Hogyan vonjuk be a gyerekeket a házimunkába?
- Dátum: 2023.10.12., 15:34
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- belső késztetés, felelősségteljesebbé válás, gyerekek, házimunka, higiénia, igény, jutalom, korosztályok szerinti feladatok, közös program, motiváció, otthoni teendők, rend, rendezettség, szociális élet, tisztaság
Azt gondolom nem teszek jót azzal, ha mindent megcsinálok a gyerekeim helyett, pedig gyakran mondom, hogy ők csak a leckével foglalkozzanak, az az egyetlen dolguk, holott ezzel nem segítem a felelősségteljesebbé válást, a szociális életüket, az igényüket a rendezettségre. Tévedés azt hinni, hogy a házimunkába nem fontos bevonni a gyerekeket.
A házimunkában való részvétel egy amerikai kutatás szerint felelősségteljesebbé teszi a gyermekeket, illetve a szociális életüket is javíthatja, ami később az élet több más területére is kiterjed. Természetesen a három különböző (13, 10 és lassan 3 éves) fiaim más és más feladatot tudnak elvégezni a háztartásban, képességeiknek és koruknak megfelelően.
Kisebbeknél például a játékok elpakolása nagyon jó feladat, ezt a közösségben, óvodában vagy bölcsődében is kamatoztatni tudják, vagy a széthagyott ruhák összeszedése is egy megoldható feladat akár a két-háromévesek számára is.
A nagyobbacskáknál lehet növelni az elvásárokat, ennek önbizalomnövelő hatása is van.
A nagyobbak már kivihetik a szemetet, segíthetnek letörölgetni, felporszívózni, elmosogatni, a kamaszok pedig kiválóan kezelhetik a mosogatógépet, elindíthatnak egy mosást vagy szárítást, megsétáltathatják a kutyust, vagy akár szülői felügyelet mellett lenyírhatják a füvet.
Szándékosan nem javaslom, hogy jutalmazzuk ezért a gyerekeket, hiszen ezzel csökkentjük a belső késztetésüket igényüket a házimunka elvégzésére.
A gyerekek bevonása az otthoni feladatokba nekünk is jó, hiszen hamarabb végzünk a teendőkkel és több idő jut más egyéb közös programokra, ami például egy jó motivációs tényező.
Készíthetünk listát is, hogy kinek mi a feladata és mikorra kell elkészülnie vele, amit látható helyre, például a hűtőre is kihelyezhetünk.
Cikkem végére készítettem egy gyors leírást, hogy mely korosztályt mely feladatokba lehet bevonni:
2-3 éves korosztály: kezdetleges feladatok, szerepjáték a takarításra játék takarító eszközökkel, játékok elpakolása a szobájukban, ruhák bepakolása a szennyeskosárba.
4-5 éves korosztály: Ovis korszakban szemét kivitele, posta behozása, háziállat etetése, törölgetés, ruhák és játékok elpakolása.
6-7 éves korosztálynál már alapvető elvárás a rend a szobájukban, ruháik, cipőik levétele és megfelelő helyre pakolása, bevásárlásban való segítség, a vásárolt élelmiszerek kipakolása.
8-9 évesen a ház körüli teendőkbe már bevonhatók és a teregetés-porszívózás is könnyedén megy nekik.
Feladatok 10-12 éves kor felett már kamaszok, kiskamaszok és sok mindenben ügyesek, bár kétségtelen, hogy nem mindig segítenek szívesen és örömmel, pedig szinte bármit elvégeznek, egyszerűbb ételek készítésétől, a mosogatásig, felmosásig számtalan dolgot.
A gyermekeink bevonása a házimunkába nem azt jelenti, hogy ők helyettünk dolgoznak, mi pedig feltett lábakkal olvasgatunk (pedig ez milyen jó is lenne…), hanem viccen kívül arról, hogy ezáltal a jövőben sokkal felelősségteljesebb és kiegyensúlyozottabb felnőttekké váljanak.
Sok lusta és kényelmes felnőtt van, akiknek nincs igénye a rendre, a tisztaságra, otthonuk emiatt elhanyagolt, koszos és ez amiatt is lehet többek között, hogy gyerekkorban nem nevelték rendre és tisztaságra, nem alakulhatott ki bennük a belső késztetés a megfelelő higiéniára és rendezettségre.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!