Black Friday és ami mögötte van, avagy valódi kedvezmények vagy átverés?
- Dátum: 2021.11.24., 10:22
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akcióhullám, átverés, becsapás, Black Friday, csábító akciók, csalódott, elnevezés, fekete péntek, Gazdasági Versenyhivatal, jogok, kedvezmény, kormányrendelet, marketingfogás, megtérít., online, valódi, valós, vásárlás, visszaküld, webshop
Mi az a Black Friday? Magyarul egyszerűen fordítva „Fekete Péntek”, azaz egy minden évben november végén beköszönő vásárlásra ösztönző program, kereskedelmi kedvezmény, de hívhatnánk akcióhullámnak is. Az akcióban részt vevő üzletek akár 50-70%-os kedvezménnyel csábítják a vásárlóikat, melyhez webáruházak is csatlakoznak. az akció olykor egy hétig is tart.

A november végi szuperakcióhullám elnevezésére két elmélet van a köztudatban, egyik egy könyveléssel összefüggő történet, a másik pedig egy philadelphiai amerikai foci mérkőzéssel van kapcsolatban. A Black Friday konkrét dátuma nem állandó, mert az időpontja egy mozgó ünnep idejétől, az amerikai Hálaadás ünnepétől függ. A Black Friday a Hálaadást követő pénteken kedződik, mely idén november 26-a.
Sokan elvakultan rohannak vásárolni, pedig többek szerint az ilyenkor meghirdetett leárazások egy felemelt árról kezdődnek, tehát az akciókat népszerűsítő hirdetések mögé kell látnunk. Sok kereskedő valódi kedvezményekkel várja az embereket, de némelyek akcióját nem nézi jó szemmel a Gazdasági Versenyhivatal.
Vajon mennyire valósak az ilyenkor csábító akciók? Valódi kedvezmények vagy átverés?
Sokak szerint itthon inkább az árak manipulációjáról szól a fekete péntek, kevés a jelentős kedvezmény, amit kaphatunk, ezért az évek során mintha csökkenne az érdeklődés a fekete pénteki akcióhullám iránt.

Vizsgálatok szerint az érdeklődés csúcspontja 2017-ben volt, azóta visszaesés figyelhető meg, a résztvevők 55 százaléka ma már úgy gondolja, a vételárak manipulálva vannak, akció előtti áremeléssel majd árzuhanással csapják be a vásárlókat.
Ha néhány tanácsot megfogadunk, nem válunk becsapás áldozataivá, s nem érezzük magunkat az akció végén palimadárnak.
Az átverést a legegyszerűbben úgy tudjuk elkerülni, hogy időben megfigyeljük a kiszemelt termékek árát, s így tisztában lehetünk annak alakulásával, rálátva arra, hogy valóban akcióról beszélhetünk -e.
Az üzletek gyakran élnek azzal a marketingfogással, hogy a hatalmas akciókkal csábító termékekből eleve 4-5db-ot tartanak raktáron, ami hamar elfogy, így a későbbi vásárlók csalódottan látják, hogy termékük már nincs készleten, így persze körülnéznek a boltban, s ha már ottvannak, vesznek mást – nem akciós áron.

Ha utólag látjuk be, hogy átvertek például egy online vásárláskor, akkor is van megoldás, ebben az esetben is vannak jogaink, amit az ilyen esetekben bátran érvényesíthetünk. Például élhetünk a 14 napos elállási joggal, ami azt jelenti, hogy a csomag érkezését követően 2 hétig bármikor dönthetünk úgy, hogy elállunk a vásárlástól. Ekkor a terméket vissza kell küldenünk, a boltnak pedig a 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet értelmében kötelessége visszafizetni a teljes vételárat.
ChatGPT mint „új terapeuta”?
Az elmúlt években a mentális egészség témája soha nem látott figyelmet kapott. Egyre többen beszélnek nyíltan szorongásról, depresszióról, önismeretről és terápiáról, ami alapvetően pozitív társadalmi változás, ám megjelent egy új jelenség is: sokan pszichológus vagy pszichiáter helyett mesterséges intelligenciához, például a ChatGPT-hez fordulnak lelki problémáikkal.
A fagyöngy – karácsonyi jelkép és gyógyító növény
Mindenki ismeri a fagyöngyöt, amit nem csak a fákon látunk csomókban, hanem leszedve a karácsony egyik jelképe, de ez a növény egy dísznél sokkal több.
A karácsony üzenete a rohanó világban
A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.
Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében
A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”