Menü

Egyre több az internetes csaló!

Mindig fontos felhívni a figyelmet az online csalásokra, de most különösen aktuális téma, hogy miért vigyázzanak a netes vásárlásokkal, hogyan ismerhetők fel az internetes csalók!

Nagyon fontos, hogy felismerjük az adathalászoldalakat, ugyanis az utóbbi egy-két évben rendkívüli mértékben megnőttek az online csalások Magyarországon az MNB adatai szerint. Különösen elterjedtek azok a csalástípusok, amelyek a Facebook Marketplace-en és más online felületeken használt cikket hirdető eladókat veszik célba. A magyar csomagküldő piac szakemberei összeszedtek néhány tudnivalót, hogy a vásárlók, fogyasztók könnyen felismerjék az adathalász-kísérleteket – nézzük is ezeket:

- valószínű csalókkal van dolgunk, ha a piactéren értékesített áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen szokatlan további teendőt kérnek.

- arra is figyelni kell, hogy a használt cikkes platformok mellett továbbra is népszerű átverési formát jelentenek más hamis webáruházi oldalak. Az elmúlt években egyre több vásárlás történt a világhálón, sok megrendelés átkerült az internetre és immár több mint 30 ezer kereskedő kínálja a termékeit az online térben, ami óriási választékot jelent, nem csoda hát, ha nem könnyű kiigazodni a weboldalakon. Ennyi kereskedelmi oldal közül könnyen ütközhet az ember olyan webáruházakba, amelyek a jogszabályokat megkerülve dolgoznak, vagyis átvernek, meglopnak, megkárosítanak vevőket.

- gyanús lehet és csalásra utalhat, ha a weboldal kialakítása, grafikai megjelenése, dizájnelemei furcsák, nem tűnnek valódinak, a külső kívánnivalókat hagy maga után, vagy ami a személyes „kedvencem”, amikor a szöveg magyartalan, sok a helyesírási hiba benne, vagy hiányzik egy-két ékezet.

- gyanakodjunk, ha erősen hiányos vagy teljesen hiányzik az ÁSZF és az Adatkezelési nyilatkozat.

- ha a kapcsolattartásra csak email címet adnak meg, de az is kissé furának tűnhet, továbbá nincs megadva székhely, cégjegyzékszám, gyakran még a céget regisztráló ország sem beazonosítható, szinte „lóg” a levegőben a cég.

- webáruházaknál árulkodó lehet, ha csak „gyanúsan” pozitív ügyfélvéleményeket találunk az oldalon, vagy ha az árak gyanúsan alacsonyak a konkurenciához képest, ha egy cipő fele annyiba kerül, mint ugyanez a típus (vagyis hasonmás) a többi weboldalon.

- vevőként csak biztonságos internetkapcsolaton keresztül szabad fizetni, ingyenes vagy nyilvános wifihálózatokon nem lépünk be a netes bankunkba, nem használunk jelszavakat, nem írunk személyes adatokat, kódokat.

Sajnos nagyon könnyen így is behálózhatnak minket a csalók, ha nem figyelünk, máris áldozattá válunk, ha pedig már megtörtént baj, annyit tehetünk, hogy azonnal jelentjük az érintett a banknak és a rendőrségnek a csalást! Legyenek óvatosak és körültekintőek!

„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás

Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.

Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”

Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.