Menü

Énekelj a gyermekednek!

„Egyszer énekeltem a fiamnak és akkor is sírva fakadt” - mentegetőztem anyámnak, mikor elmagyarázta, milyen fontos az éneklés, a kisgyermekeink fejlődése szempontjából.

Az első gyerekemnél bevallom, én nem erőltettem ezt az éneklés dolgot, sőt a másodiknál is elengedtem, bár biztos vannak anyukák, akik több szólamban éneklik az altatódalokat zenei kísérettel, nekem maximum a „süti süti pogácsát” kezdetű nóta megy, az is hamisan. A harmadik fiam pár hete született és úgy gondoltam, a harmadik gyerekemet már úgy rontom el, ahogy akarom. Legyen tánc. Azaz ének.

Most momentán egy dal a sláger az „erdő szélén házikó” nevezetű és olykor azt hiszem van is olyan hang, amit néha sikerül a helyén megszólaltatnom, de lehet a szomszédok már eret vágtak magukon miattam.

Azt nem mondom, hogy daloskönyvet adok ki, de talán megpróbálok afféle normális anyukakánt elénekelni egy-két gyerekdalt. A nagyobb fiaim persze annyira nem élvezik, meg a férjem se, nekik inkább büntetés.

Szakemberek szerint az éneklő édesanya, vagy nagymama érzelmileg pozitívan hat a gyermekre, felkelti a figyelmét, kíváncsivá teszi, megnyugtatja, fejleszti, s még egy bensőségesebb kapcsolat is kialakul.

A gyermeket egész nap mindenféle hanghatás éri, zömében zaj. Gépzene, televízió, telefon, porszívó, kapucsengő, rádió, kalapálás, autók hangja…stb. Az ének, a dallamok, a ritmusok nemcsak fejlesztik a zenei érzékét, de meg is nyugtatják a babát, jobb kedvre derítik és valóban, mosollyal viszonozzák azt a gesztust, hogy velük foglalkozunk, nekik dalolunk.

Néhány hónapos babáknak zenét tanítani még nem lehet, viszont élményt adhatunk vele, nem véletlenül van babaringató, a baba-mama klubban zenei foglalkozás, mindenféle zenei tevékenység, táncos program, babakoncertek. Kihat a gyerek és a szülő kapcsolatára és fejleszti is a zenei-és ritmusérzékét. Az éneklés pszichésen is igen jó hatást gyakorol a gyerekre.

Kutatások bizonyították, hogy ha fiatal korban dalokat tanulnak a gyerekek, az fokozhatja a memorizálási képességeket is.

Zenepedagógusok szerint lehetőleg népdalokat, énekes játékokat, mondókákat énekeljünk a gyereknek, ne pedig popslágereket. A gyermeknevelés nem állhat csak abból, hogy megetetem, megfürdetem, leülök vele mesét nézni, a kezébe nyomom a tabletet, vagy hagyom, hogy azt csinálja, amit akar, csak ne legyen láb alatt.

Olvassunk a gyermekünknek, énekeljünk neki(k), táncoljunk, rajzoljunk, foglalkozzunk velük, hogy minél jobban fejlődhessen, és intelligens felnőtt válhasson belőle. Szóval…elő Halász Judit összes gyerekdalos válogatásával. Énekelj a gyermekednek! Nyugi, az enyém is hamis.

Martinka Dia

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.