Menü

A mese hatása a pszichére

Rengeteg gyermekekkel foglalkozó szakember, coach, pszichológus és pedagógus használja a meséket terápiás céllal. Ezért is alakult ki a meseterápia fogalma.

A mesék jótékony hatásai közismertek. Szinte nincs is olyan szülő, aki ne tudna pár pozitív hatást felsorolni:

a fantázia és kreativitás fejlesztése,

szókincs bővítése

beszédkészség javítása.

Ezen túlmenően azonban a gyógyító hatásukat is érdemes megvizsgálni, amikor kiválasztjuk őket.

A mesék egyszerű történetek. Nem állítják a gyerekeket megoldhatatlan akadályok elé. Egyszerű szereplők és cselekményvezetés segítségével könnyen le tudják képezni a mesében elhangzottakat a saját életükre. Nem kell a szájukba rágni a tanulságot, könnyen megértik így is: a jó elnyeri jutalmát, a rossz megbűnhődik. Ezért megéri jónak, bátornak, kedvesnek lenni.

A mese varázslatos világán át a gyerekek könnyebben megértik a bennük zajló lelki folyamatokat, még akkor is, ha bonyolultabb dolgokról van szó. A mesékben minden problémára akad megoldás. Nem véletlen, hogy gyógyító jelleggel is olyan sokan használják. Bármilyen gondról, konfliktusról vagy élethelyzetről van szó, találni fogunk rá történetet.

Ma már rengeteg mesekönyv akad különféle témákban.

Viszont akkor sincs baj, ha nem találjuk a megfelelő mesekönyvet, mert a könyveken túl is számos lehetőség áll rendelkezésünkre.

A mese számos területen fejti ki jótékony hatását: az érzelmi intelligencia, a kreativitás, a képzelet, a fantázia, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze. Emellett a beszédre, a szókincsre, a kifejezőkészségre van pozitív hatással. A mesének továbbá fontos funkciója az is, hogy megnyugtassa, kikapcsolja és feltöltse a gyermeket.

A mesélés célja az örömszerzés mellett felkészíteni az élet próbatételeire a gyermeket, így felfedezni az összefüggéseket a világban, elhelyezni önmagát benne, és képessé tenni arra, hogy másokhoz kapcsolódjon. Jó példa erre, amikor a mesehősnek el kell hagynia a biztonságos otthont, és meg kell küzdenie az ellenséggel, egy sárkánnyal.

A mesehős útja tulajdonképpen a gyermek útja a felnőtté válás felé. Az ilyen történetek eligazítják érzelmeiben, feloldják a félelmeket, erősítik az önbizalmát.

Mesehallgatás közben a gyermek azonosul a legkisebb hőssel, azzal, aki rengeteg hátránnyal indul, aki pont olyan, mint ő. Miközben képzeletben végigjárja a főhős útját, megéli ugyanazokat a konfliktusokat, próbákat a valós, felnőtt világban, mint a legkisebb szereplő a mesében. Ennek nagy jelentősége van a gyermek érzelmi fejlődésében, mert megtanulja, hogy a haladáshoz vezető úton sokszor szembe kell nézni, hogy segíteni kell másoknak és észre kell venni a különböző lehetőségeket.

A mesék fejlesztik az érzelmi intelligenciát. Általuk a gyermek sikeresebb lehet az emberi kapcsolataiban, hatékonyabban tud problémákat kezelni és segíti a célok elérését. Képes lesz megfogalmazni önmagának az átélt érzelmeket, és hitelesen ki tudja fejezni; másrészt felismeri a többiek érzelmi állapotát (ez az empátia) is.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?

A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.

Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.