Menü

A hagymatitok

Az emberek többsége nem szeret hagymát fogyasztani kellemetlen szaga miatt, legfeljebb ételbe főzve, pedig egy nagyon értékes gyógynövény is egészségünk megőrzése terén.

Rengeteg fajtáját ismerjük, a magyaros konyha alapja, de inkább főzve, dinsztelve, üvegesre párolva használjuk, pedig nyersen is fogyaszthatjuk. Legelterjedtebb a vöröshagyma, lilahagyma, póréhagyma, mind-mind tele vitaminnal és immunerősítő összetevőkkel. Pucolásánál erős kémiai hatással védekezik az ellen, hogy orvul megegyük, ezért enzimek szabadulnak fel belőle, amik a benne lévő kénnel kölcsönhatásba lépnek és az ebből keletkező anyag okozza a pucolás közbeni sírdogálást. Ezt megelőzhetjük azzal, hogy felvágás előtt nagyjából fél órával hidegre tesszük, vagyis bedugjuk a hűtőbe, így nehezíthetjük az enzimek felszabadulását és van egy kis esélyünk arra, hogy nem fog patakokban folyni a könnyünk.

Miért is jó nekünk nyersen enni?

Nagyjából minden növénynél az a helyzet, hogy ha hőnek tesszük ki, vagyis főzzük, sütjük, akkor elvesznek belőle a számunkra értékes vitaminok és tápanyagok, így van ez a hagymafélékkel is. A vöröshagymában például B- és C-vitamin, pektin és nagyon fontos, hogy alliszulfid van, ami erős baktériumölő. Megfázásnál hagymateaként is kiváló, segít a köhögés enyhítésében.

Vizelethajtóként és étvágygerjesztőként is hatásos. A lilahagyma a zsíros kenyerek koronája, segítségünkre lehet a vércukorszint és a magas vérnyomás csökkentésében, szabályozza a koleszterinszintet és igen jól használható orrvérzés esetén, ehhez elég csupán szagolgatni. A póréhagyma a szendvicsek, szószos húsok egyik legfinomabb alkotója. Nagyon sok A-, B-, C-, és E-vitamint raktároz magában, élelmi rost és allicin tartalma miatt pedig elősegíti a belek mozgását, így kiváló a székrekedés okozta bántalmak enyhítésében. Remek vas, kalcium, cink, mangán, és szelén forrás is.

Nem csak nyáron ehetjük ám, mert, hogy kamrában, hűvös, száraz helyen eléggé sokáig eláll. Arra fordítsunk figyelmet, hogy ne tároljuk közvetlenül burgonya mellett, mert annak nedvesség- és etiléngáz tartalma beindítja a gyorsabb romlási folyamatokat. Fagyasztani is lehet, érdemes előtte apró kockákra vágni és zacskóban mélyhűtőbe helyezni. A póréhagymát ki is száríthatjuk, így apróra darálva fűszerként is megállja helyét, de mivel ez egy télen és nyáron is termeszthető növény, így bármikor frissen kapható, viszont a télen termesztett fajtának vastagabb húsa van.

Vásárlásnál figyeljünk oda, hogy sose legyen puha egyik fajta hagyma sem, hiszen az belül már bizony rohadásnak indult, a zöldhagymánál pedig a legfrissebbek levele akár kékes is lehet, ez egy jó tipp a friss zöldség kiválasztásához. A kellemetlen leheletet pedig friss petrezselyem rágcsálásával enyhíthetjük.

A hagymafélék nyersen való fogyasztása sokféle szempontból kedvező lehet egészségünkre nézve, bátran együk télen-nyáron, akár salátába vágva, vagy egy jó szendvics mellé.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!