Menü

Szex és iskola

  • Dátum: 2013.03.12., 12:50

A mai kor paradox jelensége, hogy míg a pubertáskor fölgyorsított és a nemi élet egyre korábban kezdődik, ezzel párhuzamosan az ifjúkor természetellenesen kitolódik (lásd egyetemi évek).

Kutatások bizonyítják, hogy a nemi érés és az első szexuális élmény is egyre korábbra tolódik, utóbbi életkor tekintetében a fejlett nyugati országokban átlagosan 16 éves korra jellemző. Az átlag nem is olyan kifejező, mert sokkal fiatalabb életkort is magába foglal, 12- 13 évesek között sem ritka ma már a rendszeres nemi élet. Közben pedig az a jelenség is megfigyelhető, hogy az ifjúkor rendkívül kitolódik, a hosszú egyetemi évek már nemcsak egy szűk társadalmi rétegre jellemző. Ezt a folyamatot a „mamahotel” kifejezéssel is szokták érzékeltetni, ami azt jelenti, hogy a már igencsak felnőttkorban lévő személy hosszúra nyújtott tanulmányai alatt még mindig otthon él, a szülei teljes ellátást biztosítanak, furcsa képződménye a felnőtt és a gyermeki életnek és hatással van a párkapcsolatokra is.

A nemi érés és a szexuális élet egyre fiatalabb korban jelentkezik, ennek hátterében főként a tömegkommunikáció szerepét hangsúlyozzák, már a reklámok is sokszor szexuálisan túlfűtöttek. A jelenség oka komolyabb elemzést igényelne, nem lehet egy-egy tényezővel magyarázni. Persze mint minden másban, e témában is vannak örökérvényű jellemzők, az életkortól függetlenül az örömök egyik forrása a testi érintkezés. Mi emberek akárcsak beszéd-, szexuális potenciállal is születünk a környezetünk (nevelés, családi háttér, vallás, kortárs csoport stb.) hatására fog például meghatározott szakaszban kibontakozni, és ugyancsak ezek a tényezők befolyásolják azt is, hogy egyáltalán milyen viselkedést minősítünk szexuálisnak.

A serdülőkorban fókuszba kerülnek a nemi szerepek, a biológiai érés hormonális változásokkal jár. Ezek a folyamatok általában „szerelmi tárgyért” kiáltanak, ami érinthet egy kortársat, de az sem ritka hogy egy idealizált tanárra vetítődik ki. Felnőttként nem szabad kinevetnünk és lebecsülnünk a serdülőkori érzelmeket, szerelmeket, de tudnunk kell, hogy mi áll a hátterében. Ilyenkor főként a testben és lélekben zajló változások reakciójaként jelenik meg a szerelem érzése, a felnőttkori kapcsolatokhoz képest nagy különbség, hogy általában nem a másik fél személyisége áll a fókuszban, nem kiváltó ok. El kell ismernünk, hogy az iskolákban zajló felvilágosítási módszerek nem túl népszerűek, nehézkesek és emiatt aztán nem is túl hatékonyak. A felvilágosítás módszereinek hibái szoktak lenni például, ha túlságosan biológiai központú, ha nem életszerű, és az sem jó, ha elrettentő hatást akar gyakorolni. Persze a szülőknek is szembe kell nézniük ezzel a felelőséggel, nem ruházhatják át az iskolára és a pedagógusokra. Érdemes ezt a kérdést szülőként tudatosabban kezelni, és természetesen ehhez az is kell, hogy elsőként tisztáznunk kell saját viszonyunkat a szexualitással kapcsolatban.

A gyermeki szexualitás gondolata sokakat megrémiszt, pedig a korai szexuális élményeket már óvodáskorban is feltételeznek, az egy másik kérdés hogy ezeknél a valóban létező jelenségeknél (például játék a nemi szervvel) milyen értelemben beszélhetünk szexualitásról. A szexualitás át meg át járja életünket, ha ragaszkodunk ahhoz, hogy ez szigorúan felnőtt téma, akkor a tabusítás hibájába eshetünk.
Sok- sok izgalmas kérdést tehetünk fel még, például hogy milyen következményei vannak a nemi kérdésnek és a szexualitásnak az iskolára nézve? Meddig terjed az iskola nevelő szerepe ebben a témában? Az osztályteremben lényeges szempont-e a nemi megkülönböztetés? Kinek a feladat a felvilágosítás?

Fotó:
sxc.hu

Sztárok iránti rajongás – lelkesedés vagy megszállottság?

Poszterek a falon, újságkivágások a tolltartóban, karikatúraszerű arcok és monogramok a füzet szélére firkálva. Sokunk tinédzser éveit végigkísérte egy kedvenc színész, egy énekes, egy sportoló vagy egy másik ikon iránti lelkesedés. Évek múltán is elmosolyodunk, ha meglátjuk vagy meghalljuk a régi bálványunkat. Bár az imádat leggyakrabban a kamaszkorhoz kötődik, felnőttként is lehet favoritunk, akire felnézünk az eredményei vagy a személyisége miatt.

Gyenge jellem: mit jelent, és hogyan ismerhető fel a viselkedésből?

Mindannyian találkozunk életünk során olyan emberekkel, akik látszólag nem képesek kiállni önmagukért, következetlenek vagy könnyen befolyásolhatók. A „gyenge jellem” nem egy végleges ítélet, de vannak tipikus szokások, amik erre utalhatnak. Íme hat jel, amiből felismerheted őket – és amire érdemes odafigyelned magadban vagy másokban is.

Alfa-nők

Többféle személyiségtípust ismerünk, ilyen az alfa is, ami nem csak a férfikanál, hanem a nőknél is megtalálható.

Lakásnézés hobbiból – új nagyvárosi szenvedély vagy csak bámészkodás?

Péntek délután. A nagyvárosi lakóparkban nyitott kapukkal várja a látogatókat egy új építésű rezidencia. A hirdetés szerint „panorámás kilátás, prémium burkolatok és amerikai konyha várja az érdeklődőket". Azonban vevők helyett csak hobbi felfedezők érkeznek, akik nem akarják, és nem is tudják megvenni az ingatlant. Ők csak nézelődnek és kikapcsolódnak.

A nemet mondás ereje: Miért fontos határokat húzni?

Sokan úgy nőttünk fel, hogy a „nem” szó valahol útközben elveszett a szókincsünkből. Kicsiként megtanultuk, hogy az engedelmesség biztonságot jelent, a határkijelölés viszont konfliktust, bűntudatot és szeretetvesztést. Habár felnőttként már jogunk van dönteni, sokan még mindig rettegünk elutasítani egy-egy személynek a kérését.