Tanítsuk közlekedni a gyerekeket!
- Dátum: 2023.05.03., 04:07
- Martinka Dia
- képek: pixabay.com
- baleset, bicikli, biztonsági öv, bölcsődés, bukósisak, gyerekülés, iskola, jelzések, kerékpár, kisgyermekkor, közlekedés, közlekedési magatartás, megelőzés, minta, nevelés, óvoda, óvodás, szülői példamutatás, tanít, tudatos, úttest, világháló
Hogyan közlekedsz biciklivel? Mire kell figyelni, ha átkelünk az úton? Miért fontos a láthatósági jelek, fényvisszaverő eszközök használata, mivel kell felszerelni egy biciklit? Mikor kinek van elsőbbsége és miért kell bukósisakot viselni a kerékpáron? Hogyan használjuk a tömegközlekedést és miért fontos használni a gyerekülést, biztonsági övet? Ezeket a kérdéseket nyugodtan tegyük fel gyermekeinknek és tanítsuk őket tudatos közlekedésre!
A közlekedés legveszélyeztetetteb résztvevői a gyerekek, ennek pedig az az oka, hogy a kisebbek észlelési, tájékozódási és koordinációs képessége, reakciója még fejlődő szakaszban van, figyelmük még nem elég koncentrált és nem érzékelik a rájuk leselkedő veszélyeket sem, hiszen életkoruk sajátosságainak megfelelően nincs sokszor veszélyérzetük sem. A tudatos közlekedés fontosságára már egészen kisgyermekkorban el kell kezdeni a nevelést s természetesen ebben az első és legfontosabb a szülői példamutatás, ez pedig ott kezdődik, hogy soha nem csábulunk el még a legkisebb szabálytalanságra sem! Megfelelő helyen parkolunk, a zebrán kelünk át, fogjuk a gyerekeink kezét és nem kezdünk el futni villogó zöld jelzésnél.
A megfelelő minták kialakításában elsősorban a szülőknek van meghatározó szerepük, természetesen óvodákban, iskolákban is szükséges elkezdeni a tudatos közlekedésre és a megfelelő közlekedési magatartásra való nevelést, az alapvető közlekedési szabályokkal való ismerkedést.
Hasznos, ha a gyermekek a közlekedési táblákkal, jelzésekkel is hamar megismerkednek.
A legkisebbeknek is lehet mesélni erről, játékos módon, mesekönyvekkel, mondókákkal, rajzok segítségével, hiszen alapdolgokat így már a legkisebb korosztály is elsajátíthat, míg a nagyobbaknak a világhálón letölthető foglalkoztatófüzetek, vagy társasjátékok is rendelkezésükre állnak feladatokkal, közlekedéssel kapcsolatos tesztekkel.
Az iskolák és óvodák környékén különösen fontos odafigyelni a gyerekekre, hiszen akár becsengetésre sietünk, akár kicsengetnek, a fiatalok sokszor meggondolatlanul, kapkodva, figyelmetlenük közlekednek, átfutnak az utca túloldalán lévő ismerőseikhez, vagy az autó elé kiguruló labda után futnak.
A bölcsődés és óvodás gyerekeknek feltétlenül tudniuk kell, hogy mindig fogják a szüleik kezét, amikor átkelünk az úttesten, ezzel sok baleset megelőzhető.
A gyerekek egyharmada azért sérül meg az utakon, mert nem állnak meg, mielőtt lelépnek a járdáról, vagy nagyon gyakori probléma, hogy nem néznek körbe.
Ha szülőként mindent megtettünk és odafigyeltünk erre, példát mutattunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy gyermekünk elsajátította a tudatos közlekedés alapjait annyira, hogy a szabályokat akkor is betartsa majd, amikor nem fogjuk a kezüket.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!