10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell
- Dátum: 2024.04.02., 18:42
- Martinka Dia
- képek: pixabay.com
- alapvető, csúfol, elnézést kér, étkezés, félbeszakít, gúnyol, gyerek, helyes viselkedés, illemszabály, ismer, jó modor, megjegyzés, negatív vélemény, tabukifejezések, tud, vendégség
Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.
Az első és alapvető illemszabály, hogy köszönjön, kérjen a gyermek. A "Kérem szépen", "Légyszi/Légy szíves" és "Köszönöm" szinte alapszavak kellene, hogy legyenek, a jó modor tanítását ezzel kell kezdeni és ezen nincs is mit túlmagyarázni, ezt már egészen kicsi korban tanítsuk meg.
Nem szakítjuk félbe a másik mondanivalóját!
A gyerekeknél (és megjegyzem a felnőtteknél is) gyakran előfordul, hogy valami fontos mondanivalóval egyszerűen nem tudnak várni és belebeszélnek a másik mondandójába. Tanítsuk meg a gyermeknek, ha csak nem vészhelyzetről van szó, megvárjuk, amíg a másik befejezi.
Tudja mondani a gyermekünk: „Elnézést”?
Többféle szituációban is szükséges használni a szót, ha valakit félbeszakítunk fontos közlendővel, vagy véletlen a lábára lépünk, de a gyermek ismerje és használja ezt a kifejezést.
Viselkedjen illendően az asztalnál!
Az étkezésnek is megvannak a maga szabályai, nem játszik például az evőeszközökkel, nem rendetlenkedik az asztalnál, megvárja az étkezés végét, tudja, hogy kell használni az evőeszközt.
Vendégségben ismerje az illemet.
Akár a szüleivel megy vendégségbe, akár egy szülinapi zsúrra érkezik a barátaihoz, tudnia kell, hogy hogyan illik viselkedni, milyen illemszabályokat fontos betartani, például, hogy kopogjon, vegye le a cipőjét a megérkezéskor, mosson kezet, tudja illendően használni a mosdót, köszönje meg az ételt, vigyázzon a berendezési tárgyakra és még sorolhatnám.
Evésnél használja a szalvétát, orrfolyásnál pedig a zsebkendőt.
Ha átszalad valamiért a szomszédba, legyen bármilyen jó is a kapcsolat, mindig illik kopogni, hangosan köszönni és megkérdezni, nem zavar-e.
Ne tegyen megjegyzéseket!
E téren sok felnőttnek is lenne fejlődni valója, de a gyereknek is megkell tanítani, hogy senkit ne kritizáljon meg a boltban, postán, ne tegyen illetlen megjegyzéseket senki kinézetére, ruhájára, megjelenésére. A negatív élményt nem kell feltétlen mindig kimondani. Fontos, hogy soha ne nézzen le senkit, mindenkivel legyen udvarias és tanulja meg senki sem több, vagy kevesebb a másiknál.
Ne csúfolódjon, ne gúnyoljon senkit. Ezt akár kapcsolhatnám az előző ponthoz is, de lehet külön szabály. A gyerekek sokszor nagyon csúnyán tudnak viselkedni egymással óvodában, iskolában, meg kell tanítani nekik, hogy ez bántó a másiknak.
Vannak tabuszavak és témák. Bizonyos szavakat és témákat kerülni kell a nyilvánosság előtt. A gyermeknek is tudnia illik, hogy mi az a közeg, amin belül még lehet, és mi az, ahol már nem bizonyos kifejezéseket hangosan kimondani.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.