Az idei év legjobb akciófilmje? - Tyler Rake: A kimenekítés
- Dátum: 2020.12.25., 13:06
- Szabó Máté
A filmet a Russo fivérek rendezték, akik szinte mindig tudnak valami újat mutatni az akciójelenetek terén, ezt a hagyományt a Tyler Rake is tökéletesen továbbvitte.
A rövid történet, hogy Tyler Rake (Chris Hemsworth) a feketepiaci zsoldos megbízást kap, hogy szabadítsa ki egy indiai drogbáró fiát, Bangladesh legnagyobb drogbárójának fogságából. A művelet egészen jól halad, mindaddig amíg a megrendelő Rake-ék ellen fordul, plusz az emberrabló drogbáró az egész rendőrséget hősünk ellen fordítja. A film egy hajtóvadászat, amiben Tyler Rake igyekszik keményen és hősiesen helytállni.
Ez egy rengetegszer látott és megírt történet. Nyílegyenes és lineáris, de nem is a drámájával akarja a nézőket megfogni, hanem sokkal inkább a karakterekkel és talán egy eddig soha nem látott akciófilmes megközelítéssel. Tele van jobbnál jobb mozalmas jelenetekkel. Közelharcok, gépkarabélyos lövöldözés, autós üldözés Bangladesh utcáin, amit zseniálisan és lehengerlően csináltak meg. A film egyáltalán nem akar meghökkenteni (a főhős nyilván nem fog meghalni a film elején), de mégis kiszámíthatatlan az utolsó pillanatig, hogy mi fog történni Ovi Mahajannal (Rudhraksh Jaiswal), aki az egész történet alapja.
Chris Hemsworth természetesen nem ad elő 10 perces monológokat, de a fizikuma bizonyosan próbára volt téve a filmben (elmondása szerint közel fél évig minden nap edzett a filmre). A kimenekítés koreografiája, - ellentétben sok akciófilmmel, mint például a John Wick vagy A Kingsman ahol a statiszták “tulajdonképpen beleszaladnak a golyóba” -, a maga realizmusával, hidegségével és természetesen merész operatőri meglátással adja vissza az akciójeleneteket.
Érdemes megemlíteni egy 12 perces jelenetet, amely egy földutas üldözésből indul, egy feszült közelharc után később kimegyünk az utcára, ahol egy két emberes küzdelem lesz, majd megint autós üldözés és természetesen robbanással ér véget. Lehengerlő az a rendezői meglátás, amely nem akar lassítani egy-egy látványos jelenetet, nem emeli ki Hemsworth hatalmas izmait. A kamera együtt rohan a színészekkel, de mégis minden pillanatban precíz és kivehető, hogy mi történik. Szinte már túl dinamikusnak is hat, emiatt egy pillanatra sem lehet elvenni a tekintetünket a képernyőről.
Bangladesh pedig egy tökéletes helyszín egy ilyen filmnek, kifejezetten jó, hogy végre nem egy belvárosi betondzsungelben vagyunk, vagy, hogy nem az amerikai vidéken nyírják egymást a jók és a rosszak.
A film minden bizonnyal soha nem lesz egy Oscar esélyes alkotás, ehhez mérten nem is vállalja túl magát. Sok logikai hiányosságot lehetne keresni, de igazából felesleges, mert egy jól átgondolt és félelmetesen feszült, sok helyen véres és erőszakos akciófilm, amely a zsáner egyik legjobbja lett és még sokáig az is maradhat. A film történetvezetése sokszor klisés, a karakterek története ugyan nem újszerű, de mégis jó. A látványos operatőri munka pedig egy eddig alig látott megközelítésbe meséli el a történetet, amely bőven megéri azt a két órát, amelyet rá kell szánni a megnézésére, én csak ajánlani tudom mindenkinek.
Szabó Máté
The Last of Us 2. évad nyitája

Két év telt el az első évad megjelenése óta. A The Last of Us idei indulásakor egyértelmű: a világ ugyan megmaradt romjain, de Joel és Ellie kapcsolata már aligha. A folytatás nemcsak érzelmi mélységeket tár fel a két főhős között, hanem egy kegyetlenül motivált szereplővel is sokkolja a nézőt – a bosszúvágytól fűtött Abbyvel. Az alkotás továbbra is kompromisszummentesen, nagy vizuális erővel és morális kérdésekkel teli történetvezetéssel halad, miközben már most érezhető, hogy mi lesz a végkifejlet.
Mi zajlik egy gyilkos tinédzser fiú lelkében?

A Kamaszok (Adolescence) egy drámába bújtatott pszichológiai horror. Mi lenne ha kiderülne, hogy egy rendes, magának való tizenéves fiút brutális gyilkossággal vádolnak meg? Mi van akkor, ha az emberölés indítéka a manoszféra és az Andrew Tate-féle toxikus gondolkodás? Avagy tényleg ennyire nem értjük és látjuk át a tinik világát.
A fanatizmus sohasem csökken, csak átalakul

A Netflixen 2023-ban bemutatott négyrészes Beckham című dokumentum sorozat fordulatos és lebilincselő karrier összegzés a labdarúgó David Beckham életéről. Önértelmezésként is tekinthetünk az alkotásra mert részben a focista saját filmes gyártócége, a sport tematikájú műsorokkal és dokumentum filmekkel foglalkozó Studio 99 készítette.
Bob Dylan rajongósimogató amerikai folklórzene-fetisisztáknak

James Mangold az egyik legfelkapottabb amerikai rendező (Észvesztő, Logan, Az aszfalt királyai), aki ezúttal Bob Dylan pár, korai zenei évét álmodta vászonra, ahogy egy, a semmiből jött elveszett fiúból kezdetben folklórzenei sztár lesz majd később örök lázadóként kulturális jelenséggé, legendává válik. Az egyértelműen rajongóknak készült Sehol se otthon című mozi hihetetlen részletgazdagsága és jó zenéi ellenére is a legtöbb gálán csak jelölésekig vitte, nem véletlenül. Lássuk a részleteket.
Szemtől szembe: egy megunhatatlan klasszikus újra a vásznon

A zsaru-gengszter egymást kiegészítő kettősségének csúcspontja, a nálunk csak 1996-ban bemutatott 3 órás akcióeposz klasszikus, a Michael Mann által levezényelt Szemtől szembe. Itt a főhősök, akiket a zsáner két élő legnagyobbja, Al Pacino és Robert De Niro alakítanak, ugyanazon érme ellentétes, mégis egymással baráti, rokonlelkű oldalát jelképezik. A filmet most, az amerikai premierje szerinti 30. évfordulója alkalmából, rövid ideig újra műsorra tűzi digitálisan felújított (4K) változatban két budapesti mozi. Az egyik legjobb gengszter-, bűnügyi film, ami valaha készült.