Menü

A rajzolás agyműködésre gyakorolt hatásai

Sokan szeretnek rajzolni, festeni, különböző kreatív tevékenységeket folytatni, pusztán hobbiból. De vajon milyen agyi folyamatok is zajlanak ekkor? Mi mindent lehet ezekből rövid-és hosszútávon profitálni?

A rajzolás és a festés nem csak művészeti tevékenységek, hiszen végzésük közben számos pozitív változás következik be az agy működésében. Ezek a változások elősegíthetik az agyi egészség fenntartását és fejleszthetik a kognitív készségeket.

Íme néhány példa:

A jobb és bal agyfélteke közötti kommunikáció javulása: a rajzolás és a festés mind a kreativitást, mind az analitikus gondolkodást igényli, amelyek a jobb és bal agyféltekéhez tartoznak.

Koncentráció fejlesztése: a rajzolás és a festés igen figyelemigényes tevékenységek. A részletekre való koncentrálás javíthatja az általános koncentrációs képességet.

Memória fejlesztése: a képzeletből történő rajzolás során az agynak mélyen a memóriába kell nyúlnia, ami fejleszti a vizuális és hosszú távú memóriát.

Agyi rugalmasság fejlesztése: A rajzolás és festés ösztönzi az agyi rugalmasságot, amely segít az új információk megtanulásában és alkalmazásában, valamint a különböző gondolkodási stílusok közötti váltásban.

Érdemes odafigyelni arra, ha gyermekünk alkot, mert a rajzaiból megtudhatjuk, milyen érzések vannak benne:

ha rendszeresen túl sötét színeket használ, vagy

ha árvizet, halált és ha hasonló negatív töltetű dolgokat rajzol, az belső szorongást mutat. Ugyanígy sok tanulságot levonhatunk abból is, hogyan rajzolja le a családot. Amit a gyerek felnagyított a rajzon, az neki valamiért fontos, nagyon szereti, esetleg pont attól fél, amiatt szorong.

A tanulási és viselkedési problémák megelőzése

A rajzolás tehát fontos lépcsőfok a gyerekünk fejlődésében, és bár teljesen ellentétes tevékenységnek tűnik, valójában szorosan összekapcsolódik a mozgással. Már egészen kicsi kortól kezdve adjunk lehetőséget gyermekünknek a sok játszóterezésre, illetve szerezzünk be otthonra olyan rajzeszközöket, amelyek segítségével a kicsi alkothat.

A színválasztást érzelmeik szintén erősen befolyásolják. Körülbelül 7 éves kor után a gyermekek többségénél az emberek, tárgyak egy közös, általában egy vízszintes vonalon helyezkednek el. Szívesen rajzolják le a környezetükben fellelhető tárgyakat, amelyekhez érzelmi kapcsolat fűzi, vagy valamilyen szempontból fontos számukra.

A gyermekek számára a rajzolás spontán és egyben igen hasznos tevékenysége, amelynek fontos szerepe van az élményfeldolgozásban, a feszültség levezetésben, az írás(tanulás) előkészítésében.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?

Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!