Menü

Hogyan vonjuk be a gyerekeket a házimunkába?

Azt gondolom nem teszek jót azzal, ha mindent megcsinálok a gyerekeim helyett, pedig gyakran mondom, hogy ők csak a leckével foglalkozzanak, az az egyetlen dolguk, holott ezzel nem segítem a felelősségteljesebbé válást, a szociális életüket, az igényüket a rendezettségre. Tévedés azt hinni, hogy a házimunkába nem fontos bevonni a gyerekeket.

A házimunkában való részvétel egy amerikai kutatás szerint felelősségteljesebbé teszi a gyermekeket, illetve a szociális életüket is javíthatja, ami később az élet több más területére is kiterjed. Természetesen a három különböző (13, 10 és lassan 3 éves) fiaim más és más feladatot tudnak elvégezni a háztartásban, képességeiknek és koruknak megfelelően.

Kisebbeknél például a játékok elpakolása nagyon jó feladat, ezt a közösségben, óvodában vagy bölcsődében is kamatoztatni tudják, vagy a széthagyott ruhák összeszedése is egy megoldható feladat akár a két-háromévesek számára is.

A nagyobbacskáknál lehet növelni az elvásárokat, ennek önbizalomnövelő hatása is van.

A nagyobbak már kivihetik a szemetet, segíthetnek letörölgetni, felporszívózni, elmosogatni, a kamaszok pedig kiválóan kezelhetik a mosogatógépet, elindíthatnak egy mosást vagy szárítást, megsétáltathatják a kutyust, vagy akár szülői felügyelet mellett lenyírhatják a füvet.

Szándékosan nem javaslom, hogy jutalmazzuk ezért a gyerekeket, hiszen ezzel csökkentjük a belső késztetésüket igényüket a házimunka elvégzésére.

A gyerekek bevonása az otthoni feladatokba nekünk is jó, hiszen hamarabb végzünk a teendőkkel és több idő jut más egyéb közös programokra, ami például egy jó motivációs tényező.

Készíthetünk listát is, hogy kinek mi a feladata és mikorra kell elkészülnie vele, amit látható helyre, például a hűtőre is kihelyezhetünk.

Cikkem végére készítettem egy gyors leírást, hogy mely korosztályt mely feladatokba lehet bevonni:

2-3 éves korosztály: kezdetleges feladatok, szerepjáték a takarításra játék takarító eszközökkel, játékok elpakolása a szobájukban, ruhák bepakolása a szennyeskosárba.

4-5 éves korosztály: Ovis korszakban szemét kivitele, posta behozása, háziállat etetése, törölgetés, ruhák és játékok elpakolása.

6-7 éves korosztálynál már alapvető elvárás a rend a szobájukban, ruháik, cipőik levétele és megfelelő helyre pakolása, bevásárlásban való segítség, a vásárolt élelmiszerek kipakolása.

8-9 évesen a ház körüli teendőkbe már bevonhatók és a teregetés-porszívózás is könnyedén megy nekik.

Feladatok 10-12 éves kor felett már kamaszok, kiskamaszok és sok mindenben ügyesek, bár kétségtelen, hogy nem mindig segítenek szívesen és örömmel, pedig szinte bármit elvégeznek, egyszerűbb ételek készítésétől, a mosogatásig, felmosásig számtalan dolgot.

A gyermekeink bevonása a házimunkába nem azt jelenti, hogy ők helyettünk dolgoznak, mi pedig feltett lábakkal olvasgatunk (pedig ez milyen jó is lenne…), hanem viccen kívül arról, hogy ezáltal a jövőben sokkal felelősségteljesebb és kiegyensúlyozottabb felnőttekké váljanak.

Sok lusta és kényelmes felnőtt van, akiknek nincs igénye a rendre, a tisztaságra, otthonuk emiatt elhanyagolt, koszos és ez amiatt is lehet többek között, hogy gyerekkorban nem nevelték rendre és tisztaságra, nem alakulhatott ki bennük a belső késztetés a megfelelő higiéniára és rendezettségre.

Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.

Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.

Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.

Képernyőhasználat és szemromlás – Hogyan óvhatjuk látásunkat a digitális korban?

A modern világban a képernyők – legyen szó számítógépről, tabletről vagy mobiltelefonról – mindennapjaink szerves részévé váltak. Munka, tanulás, szórakozás és kommunikáció szinte elképzelhetetlen nélkülük.