Menü

Beszédfejlesztés, olvasóvá nevelés, na de milyen eszközzel?

A kisfiam, most 9 hónapos és a védőnői státuszon, megjegyezték, hogy ilyenkor már alapszavakat kellene, hogy mondjon. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy minden baba más és más ütemben fejlődik, illetve lehet, hogy ma még nem csinálja a tőle elvártakat, holnapra viszont már gond nélkül műveli. Azért, én nem bíztam a véletlenre, elkezdtem kutatni, milyen lehetőségek vannak a szókincsfejlesztésre, illetve a beszédmegindításra. Mindamellett, hogy egész nap szinte csak olvasunk, mondókázunk, énekelünk. Így találtam rá a Szókimondókára.

Miller-Ferjentsik Viola, a termékcsalád kigondolója, fejlesztője. Azt a célt tűzték ki a csapatával maguk elé, hogy megismertessék a 2-6 éves korosztályt, a körülöttünk lévő világgal, zenével, a magyar kultúrával. Fejlesszék a gyerekek szókincsét, beszédét, gondolkodását és mozgását. Mindezt úgy, hogy a szüleikkel minőségi időt töltenek, és játszva tanuljanak. Amellett se menjünk el szó nélkül, hogy az elmúlt időben egyre hangsúlyosabbá vált az otthontanulás, fejlesztés. A termék komplexitása miatt, pedig kiválóan alkalmas arra, hogy akár egy vírus helyzetben a lakhelyünkön fejlesszük a nebulónkat.

Milyen termékek közül választhatunk? A SzóKiMondóka legkomplettebb produktuma a nyelvi készségfejlesztő játéksorozat. A csomag tartalmaz egy 16 perces interaktív kisfilmet, amiben mondókák, dalok, szavak kiejtve és kiírva találhatóak. Emellett 12 darabos vastag, színes szókártyát, aminek egyik oldalán szó található, másik oldalán a jelentése rajz formában. Szülői útmutatót, amiben a helyes használat mellett, tanácsokkal, további játékötletekkel, látják el a felnőtteket. Mindezek mellett, pedig képes tördeléssel készült Lackfi János mesekönyvet is magába foglal a csomag, amiben ugyanazok a szavak vannak kiemelve, mellette a jelentésük lerajzolva, amelyek a szókártyákon szerepelnek. Így a kártyákkal is lehet kombinálni a könyvek olvasását.

A játékcsomag sorozat fejezetei egymásra épülnek. Az első rész a Család nevet kapta, ugyanis magával a családdal foglalkozik, hiszen a kisgyerekeknek ez az első közegük, amiben léteznek. Ezt követi a 4 elem: Víz, Levegő, Tűz, Föld, majd az Emberrel zárul. Az óvodába indulóknak pedig egy különálló játékcsomag áll a rendelkezésre. Itt magával az intézménnyel és a vele kapcsolatos dolgokkal, szavakkal foglalkozik. Ezzel is felkészítve gyerekünket a környezetváltozásra és, hogy mi fogja várni az új helyen.

A Szókimondóka, a játékcsomagok mellett, még rengeteg termékkel látja el a szülőket és gyerekeket. Vannak fejlesztő füzetek, önálló mesekönyvek, sorozatok, szókártyák, de még napirendtervező is. Mindez szolgáltatásokkal is kiegészülve.

Minden árucikknek utána nézek, hogy másoknál bevált e, szeretik e? Milyen véleménnyel is vannak róla. Így tettem most is. Meglepő módon, nem sok mindent találtam, így a saját honlapján tájékozódtam. Először elég szkeptikus voltam. Főleg akkor, mikor megláttam, hogy a mesekönyveket Lackfi János, író írta. A műveivel a tanulmányaim során elég sokszor találkoztam, a költő munkásságával, pedig a munkám során. Vannak olyan alkotásai, amik szerintem kifejezetten jók, (Szókimondóka mesekönyvei), de találkoztam, már olyannal is, amikor több olvasó is értetlenül állt a verseivel kapcsolatban.

Több hetes gondolkodás után, úgy voltam vele, megrendelem, aztán meglátjuk, hogy a kisfiamnak hogy fog tetszeni. Találtam egy remek ajánlatot, ahol kedvező áron jutottam a játékcsomag első három részéhez, 2 fejlesztő füzethez és még egy mondóka kocka is járt a csomaghoz. A Zozó és a hajrengeteg könyvet imádja a gyerekem. Hangosan nevet rajta, és ez az egy költemény, ahol türelmesen ülve, végig hallgatja a mesét. Még lapozgat is, hogy megcsodálja az illusztrációkat. A szókártyákon, még csak a képek érdeklik, de azért már próbáljuk a jelentést összekötni az ábrákkal. Ha még nem is ismétli, amit mondok neki, de már sokkal érdeklődőbb a beszéddel kapcsolatosan. Próbálgatja a hangját, egyre erőteljesebben.

Én jóval hamarabb elkezdtem használni a Szókimondókát, mint ahogy ajánlják, de nem bántam meg. A mesekönyveket nagyon szeretjük, napi szinten előkerülnek, a kártyákkal még barátkozunk, a többi dolgot pedig elraktam későbbre, amikor már jobban megérik rá. Ha össze kellene foglalni, hogy elégedett voltam-e vele, a válasz igen. Biztos vagyok benne, hogy még beszerzünk pár mesekönyvet.

Nagyné Kohajda Wentholin Loretta

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.