Hogy közlekedjen a gyerek?
- Dátum: 2024.06.06., 07:25
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- baleset, bicikli, biztonsági öv, bölcsődés, bukósisak, gyerekülés, iskola, jelzések, kerékpár, kisgyermekkor, közlekedés, közlekedési magatartás, megelőzés, minta, nevelés, óvoda, óvodás, szülői példamutatás, tanít, tudatos, úttest, világháló
Mire figyelsz, ha átkelsz az úttesten? Hogyan közlekedsz biciklivel? Melyek a fényvisszaverő eszközök? Miért kell bekötni a biztonsági övet? Kinek van elsőbbsége és leginkább: tudod mitől véd meg a bukósisak? Ezeket a kérdéseket nyugodtan tegyük fel gyermekeinknek és tanítsuk őket tudatos közlekedésre!
Az Európai Uniós adatok alapján a 0 és 14 év közötti gyermekeket érintő halálesetek közül minden tízedik közlekedési balesetre vezethető vissza. A közlekedés legveszélyeztetetteb résztvevői a gyerekek, ennek pedig az az oka, hogy a kisebbek észlelési, tájékozódási és koordinációs képessége, reakciója még fejlődő szakaszban van.
A gyerekek nem érzékelik a rájuk leselkedő veszélyeket sem, hiszen életkoruk sajátosságainak megfelelően nincs sokszor veszélyérzetük. A tudatos közlekedés fontosságára már egészen kisgyermekkorban el kell kezdeni a nevelést.
Természetesen ebben az első és legfontosabb a szülői példamutatás, ez pedig ott kezdődik, hogy soha nem csábulunk el még a legkisebb szabálytalanságra sem! Megfelelő helyen parkolunk, a zebrán kelünk át, fogjuk a gyerekeink kezét és nem kezdünk el futni villogó zöld jelzésnél.
A megfelelő minták kialakításában elsősorban a szülőknek van meghatározó szerepük, természetesen óvodákban, iskolákban is szükséges elkezdeni a tudatos közlekedésre és a megfelelő közlekedési magatartásra való nevelést.
A gyermekek védelmére, közlekedésük biztonságosabbá tételére a közlekedésre nevelés, a prevenció és a közúti ellenőrzések egyaránt nagyszerű lehetőséget nyújtanak. Hasznos, ha a gyermekek a közlekedési táblákkal, jelzésekkel is hamar megismerkednek.
Mi a helyzet a kicsikkel?
A legkisebbeknek is lehet mesélni erről, játékos módon, mesekönyvekkel, mondókákkal, rajzok segítségével, hiszen alapdolgokat így már a legkisebb korosztály is elsajátíthat, míg a nagyobbaknak a világhálón letölthető foglalkoztatófüzetek, vagy társasjátékok is rendelkezésükre állnak feladatokkal, közlekedéssel kapcsolatos tesztekkel.
A bölcsődés és óvodás gyerekeknek feltétlenül tudniuk kell, hogy mindig fogják a szüleik kezét, amikor átkelünk az úttesten, ezzel sok baleset megelőzhető. A gyerekek egyharmada azért sérül meg az utakon, mert nem állnak meg, mielőtt lelépnek a járdáról, vagy nagyon gyakori probléma, hogy nem néznek körbe.
A gyerekek gyorsan meg tudják tanulni az úton való átkelést aszerint, ahogy látják a szülők esetében. Minél hamarabb megtanítjuk a gyereket tájékozódni a közlekedési környezetben, annál biztonságosabban fog tudni közlekedni.
Amit azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a legtöbb tudást és tapasztalatot a gyermek a mindennapi életben szedi össze, azaz azt csinálja, amit Tőlünk lát. Ezért a példamutatás, a szabálykövetés a legfontosabb teendőnk.
„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.
Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.
Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.
Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.
Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.