Sport és tanulás? Avagy a sporttevékenység hatása a tanulásra
- Dátum: 2021.10.07., 06:12
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- betegszabadság., célok, civil végzettség, edzés, egészség, elfoglaltság, előny, élsportoló, energia, felkészül, foci, időbeosztás, kapcsolat, lehetőség, motiváció, összehangol, pozitív hozadék, sport, sportmegvonás, tanulás, verseny
Sosem tartottam helyesnek a sportmegvonással büntetni a gyereket, holott bennem is megfordult már, hogy „még egy rosszjegy és nincs fociedzés”. Pedig a sport és a tanulás meglepően jó kapcsolatban van egymással. Saját fiaim példájából tudom, hogy nehéz heti 3-4 edzés mellett az iskolában is helyt állni, néha este későn állunk neki a házi feladatoknak, olyankor mindig megfogadom, hogy - könyörgéseik ellenére - elveszek a heti edzésekből, azonban ezt sosem fogom tudni megtenni. Miért?
Bár nagyon nehéz egy edzés vagy verseny után leülni tanulni, felkészülni a következő tanítási napra, mégis a sporttevékenységnek olyan sok pozitív hozadéka van, amelyet – pláne sportoló szülőkként – nem szeretnénk vitatni.
A megoldás az időbeosztásban keresendő, meg kell beszélni mi jelenthet motivációt a tanuláshoz, sporthoz, hogy fér el egymás mellett a két tevékenység, a hobbi és a kötelesség. Célokkal kell dolgozni, s megfelelő tanulási technikákat elsajátítani, mellyel hatékonyabbak lehetünk. kijelenthetjük, hogy szigorúan, előre megtervezett időbeosztás szükséges a sportkarrier és a tanulás összehangolásához, azonban ez nem lehetetlen.
Sportolni sok lemondással jár, és komoly időbeosztást igényel összehangolni a sportot a tanulással, de mindenképp érdemes.
A sok sportbéli elfoglaltság mellett erre kevesebb energia jut minden másra, azonban megéri erre fordítani a szabadidő nagy részét, hiszen pozitív hozadékai megkérdőjelezhetetlenek. Segít növelni a koncentrációt, arról nem is beszélve, hogy rengeteg pozitív példa van a magyar sportvilágban minden sportterületen, hiszen számos híres sportolónk orvos, jogász, mérnök.
Természetesen nem kell mindenkinek doktori címre törekednie, de a tanulás és sport kapcsolatában nem kell feltétlen a kettő közül egyet választani.
Sok időt és energiát kell tudni fordítani az iskolai kötelezettségekre, mert sosem tudhatjuk mit hoz a jövő, lehet egy élsportolónak, egy profi sportolónak is „ne adj’ Isten” olyan sportsérülése, amely miatt fel kell adni a sportot és civil szakmára kell váltania. fontos, hogy több lábon álljunk és a lehetőségeinkkel élni tudjunk.
Mivel a sportkarrier nem biztosít egy életen át tartó megélhetést, a sportolóknak mindenképp szükséges, hogy egy civil végzettséggel gondoskodjanak jövőjükről.
A sport és a tanulás tehát nemcsak, hogy megfér egymás mellett, de ki is egészíti egymást, arról nem is beszélve, hogy a sportolást gyakorló diákok lényegesen kevesebbszer betegszenek meg és maradnak ki az iskolából, mint azon osztálytársaik, akik nem sportolnak. Ez a felnőttek világára is igaz, kevesebben veszik igénybe a munkahelyen a betegszabadságot a sportolók.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!