Meséltél tegnap este?
- Dátum: 2020.03.07., 08:44
- Martinka Dia
- agresszív, béke, beszédértés, emlékezet, érzelmi, fantázia, fejlődés, fontos, gyermek, intelligenciafejlesztő, iskolakezdő, képzelőerő, kreativitás, memória, meseolvasás, mondóka, műveltség, nyugalom, okostelefon, óvodapedagógus, probléma, szakember, szókincs, szülő, tablet, tanító, tömegkommunikáció, videojáték, viselkedési minta
A meseolvasás fontosságára nagyon sok szakember, óvodapedagógus és tanító is felhívja a szülők figyelmét, olyan szókincset és műveltséget adunk a gyermekeink kezébe ezzel, amit semmi más drága videojáték, okostelefon vagy tablet nem képes pótolni.
A meseolvasásban már kapásból az a legjobb, hogy ottvagyunk, együtt vagyunk, jelen vagyunk a gyermekeink életében, mellettük ülünk, odakuporodnak hozzánk, vagy betakarva az esti lefekvés után elcsendesednek és kíváncsian várják, hogy elkezdődjön az esti mesélés, majd az alkudozás az utolsó utáni „még egy meséért”.
A mese a gyerekek fantáziáját, képzelő erejét fejleszti, nem ad kezébe „kész megoldást”, hanem a saját kreativitását és képzelő erejét használja. A tévé, vagy számítógép olyan tömegkommunikációs eszköz, mely „készen kínálja” a történetet, nem kell hozzá fantázia, hiszen ellátja sablonokkal, megoldásokkal a gyermeket. Nem fejlődik tőle.
Ellenben a mesélésnek jelentős szerepe van az értelmi és érzelmi fejlődésében, hiszen viselkedési mintákat nyújt számukra.
A mese példával jár a kicsik előtt és megtanulják a problémák megoldását, hogy bátorsággal és kitartással a „jó elnyeri jutalmát”. A mese mindig bátorítást ad a gyerekeknek, azt közvetítik, hogy a problémákat a valóságban is meg lehet oldani. Értékeket közvetít. A legjobb érzelmi intelligenciafejlesztő módszer.
A meseolvasás az egyik legjobb minőségi időtöltés, amit a szülő a gyermekkel tehet.
“A mesék oldják, vigasztalják, megnyugtatják a gyereket” – hangsúlyozta dr. Vekerdy Tamás. Az okostelefon soha nem tudja azt a minőségi időt biztosítani a kicsik életében, amit a szülő adhat, ehhez pedig az kell, hogy rendszeresen odaüljön gyermeke mellé és akár fejből kitalált történetekkel, akár mesekönyvből, de meséljen.
Vekerdy szerint a látott mese nem mese. Amint a külső kép megjelenik, abban a pillanatban leáll a belső képkészítés. A tévé előtt egyre feszültebb, egyre agresszívabb lesz a gyermek. Nincs meg az a belső feldolgozás, ami a mese legfontosabb feladata lenne.
A meseolvasás azért is fontos, mert ez alapozza meg, hogy a későbbiekben a gyermek olvasóvá válik-e, vagy sem.
Társaival szemben hatalmas előnyre tesz szert az az iskolakezdő gyermek, akivel kicsikorában rendszeresen mondókáztak a szülei, nagyszülei, illetve akiknek rendszeresen mesét olvastak és olvasnak mai napig. Fejlettebb szókinccsel és szövegértéssel rendelkeznek, jobb memóriával és emlékezettel, beszédértéssel, intelligenciával érkeznek iskolába.
Az esti mese egy kis lelassulást, békét, nyugalmat hoz a rohanós és feladatokkal, kötelességekkel teli hétköznapokba, már csak ezért megéri időt szakítani rá. Végül egy találó idézet, mely mindent elmond: „A gyermekkornak két tündérvilága van: cselekvés síkján a játék, és szellemi síkon a mese.”
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!