Menü

A birsalma jótékony hatásai és felhasználása

A birsalma hazánkban az őszi időszak jellegzetes növénye. Ráadásul három néven is ismert: birs, birsalma és birskörte. Fanyar ízvilágával, emellé pedig “fogtörő” keménységével a legtöbb ember szemében nem kedvelteti meg magát. Holott a gyümölcsnek rengeteg pozitív hatása is van a szervezetünkre, és birsalmasajtot vagy lekvárt is készíthetünk belőle, valamint sültek mellé is fogyasztható.

Birsalma, a fanyar ízű egészségmegőrző növény

A birsalmának számos egészségmegőrző hatású tulajdonsága is van. Ennek megfelelően jóval több B-vitamin van benne, mint a sima almában. Valamint a birsalma tele van pektinnel. A pektin tulajdonképpen vízben oldódó rost, amely hő hatására és vízzel keveredve kocsonyás, sűrű anyagot alkot. A pektinnek köszönhető az is, hogy a gyümölcsből a sokak által ismert birsalmasajtot lehet készíteni, akár hozzáadott pektin vagy sűrítőanyag nélkül. Persze emellé érdemes néhány kilogramm cukrot is belefőzni az adott lekvárba, vagy sajtba, – az hogy mi lesz végül belőle, leginkább csak a főzés hosszától függ – hogy ehető íze is legyen.

Magas vastartalma miatt szintén érdemes fogyasztani birsalmát. A szervezetünk a vas hiányát elég gyorsan jelzi, a leggyakoribb jelek az állandó fáradtság, töredezett haj, kirepedt körmök. Ezeken a problémákon kismértékben a birsalma, valamint más gyümölcsök fogyasztása is segíthet. A szervezetünk ilyen jellegű jelzéseire mindig érdemes odafigyelnünk. Emellett a gyümölcs teltségérzetet okoz, ezáltal fogyókúrában is segítségünkre lehet, alacsony energia és cukortartalma miatt pedig még inkább egészséges. Valamint magas kálium és magnézium tartalma miatt vérnyomás- és szívműködés problémákra is megoldást jelenthet.

Mi a baj a birsalmával?

A birsalma feldolgozását legtöbbször csak az idősek, nagymamák végzik, legalábbis a sztereotípiák szerint. Természetesen bárki feldolgozhatja a gyümölcsöt akinek van elég kitartása hozzá. Azonban a birsalmát “furcsa szőrök” borítják, amelyet még könnyedén le lehet mosni. Emellé vastag héja és iszonytató keménysége miatt a legtöbb embernek csak kín vele vergődni. Ezt ráadásul még kevésbé segíti, hogy a legtöbb birsalma hajlamos a rothadásra és sok helyen pont amiatt, hogy nem szeretik a gyümölcsöt, kevésbé permetezik, védik a kártevők ellen. Ha pedig folyamatosan ki kell vagdosni a rohadt, kukacos részeket, az még inkább megnehezíti a gyümölcs feldolgozását Az biztos, hogy a feldolgozásához rengeteg türelem, éles kés és erős kéz is kell.

Emellé fanyar íze van, finomnak egyáltalán nem lehet mondani. Ráadásul kemény húsú gyümölcs, emiatt a legtöbb fajtának nincs sok leve, így kipréselni vagy leturmixolni sem igazán éri meg.

A birsalmát rengeteg féle módon fel lehet használni:

Birsalma levesnek vagy kompótnak darabokra vágva, szegfűszeggel és fahéjjal ízesítve ízlés szerint.
Birsalmalevet is lehet készíteni belőle nyersen kipréselve, vagy főzés után kinyerve, leszűrve.
Sülve is meg lehet enni akár magában, vagy mézzel, cukorral. Emellett pedig sültek mellé is ki lehet próbálni, ha valaki szereti ezt az ízvilágot.
Lekvárként pedig egy alapos mosás és felkockázás után kitartó módon – a szilvalekvárhoz hasonlóan – órákig kell főzni állandó kevergetés mellett. A “népi hagyomány” szerint pedig akkor lesz megfelelő a lekvár állaga, mikor kavarás közben látszik az adott kotla, lábas, üst alja.

Birsalmasajt recept

A régi korok emlékét idéző birsalmasajt a gyümölcs egyik legnépszerűbb felhasználási módja. Az biztos, hogy egészséges és olcsó édesség, amely ráadásul nagy múltra tekint vissza, mert már évszázadokkal korábban is készítették. Elkészítése sokkal inkább időigényes, mint bonyolult. Az alábbiakban egy rövid receptet olvashatunk el a birsalmasajt elkészítésével kapcsolatban:

A birsalmát alapos mosás, pucolás, kockázás és a magház kivétele után puhára főzzük. Botmixerrel is tökéletesen meg lehet csinálni, de a puhára főzött birsdarabokat paradicsompasszírozón érdemes átnyomni.
Az így kapott masszát tegyük fazékba és öntsük hozzá a citromlevet, hogy ne színeződjön el, majd adjunk hozzá cukrot is ízlés szerint (érdemes sokat adni, még akkor is ha nem feltétlenül az az egészséges). Folyamatos kevergetés mellett főzzük, ameddig be nem sűrűsödik. Mikor besűrűsödött hűtsük szobahőmérsékletűre. Ezután száraz, hűvös helyen tároljuk 2-3 napig, majd naponta érdemes lehet megfordítani, mert nagyon könnyen megpenészedik. Ezt a száradási folyamatot pedig 1-2 hétig érdemes lehet fenntartani. Utána pedig teljes egészében fogyasztható a birsalmasajt, valamint már a száradási folyamat alatt is lehet enni belőle.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!