Menü

Módszerek a memória megőrzésére

A memóriazavart egykor az idősek betegségének hívták, a legújabb vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy egyre több fiatal küzd hasonló problémákkal.

Mi magunk is sokat tehetünk a szellemi frissesség fenntartásáért.

A gyógyszeres kezelés mellett a beteg sokat tehet annak érdekében, hogy minél tovább megőrizze tiszta gondolkodását. A betegség lefolyása lassítható művészeti tevékenységgel (például festéssel, zenével, tánccal), barkácsolással, keresztrejtvény fejtéssel.

Sokáig lassítja a betegség előrehaladását a kertészkedés, főzés, természetjárás, vallásgyakorlás. A zene aktivizálhatja, motiválhatja, vagy megnyugtathatja a beteget. A feldíszített asztal, finom étel örömet okozhat.

Hetente legalább 2 alkalommal érdemes memóriajavító foglalkozásokat végezni hozzátartozóval vagy ápolóval. Ezek időtartama 30-45 perc. Ilyenkor meg kell beszélni, hogy milyen nap van, milyen hónap és évszak. Fel kell sorolni a személyes adatait, lakcímet, felidézni, hogy mit evett aznap és az előző napon. Elő kell venni az újságokat és megbeszélni az aktuális híreket, politikai helyzeteket. Ezt követően ki kell térni régebbi dolgokra, emlékekre: felidézni fontosabb családi eseményeket, évfordulókat, munkatársakat, korábbi foglalkozással kapcsolatos dolgokat. Végül érdemes együtt elénekelni egy olyan, érzelmileg fontos dalt, amit minden foglalkozáson el fognak énekelni. A foglalkozások alatt hasznos olyan zenét bekapcsolni, amit szeretünk. Ezek a foglalkozások bizonyítottan segítik évekre megtartani a beteg tájékozottságát, saját személyiségét.

Memóriazavar esetén sok dologgal megkönnyíthetjük a mindennapjainkat.

Érdemes rekeszes gyógyszeres dobozokat használni és előre kigyógyszerelni egy hétre, mert így megállapítható, hogy bevettük-e a napi gyógyszereinket vagy sem. Javasolt beszerezni egy nagyméretű naptárt, és azon bejelölni a találkozókat, ünnepnapokat, elintéznivalók listáját, hogy ne legyen semmi sem váratlan. Az eseményeket színessel, az aktuális napot minden nap X-szel javasolt bejelölni a naptárban. Érdemes előre megtervezni a napi teendőket. Időt kell biztosítani az étkezésre, játékokra, társas programokra és csendes pihenőre. A korábban rutinosan elvégzett feladatokra a korábbiakhoz képest több időt kell szánni.

Érdemes másolatot készíteni a kulcsokról, mindegyiknek legyen egyértelmű felcímkézett helye. Az egyértelműen megjelölt konyhai fiókokkal, ruhásszekrénnyel könnyebb bánni. Gondolja át, hogy alakítsa át környezetet, hogy kényelmesebben boldoguljon. Olyan háztartási gépeket szerezzen be, amik egy idő után maguktól is kikapcsolnak.

A legfontosabb, hogy a memória zavarral küszködő ember mindig maradjon tevékeny! Az embert a munka tette emberré, és a semmittevés előbbre hozza a leépülést.

Szerző: Udvari Fanni

A zsarnoki személyiség jellemzői

Autoriter emberek életünk számos pontjain megjelenhetnek. Találkozhatunk zsarnokokkal párkapcsolatban, családtagjaink között, munkahelyünkön és természetesen a politikában is.

Mit tehetünk a téli depresszió ellen?

A magyar lakosság több, mint 10 %-át érinti a téli depresszió, mára már szinte természetesnek számít, de lehet ellene tenni.

Törődjünk a gyerekek mentális egészségével

Ahogy a legfrissebb globális UNICEF-jelentés, úgy a szervezet aktuális hazai kutatása is azt mutatja, hogy a COVID–19 járvány lelki egészségre gyakorolt hatását még hosszú évekig nyöghetik a gyermekek és a fiatalok. Az UNICEF Magyarország október 10-ére, a mentális egészség világnapjára időzítve indítja el új, gyakorlati támogatást nyújtó projektjeit Lélekemelő Programjának keretében, amely célzottan segíti a fiatalokat, a szülőket és a gyermekekkel foglalkozó szakembereket

A munkahelyi pszichoterror egészségügyi következményei

A munkahelyi pszichoterror sajnos nem ritka jelenség hazánkban sem. A verbális zaklatás súlyos következményekkel járhat: egyrészt megmérgezi a munkahelyi kapcsolatokat, másrészt az áldozatnál testi-lelki problémák egyaránt kialakulhatnak.

Az éjszakai műszak a feje tetejére állítja a bioritmusunkat

Számos hazai és nemzetközi alváskutató intézmény vizsgálata igazolja, hogy az éjszakai munkavégzés hosszú távon egészségkárosodáshoz vezethet. A szakemberek felmérései szerint, minden ötödik embernek, aki rendszeresen éjjeli-, vagy több műszakos munkakörben dolgozik, egy idő után váltania kell, mert tartósan, következmények nélkül, képtelen a szervezete alkalmazkodni a negatív hatásokhoz.