Menü

Hogyan altassuk a babát

Eleinte természetes, hogy a babának segítségre van szüksége az elalváshoz. A legtöbb baba nem alszik el magától, nagyon ritka az, ha minden gond nélkül egyedül álomra szenderül. Ilyenkor bevált módszerekhez nyúlunk, például sétálgatás fel-alá, babakocsival való tologatás, rázogatás. Ezek segítenek általában, azonban oda kell figyelnünk arra is, hogy ha később azt akarjuk, önállóan aludjon el, nem szabad rászoktatni arra, hogy mindig segítséget kap. Természetesen nem tanácsoljuk senkinek sem, hogy hagyja sírni a kicsit, de érdemes átgondoltan cselekedni.

Az esetek többségében a biztonságérzet hiánya okozza azt, ha nehezen alszik el az újszülött. Nem arról van szó, hogy valóban veszélyben érezné magát, inkább a korábbi állapothoz (az anyaméhben töltött 9 hónap) képest sokkal több zavaró tényezővel kell szembe néznie. Például zajok, élesebb fények, túl meleg vagy hideg hőmérséklet. Ezeken segíthetünk azzal, ha félhomályt, viszonylagos csendet és szűk fekvőhelyet biztosítunk a babának, valamint ne öltöztessük túl elfekvésnél. A fekvőhelyet akár párnákkal is kuckósabbá tehetjük, hogy legyen, ami megtámasztja a kicsit.

Sok helyen olvashatunk arról, hogy a hason alvás is segít az elalvásban, azonban érdemes ezzel óvatosan kísérletezni. Azoknál a babáknál, akiknél felléphet légzéskimaradás, vagy veszélyeztetettek, jobban tesszük, ha háton, esetleg oldalt, párnákkal kitámasztva altatjuk. A hason alvásnál nagyobb a bölcsőhalál esélye, mivel ilyenkor nyomás alá kerül a mellkas. Hasfájós babáknál ezzel ellenkezőleg, jót tesz az, ha hason alszik, mivel ez is segít a fájdalom csökkentésében és hamarabb megnyugszanak.

Lehet potenciális ok az is, hogy a kicsi éhes vagy szomjas. 3-4 hetes, 6 hetes és 3 hónapos kor körül egy ugrás figyelhető meg a bevitt táplálék mennyiségében. Ez természetes, ne lepődjünk meg, hogy hirtelen többet kér enni, figyeljünk oda, hogy megfelelő mennyiségűt egyen a kicsi.

Szintén 3-4 hetes kor körül megfigyelhető egy másik változás. Ilyenkor csökkenni kezd az alvás mennyisége és gyakorisága. Eleinte általában a délutáni pihenő lerövidülése, illetve később az elmaradása figyelhető meg, valamint reggel is korábban fog felébredni a baba. Ha addig etetés után 20-30 perccel lefeküdt aludni, most lehet, hogy nem fog, vagy gyorsan felébred és nem akar majd visszaaludni.

Természetesen érdemes mindig orvossal konzultálni, ha a szokásostól eltérő dolgot észlelünk, valamint az légzésfigyelő készülékek is hasznosak lehetnek, ezen kívül pedig mi is megnyugszunk, ha tudjuk, minden rendben van a babával.

Balogh Emese

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Tudatos tartalomfogyasztás: mire figyeljen a szülő?

Az emberek ma már szinte életkortól függetlenül használják az okostelefonokat és a közösségi oldalakat, amelyek akár ártalmasak is lehetnek, legfőképpen fiatalokra, gyerekekre. Hogyan lehetünk mi magunk is tudatos fogyasztók és mire figyeljünk szülőként?