Menü

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.

Nagyon kevés só, alkalmankénti mértékletes alkoholfogyasztás és a lehető legkevesebbnél is kevesebb cukor, ám annál több zöldség és gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona és egészséges zsírok. A hagyományos éttermi aznapi rántott húsos menü, a gyorsétterem, a hamburger, a túlzásba vitt koffeinfogyasztás és a kevés alvás pedig kerülve.

Ha ezeknek az életmódbeli elveknek ellentétesen élünk, bizonyos betegségek, daganatok előszobájába lépegetünk.

A felesleges és káros anyagokat már akkor bevittük a szervezetbe, amikor még nem is ettünk semmit, de már a harmadik kávét kortyoljuk két cigivel, pedig még nincs dél és megittunk egy doboz energiaitalt is, meg cukros üdítőt, esetleg kólát, csak ma, mert éjjel valamiért nem aludtunk jól.

A lift alap, lépcsőzésről szó sincs, a boltig való elgyaloglást elvből elutasítjuk.

Kétóra netezés és egy óra tévézés után felháborodva dobjuk vissza a kifogást: „nekem sportolni nincs időm!”

A rosttal hogy állunk? A székrekedésre bekapunk valami hashajtót, esetleg rendszeresen, amihez hozzászokik a szervezetünk és anélkül már nem is megy, pedig egy kis rostdús táplálék, kiskanál útifű maghéj vagy lenmag egy pohár vízben csodákat tesz, ahogy némi aszalt gyümölcs is és a sport pikk-pakk rendbeteszi az emésztést.

Napi 30-40 gramm rostot kellene fogyasztani! Főtt zöldségek, nyers saláták, s egy kis idénygyümölcs!

A mesterséges vitaminoknak nem vagyok híve, de az organikus étrendkiegészítőket és ásványi anyagokat, fontos nyomelemeket, kollagént mindenkinek receptre írnám, nagyon fontos azonban tudni, hogy ezek nem váltják ki a helyes étkezéseket, csak kiegészítik, ahogy a neve is mutatja.

Húsfogyasztásnál fontos szempont a fehér húsok előtérbe helyezése a vörös húsokkal szemben, s a heti 2-3 alkalommal elfogyasztott húsételek bőven fedezik a szükségletet, nem kell és nem is ajánlott minden nap húst enni. A „húst hússal” elv nem szolgálja az egészséges táplálkozást és a rengeteg zsír sem, bár tudom, ezzel a kijelentéssel most sokak szemében népszerűtlen leszek.

Nagyon jótékony dolog a párolás, a sütőzacskó használata, a „jó” zsírok és hidegen sajtolt olajok mértékletes fogyasztása.

A sófogyasztás csökkentésével együtt kipróbálhatunk izgalmas és új fűszernövényeket, ízeket.

Az életmód megváltoztatásával úgy gondolom nemcsak a rák és egyéb daganatos betegségek kialakulásának esélyét csökkentjük nagymértékben, de új ízeket is megismerhetünk, új ízvilággal is kísérletezhetünk. Minden szempontból megéri megpróbálni eszközölni néhány reformváltoztatást.

Martinka Dia

A szájvíz használata

A szájvíz alkalmazása ma már egy hétköznapi dolognak számít, míg régen csak akkor használtuk, ha felírta a fogorvos. Miért van ez és valójában mit tartalmaznak?

Andropauza – azaz a férfi változókor

Szinte mindenki tudja, mi az a menopauza, azaz a női változókor, azonban kevesebbet hallani a másik nem képviselőinél szintén természetes andropauzáról.

A B-vitamin komplex tagjai

A B-vitaminok mindegyike fontos szerepet játszik egészségünk megőrzésében, ugyanakkor átfedés is akad köztük. Nézzük, mihez járulnak hozzá a komplex tagjai.

A túlzott rostfogyasztás jelei

Biztosan tisztában vagy vele, a rostos ételek fogyasztása nagyon egészséges. Jótékony hatású a szív- és érrendszerre, a megfelelő anyagcsere működésre, a gyomor egészségére és a vér glükóz szintjének stabilizálására. Bár általában nem fogyasztunk eleget, ennek ellenkezője is megtörténhet, amikor is túl sokat fogyasztunk egyszerre, ráadásul rövid idő leforgása alatt, ami szintén problémákat okozhat.

Egészséges túrós desszertek nyomában

A túró rengeteg kalciumot és foszfort tartalmaz, ezért a gyerekeknek, serdülőknek és csontritkulásban szenvedő betegeknek érdemes minél többet enniük belőle. Nem kell aggódnod a túró kalóriatartalma miatt sem, hiszen 100 gramm túróban csupán 110 kcal van. Ezt a könnyen emészthető, laktató tejterméket tehát akár egy diétás étrendbe is beillesztheted!