Menü

Fermentáljunk, de hogyan?

Mi is az a fermentálás? Tulajdonképpen egy ősrégi módszer az élelmiszerek tartósítására, mesterséges tartósítószerek nélkül. A fermentált élelmiszerek jótékony hatásúak a szervezetre! Ha szeretné a tartósításnak ezt a módját kipróbálni, akkor érdemes elolvasnia cikkünket.

Miért olyan egészségesek a fermentált ételek?

Egyszerű választ adok: mert élő élelmiszerek. Enzimeket és aktív tejsavbaktériumokat tartalmaznak, ezek pedig egészséges bélflórát biztosítanak, s mivel köztudott, hogy az immunrendszerünk nagy része a belekben található, és a fermentált élelmiszerek támogatják a belek egészségét és ezáltal az immunrendszert is, emellett csökkentik a káros baktériumokat, vírusokat, gombákat.

A fermentált zöldségek számos vitamint és tápanyagot tartalmaznak, amelyek támogatják a test sav-bázis háztartásának kiegyensúlyozását. A fermentálás vagy savanyítás egy technika, amely során a tejsavbaktériumok segítségével erjesztjük a zöldségeket.

Fermentálás otthon? Igen! Könnyedén!

Ha kedvet kapott otthon fermentált élelmiszereket készíteni, akkor jó hír, hogy egyszerű és gyors folyamatról van szó, mely könnyen elsajátítható és szinte minden zöldség fermentálható.

A fermentálásnak több fajtája ismert, ebből alapvetően kettőt említek: száraz és nedves fermentálás. A száraz módszer sóval történik. A zöldségekre szórjunk 2% sót (azaz 20 g só, jól keverjük össze, majd nyomjuk ki a levét.

A nedves fermentálás során sóoldatot használunk, amelyet a zöldségekre kell önteni. Ehhez a zöldségtől függően literenként 20-40 g sóra van szükség. A só eltávolítja a vizet a zöldségekből, és a kívánt sóoldatot állítja elő, amelynek el kell fednie a zöldségeket, tartósítva azokat.

Mindkét savanyítási folyamat sikeréhez -a steril elkészítési körülmények mellett - a kiváló minőségű só, a jól záródó befőttesüveg és a megfelelő hőmérséklet szükséges, illetve légmentes lezárás. A fermentációs folyamatban egy-két nap elteltével buborékok és/vagy hab képződése figyelhető meg. A savanyított zöldségeket sötét szobában kell hagyni öt-hét napig, 20 - 24 ° C hőmérsékleten. Ezután lehet kóstolni.

Fermentálni lehet gép segítségével, de anélkül is.

Ha valaki először próbálja ki ezt a fajta módszert, érdemes először káposztával kezdeni, azt nem igazán lehet elrontani, de nagyon könnyű az almával is. Kezdőként az uborka, a sárgarépa vagy a jégcsap retek is jó választás lehet.

Szelektálás – mit dobjunk ki és mit ne?

Amikor már túlzsúfolttá válnak a szekrényeink, szobáink, belépni sem tudunk az előszobába, halmozzuk a tárgyakat, mániákusan gyűjtögetünk és nem akarunk semmit kidobni, akkor itt az ideje egy nagyobb szelektálásnak! Ha kétségeink vannak afelől, hogy mit szabad kidobni és mit nem ajánlott, akkor olvassák el mai írásunkat.

Mennyi baktériumot szed össze egy kisgyerek az udvaron?

A minap néztem arról egy videót, hogy mennyi baktérium van egy kisgyerek kezén játszótér után. A tanulmány eredményét egy mikrobiológus mutatta meg.

Hogyan tartsuk fent a motivációt?

Ahhoz, hogy elérjük a céljainkat, szükségünk lesz arra, hogy folyamatosan motiváltak maradjunk. Ez azonban nem jön mindig könnyedén, éppen ezért érdemes foglalkozni a motiváció kérdésével.

Gyógynövények, amelyek segítenek fáradtság ellen

A fáradtságot többek közt okozhatja a nem megfelelő, többször megszakított alvás, rossz étrend, stressz, depresszió, dohányzás, alkoholfogyasztás, testmozgás hiánya, a sokat repülőknél pedig a jet lag (időeltolódással járó fáradtság).

Ezer színű Margit-sziget

Itt a jó idő, ideje kimozdulni a természetbe! Kiváló és könnyen megközelíthető kiránduló célpont a Margit-sziget, ami rengeteg látnivalóval és programmal várja az odalátogatókat. Itt biztosan mindenki talál magának olyan elfoglaltságot, amit szívesen csinál egy napos délután!