Menü

D-vitamin pótlása télen

A tél végére a magyarok 95%-a általában D-vitamin-hiányban szenved. Hiába esik szó a különböző fórumokon a D-vitamin pótlásának fontosságáról, arról, hogy kiknek és milyen D-vitamint célszerű szedni, mennyi egység az ajánlott, erről nem sokat, vagy nem egyformán írnak. Hogyan pótolhatjuk télen ezt a zsírban oldódó, hormonhatású vitamint?

Vitathatatlan, hogy a D-vitamin pozitív hatása szinte mindenre pozitív hatással van: szükséges a csontok, az immunrendszer, a szív működéséhez, sőt talán kevesen tudják, de a D-vitamin tumorellenes hatású is!

A D-vitamin-hiány növeli a halálozást, a vastagbél- és emlőrák, a szív- érrendszeri betegségek esélyét, továbbá csökkenti a fogamzóképességet, a várandósság alatt pedig növeli a cukorbetegség és a magas vérnyomás gyakoriságát.

Vitatéma manapság, hogy a szolárium megoldja-e a D vitamin hiányt, a válasz azonban több szakértő véleménye szerint is az, hogy a szoláriumok egyáltalán nem termelnek D-vitamint, vagy elenyésző mennyiségben, s ráadásul táplálékkal sem lehet bevinni kellő mértékben.

A szoláriumok döntően UV-A sugárzást bocsátanak ki UV-B helyett, ezért hiába barnul a bőr, D-vitamin a szolárium használata során nem keletkezik, hiába hallottam már ennek ellenkezőjére felépített jólhangzó marketingszöveget a rádiókban.

A D-vitamin az étrendben is csak minimális mennyiségben van jelen, hiába eszünk tojást, D-vitaminban gazdag ételeket, naponta kb. 30 darab tojást kellene megennünk a megfelelő D-vitamin-szinthez. Az anyatej szintén kevés D-vitamint tartalmaz, így azt szükséges pótolni a csecsemő számára.

Mennyi D vitamin bevitele javasolt?

Az őszi és téli időszakban, felnőtteknek napi 1500-2000 nemzetközi egység (NE) D-vitamin ajánlott táplálék-kiegészítő formájában.

Mi is ez az NE? Az NE a nemzetközi egység, mértékegység a farmakológiában. Anyagmennyiséget mér, biológiailag aktív anyagok biológiai hatása alapján. Főleg vitaminok, hormonok, vakcinák, vérkészítmények esetében használják.

Mi történik, ha valaki túladagolja a D-vitamint?

A vitaminokkal, ásványi anyagokkal kapcsolatban két dolog árthat: ha nincs elég, és ha túl sok van belőle a szervezetünkben.

Ha gyógyszerrel visszük be a D-vitamint, akkor túl lehet adagolni. Ehhez azonban a napi beviteli értékek sokszorosát kellene bevinni hosszabb időn keresztül. Hónapokon át napi 10.000 NE felett kellene D3-vitaminból fogyasztani ahhoz, hogy túladagolásról beszéljünk. Ha betartjuk a maximális adagolási értékeket, amely felnőtt embereknél napi maximum 4000 NE, akkor elkerüljük a túladagolás problémáját.

A D-vitamin hiány világszerte az egyik legnagyobb egészségügyi probléma, azonban könnyen lehet orvosolni: meg kell előzni a hiányállapot kialakulását.

Martinka Dia

Mit árul el rólunk a vércsoportunk?

Mindenki tehet azért, hogy megváltoztassa életmódját, étrendjét, vagy az edzéstervét, de a vércsoportunk a születésünktől kezdve ugyanolyan marad. Közel száz évvel ezelőtt Karl Landsteiner Nobel-díjat kapott azért, mert felfedezte, hogy nem egyforma a vérünk, hanem különböző vércsoportok vannak. Az a mai napig rejtély, hogy miért vannak más vércsoportok, de azt tudni, hogy a vérben található cukor és fehérje kombináció alapján különböztetik meg a különböző típusokat.

Mi az a superfood?

Bár az utóbbi időben kevésbé találkozhattunk ezzel a szóval, azonban a superfood kifejezés pár éve futótűzként terjedt el a köztudatban, holott nem egy új jelenségről van szó. Mi az a superfood és miért kapta fel ennyire a média?

Mi az a mochi?

A japánok táplálkozásáról csak jókat hallunk: egészségesen étkeznek, halakat, zöldségeket fogyasztanak, és friss hozzávalókból főznek. Az édességekkel is körültekintően bánnak: minőségi alapanyagok és mértékletes fogyasztás. Ilyen japán különlegesség a Mochi is!

Cukor álruhában

A feldolgozott cukrot sokféle álnéven eladják nekünk, sokszor tudtunkon kívül, méghozzá a kristálycukor árának többszöröséért, jól csengő neveken. A hozzáadott cukor általában szacharóz (répacukor, nádcukor), glükóz, vagy fruktóz szokott lenni, melyeket hangzatos neveken említenek a gyártók, de vannak még számtalan más megnevezései is.

5 recept hétvégére, ha nem tudod, hogy mi legyen a menü

Sokszor neked is komoly dilemma kitalálni, hogy mi legyen a hétvégi menü? A szokásos rántott hús és sültkrumpli kettőst, már meguntad? Akkor próbálj ki valami újdonságot, és dobd fel vele a hétvégi ebédet. Nézzünk hát meg öt receptet, köztük levest és főételt is.