Black Friday és ami mögötte van, avagy valódi kedvezmények vagy átverés?
- Dátum: 2021.11.24., 10:22
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- akcióhullám, átverés, becsapás, Black Friday, csábító akciók, csalódott, elnevezés, fekete péntek, Gazdasági Versenyhivatal, jogok, kedvezmény, kormányrendelet, marketingfogás, megtérít., online, valódi, valós, vásárlás, visszaküld, webshop
Mi az a Black Friday? Magyarul egyszerűen fordítva „Fekete Péntek”, azaz egy minden évben november végén beköszönő vásárlásra ösztönző program, kereskedelmi kedvezmény, de hívhatnánk akcióhullámnak is. Az akcióban részt vevő üzletek akár 50-70%-os kedvezménnyel csábítják a vásárlóikat, melyhez webáruházak is csatlakoznak. az akció olykor egy hétig is tart.
A november végi szuperakcióhullám elnevezésére két elmélet van a köztudatban, egyik egy könyveléssel összefüggő történet, a másik pedig egy philadelphiai amerikai foci mérkőzéssel van kapcsolatban. A Black Friday konkrét dátuma nem állandó, mert az időpontja egy mozgó ünnep idejétől, az amerikai Hálaadás ünnepétől függ. A Black Friday a Hálaadást követő pénteken kedződik, mely idén november 26-a.
Sokan elvakultan rohannak vásárolni, pedig többek szerint az ilyenkor meghirdetett leárazások egy felemelt árról kezdődnek, tehát az akciókat népszerűsítő hirdetések mögé kell látnunk. Sok kereskedő valódi kedvezményekkel várja az embereket, de némelyek akcióját nem nézi jó szemmel a Gazdasági Versenyhivatal.
Vajon mennyire valósak az ilyenkor csábító akciók? Valódi kedvezmények vagy átverés?
Sokak szerint itthon inkább az árak manipulációjáról szól a fekete péntek, kevés a jelentős kedvezmény, amit kaphatunk, ezért az évek során mintha csökkenne az érdeklődés a fekete pénteki akcióhullám iránt.
Vizsgálatok szerint az érdeklődés csúcspontja 2017-ben volt, azóta visszaesés figyelhető meg, a résztvevők 55 százaléka ma már úgy gondolja, a vételárak manipulálva vannak, akció előtti áremeléssel majd árzuhanással csapják be a vásárlókat.
Ha néhány tanácsot megfogadunk, nem válunk becsapás áldozataivá, s nem érezzük magunkat az akció végén palimadárnak.
Az átverést a legegyszerűbben úgy tudjuk elkerülni, hogy időben megfigyeljük a kiszemelt termékek árát, s így tisztában lehetünk annak alakulásával, rálátva arra, hogy valóban akcióról beszélhetünk -e.
Az üzletek gyakran élnek azzal a marketingfogással, hogy a hatalmas akciókkal csábító termékekből eleve 4-5db-ot tartanak raktáron, ami hamar elfogy, így a későbbi vásárlók csalódottan látják, hogy termékük már nincs készleten, így persze körülnéznek a boltban, s ha már ottvannak, vesznek mást – nem akciós áron.
Ha utólag látjuk be, hogy átvertek például egy online vásárláskor, akkor is van megoldás, ebben az esetben is vannak jogaink, amit az ilyen esetekben bátran érvényesíthetünk. Például élhetünk a 14 napos elállási joggal, ami azt jelenti, hogy a csomag érkezését követően 2 hétig bármikor dönthetünk úgy, hogy elállunk a vásárlástól. Ekkor a terméket vissza kell küldenünk, a boltnak pedig a 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet értelmében kötelessége visszafizetni a teljes vételárat.
Húsvéti Csodák és Tojáskereső Kalandok!

Itt a húsvét, amikor a természet újra éled, a fák rügyet bontanak, a nap egyre többet mosolyog ránk és bizony, a húsvéti nyuszi is megérkezik!
Mi is pontosan a ragadós száj- és körömfájás?

Az utóbbi időben a ragadós száj- és körömfájás lett az új COVID, annak ellenére, hogy csak az állatok egy részére veszélyes. Mindenhol erről hallani, korlátozások kerültek bevezetésre, például elmaradt a veszélyhelyzet miatt a Gerecse nevű népszerű teljesítménytúra is. Azonban milyen gazdasági károkat okoz az állattenyésztésben, hogyan terjed, milyen tünetei vannak és hogyan előzhető meg?
Miért szeretjük, ha fáj? – A tragédia vonzereje

Furcsa kijelenteni, hogy szeretjük a szenvedést. Nem a saját életünkben persze, hanem amikor olvasunk, filmet nézünk vagy hallgatunk. Egy hős elesik, egy szerelem elvérzik, egy álom összeomlik és mi ott ülünk, lenyűgözve, néha könnyezve, néha csak csendben. Miért keresünk ilyen történeteket? Miért érezzük katartikusnak a veszteséget?
Fenntarthatósági témahét

A fenntarthatóság napjaink egyik legfontosabb témája, amely mind az egyének, mind a vállalatok, mind pedig a kormányok szintjén egyre nagyobb figyelmet kap. A következőkben úgy gondoltam, ez annyira kiemelt téma – nemcsak ezen a héten – hogy írok a fenntarthatóságról.
Árvacsalán, a kerti gyom ereje

Megannyi gyomot próbálunk kiirtani a kertben, udvarban, pedig többségük hasznos gyógynövény, ilyen az árvacsalán is.