fejlesztésében, az epilepsziás vagy agysérült gyerekek kezelésében, a hiperaktív tüneteket mutató gyermekek fejlesztésében.Személyes tapasztalatokkal is rendelkezünk a terápia kapcsán, egy Nevelési Tanácsadóban volt szerencsénk megfigyelőként részt venni rajta.
A terápiát általában kisgyermekeknek, főleg óvodáskorúak számára tartják. A gyerekek létszáma maximum 2-3 fő, fontos, hogy mindenkire kellő figyelem jusson. A foglalkozás irányítása közvetett, főként szabad eszközhasználaton alapszik, középpontban a játék áll. Az általunk megfigyelt terápia, beszélgetéssel kezdődött, a gyerekek elmondhatták heti élményeiket. Majd kezdetét vette a játék, mindenki választhat eszközt, amellyel foglalkozni szeretne. Vannak olyan szorongó gyermekek, akik várat építenek, vagy egy hálóba belefekszenek, és magzati pozíciót vesznek fel, ami megnyugtatja őket.
Azok a gyerekek, akiket viszont valamilyen trauma érte magzati korban vagy szülés közben, ők szoronganak az ilyen helyzetektől, és félnek a bezártságtól. A terápia során azonban oldódnak, biztonságos környezetben ismerkednek azokkal a helyzetekkel, amelyektől eddig tudattalanul is szorongtak, és ez nagyon gátlásossá tette őket. Olyan esetet is láttunk, amikor egy kisgyerek nem szorongó volt, hanem rendkívül frusztrált. Ő például a dühét vezette le a terápia segítségével.
Kívülről úgy tűnhet, hogy csak egy szabad játékról van szó speciális eszközök segítségével. Valójában a terapeuták minden foglalkozásra készülnek és terveznek. Ugyanakkor rendkívül jól tudnak alkalmazkodni a gyerekek aktuális hangulatához. A szabad játék dominál, de közben a szakemberek azért igyekeznek közvetetten terelni minden gyereket olyan eszközökhöz, amelyek segítségével fejleszthetőek.
Fotó:
sxc.hu
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.