Menü

Stresszoldás karantén idején

Keményen tombol a koronavírus második hulláma, ami miatt eddig nem tapasztalt korlátozások szerint kell élni a mindennapjainkat. Az egyetemisták és középiskolások hétfőtől újra teljesen digitálisan tanulnak és a munkavállalók közül is egyre többen dolgoznak otthonról. A karantén alatt pedig gyorsan feszültek leszünk, talán jobban is, mint tavasszal. Ezért különösen is fontos, hogy ezekben a hetekben nagyon odafigyeljünk mentális egészségünkre.

A tavaszi karantén mindannyiunk emlékében elevenen él, ezért tudjuk mire számíthatunk most is. Azonban a helyzet kicsit más, mint volt, mivel november közepén már nem tapasztalhatunk minden nap ragyogó napsütést és egyre melegedő jó időt. A borongós, őszi napok önmagukban is mentálisan megterhelőbbek, erre a COVID okozta stressz és bizonytalanság még rosszabb hatással van.

A mentális egészség megőrzésére azonban van lehetőség a karantén alatt is, a kulcs az odafigyelés és a tudatosság! A következőkben ilyen tanácsok és tippek olvashatóak, amelyek segítségével könnyebben átvészelhetjük az előttünk álló időszakot.

Kevesebb hír, több könyv

A legnehezebb mentális harcot a közösségi médián keresztül vívjuk, ahol másodpercenként ömlenek ránk a hírek, fotók és videók. A járvány alatt érdemes lecsökkenteni a hírfogyasztást, mivel egy idő után nem építő és befogadható ennyi információ. A körülöttünk lévő világot nem tudjuk befolyásolni, de azt igen, milyen mértékben engedjük be az életünkbe.

A hírek helyett ezért olvassunk inkább könyveket. Könyvet olvasni ezer és egy dolog miatt jó és érdemes, a legfontosabb talán, hogy segít kicsit elfelejteni a mindennapok problémáit és a képzelőerőnket fejlesztve repít el minket egy jobb világba. Erre pedig mostanában nagy szükségünk van.

Hallgass zenét!

Már Kodály Zoltán is megmondta a zene gyógyír a lélek számára. Legyen az egy mai pop sláger vagy jazz, esetleg egy klasszikus szimfónia, bármi, ami épít, hallgassuk! Figyeljünk a zenére és legyünk nyitottak arra az üzenetre, amit a szerzője és előadója próbál átadni. A zeneválasztásban sem vagyunk magunkra hagyva, több alkalmazás és honlap foglalkozik lejátszási listák összeállításával, például a budapesti Művészetek Palotája is készített egy vidám dalokból álló gyűjteményt kifejezetten erre az időszakra.

Sportolj minden nap!

A korlátozások értelmében az egyéni sport még engedélyezett maszk nélkül, így a rendszeresen futóknak sem kell visszavonulót fújniuk. Azonban, ha nem szeretsz a hideg levegőn mozogni, akkor se add fel. Próbálj ki otthoni, beltéri mozgásformákat, mint a jóga vagy a pilates, amik a testi felüdülés mellett az elmének is pihenést nyújtanak.

Rendszerezett élet

A napi rutin a home office és távoktatás alatt kifejezetten fontos. Ilyenkor hajlamos az ember elúszni a feladatokkal és jóval határidő után leadni a kért anyagokat. Készítsünk beosztást és listát a tennivalókról, így rendszerezettebbé válik a munka és a szabadidő is. A helyes időbeosztás pedig a munka miatti folyamatos stresszt is csökkenteni tudja.

Játék a kis kedvenccel

Ha van házi állatunk, akkor töltsünk vele időt! Egyszerű, de tényleg nagyszerű módja a feltöltődésnek. Vigyük el sétálni, játszunk vele, hiszen ez neki is élmény, nekünk pedig tökéletes kikapcsolódás.

Mindezek mellett töltsünk, ha tehetjük töltsünk minél több minőségi időt a szeretteinkkel, támogassuk egymást, mert ez az időszak mindenkinek megterhelő. Vigyázzunk egymásra, mert csak együtt sikerülhet túljutni rajta!

Sipos Zsófia

Fenntartható divat

A divat egyike a leginkább környezetszennyező iparágaknak, ami ellen az elmúlt években már számos kezdeményezés indult. Sokan a vásárlói oldalról bojkottálják a ’fast fashion’ márkák ruháit, a környezettudatosságon túl etikai okok miatt is, mivel jellemzően nagyon kevés fizetésért készítik őket, fejlődő országokban.

Adaptogén gyógynövényeink

Az adaptogén gyógynövényeket évezredek óta alkalmazzák a különféle betegségek megelőzésére és gyógyítására. Kedvező egészségügyi hatásaik széles skálája ismert és bevált már a különböző egészségügyi problémákra.

A véradás fontossága

A véradás önmagában is egy szép gesztus, hiszen segíthetünk másoknak megfelelő vércsoporthoz jutni, baleseteknél is fontos, hogy gyorsan elérhető legyen az adott típusú vér, de magunknak is jót teszünk azzal, ha rendszeresen járunk vért adni.

Facebook függőség

Napjaink egyre nagyobb részét teszi ki a közösségi médiával töltött idő. Ez vajon áldás, vagy átok? A facebook, a legkedveltebb közösségi platform használata szinte már mindenki napi rutinjához tartozik, azonban mégis ritkán hallunk arról, hogy ez függőség volna.

A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

Tavasszal éreznünk kellene, hogy ébred a természet és mi is töltődünk fel energiával, de ebben az időszakban sokan levertségről, fáradtságról és állandó lehangoltságról beszélnek. Ezt az általában rövid időszakot tavaszi fáradtságnak nevezik. Azonban ez nem betegség és nem is komoly probléma, ez egy természetes reakciója a szervezetnek, mikor a téli időszak után folyamatosan alkalmazkodik a tavaszi viszonyokhoz.