Menü

Az ellenállás hétköznapi kezelése

Az ellenállás a saját magunk által létrehozott és konzervált láthatatlan, személytelen és igen szívós kényszerítő erő, amelynek egyedüli célja, hogy akadályozza a munkánkat, azt, hogy a legjobbat legyünk képesek kihozni magunkból, hogy a szakmai kompetencia, a tisztesség és a nagylelkűség következő szintjére léphessünk.

1. KEZDD AZ ELEJÉN!

Most tényleg. Csak kezdd el azzal, ami a lista elején van, mert amint belelendülsz, már könnyebb lesz folytatni. Néha az első lépés megtétele a legnehezebb, utána már van, hogy könnyebben megy, és csak azt veszed észre, hogy pipálsz, pipálsz és pipálsz. Sorsolós játék: csukott szemmel bökj valamelyik teendődre a listán. Ha olyan jött ki, aminél az jutott eszedbe, hogy “de jó, hogy ez lett!”, akkor csináld meg azt. Ha arra gondolsz, hogy “jaj, de kár, inkább csináltam volna helyette a másikat”, akkor meg csináld a másikat. Máris tudod, hol az “eleje”. :))

2. KEZDD EL… VALAHOL!

Nem kell lineárisan haladnod — ez főleg az írásra igaz. Akár nehéz levél, önéletrajz, esszé, szakdolgozat vagy bármi más előtt állsz, kezdd el írni azt a részét, amihez épp ihleted van. Majd visszakanyarodsz az elejére később. Ez is a maximalizmushoz kötődik: szépen sorban kell haladni, mert úgy “illik”… fenébe az illemmel, ha nem hagy dolgozni! ;)

3. KEZDD A LEGNEHEZEBBEL!

Ez a béka-effektus: ha túl vagy az aznapi legijesztőbb mumusfeladaton, nem nyomja egész nap a válladat, és felszabadulsz. A békáról a halogatós cikkben írtam bővebben, és jegyzetlapot is készítettem hozzá. ;)

4. KEZDD AZZAL, AMI A LEGJOBBAN MEGÉRI!

Apró teendő, de változtat a hangulatodon, és ezáltal a munkamorálodon is? Ne blicceld el! Hogy ez most az ágyazás, a rendes sminkelés, öt perc kávézás nyugiban, fogmosás reggeli után, vagy nagy nyújtózás a nyitott levegőnél, az mindegy. Te ismered a legjobban a napi teendőidet, biztos van köztük olyan, ami után jobban érzed magad — rend lesz, felfrissülsz, jobban kontrollban érzed magad. Fogd fel befektetésnek: többet nyersz az elvégzett teendő hozadékával (jó hangulat, nyugodtabb munkakörnyezet), mint amit azzal a felszabaduló 2-3 perccel nyernél, ha nem végeznéd el egyáltalán.

5. KEZDD AZZAL, AMI NÉLKÜL NEM TUDSZ TOVÁBBMENNI!

Ha összefüggő, egymásra épülő feladataid vannak, egyértelmű, hogy van egy első, ami után következik a második, és így tovább. De néha az egymáshoz nem kapcsolódó teendők között is van összefüggés, előfeltételes sorrend. Ha észreveszed ezeket a viszonyokat, ki tudsz alakítani egy időrendi sorrendet, ami alapján már elkezdheted felfejteni a teendők gyöngysorát. Banális példa: ha nem öltözöl fel, nem tudod levinni a szemetet. Ha nem tudod levinni a szemetet, nincs hova pucolni a krumplit, nem tudod elkezdeni az ebédet… Amint folyamatokban gondolkodsz, látni fogod, hogy hol akadt el a lánc. Így nem össze-vissza ugrálva, akár magadat hátráltatva haladsz (ami felesleges időt és energiát vesz el tőled), hanem hatékonyabb leszel, és egy kis gondolkodással a saját munkádat támogatod.

6. KEZDD AZZAL, AMI UTÁNA ELVAN MAGÁTÓL!

Ide jöhet minden olyan feladat, ami részben önjáró, és nem kell mellé folyamatos felügyelet. Például elindítasz egy adag mosást (és a mosógép mos, amíg te mást csinálsz), bekeversz egy adag sütit (és a tészta kel, amíg te mást csinálsz), felteszel főni valamit a kuktában (és az fő, amíg te mást csinálsz). De nem csak házimunkára vonatkozik ez: válaszolj egy e-mailre, és adj meg egy olyan infót, ami a másiknak szükséges ahhoz, hogy tovább dolgozhasson. Ha “átpasszolod a labdát” a másik térfélre, addig sem nálad van. Telefonálj, küldd át, add le a rendelést, válaszolj, és pipa. Így párhuzamosan több dologgal tudsz minimális erőfeszítéssel, érdemben haladni, ami a legjobb szupererő.

A Maslow-piramis csúcsa, az önmegvalósítás, az önátadás, a megosztás vágya, a hit valamiben, ami nagyobb, mint mi vagyunk, az értelmes munka ígérete, a küldetés, a képességek és a kihívások tökéletes összhangja, a gyerekkori álmok, legmélyebb ösztönök.

Szerző : Udvari Fanni

Önmagad ellensége vagy?

Önmagam ellensége vagyok, amikor halogatom valamilyen számomra nem olyan kedves dolognak az elvégzését, még akkor is, ha tudom, hogy nekem kell azt megcsinálnom, s majd kapkodni fogok, s közben hibázhatok is.

Ölelésterápia

A világ egyik legjobb dolga, érzése, mikor megölel a párunk, nyakunkba csimpaszkodik a gyerekünk, átölelnek a szüleink, vagy mi öleljük át a nagyszüleinket. Csupán mert jó. De, hogy ezzel mennyi mindent adunk, talán nem is gondolnánk. Mit is adhat egy ölelés?

Szeretet vagy megszokás?

Költözni, iskolát váltani, szakítani és elválni nem egyszerű. Nemcsak azért, mert maga az esemény megviseli az embert, hanem azért is, mert a megszokott helyszínek, személyek, élethelyzetek új értelmet nyernek, új színt kapnak. És olykor ez nehezebb érzelmi állapotot idéz elő, mint a megrázkódtatás maga. Tehát jó, ha időben felismerjük a különbséget a valódi kötődés és a megszokás között.

A túlsúly lelki hatásai

Kutatások kimutatták, hogy a súlyfelesleggel küzdő tinik szervezete fele annyi tesztoszteront termel, mint a normál súllyal rendelkező társaik. És ez nem, hogy jobb lesz ahogy idősödnek, hanem egyre rosszabb

Szabadulószobák – miért érdemes olykor ellátogatni?

Az izgalmak mindig is megmozgatták az emberek fantáziáját. Szeretünk borzongani, szeretjük a rejtélyeket, ezért is nézünk annyi krimit és horrort, és ezért játszunk stratégiai játékokat is. A szabadulószobák életre keltik ezeket az általunk kedvelt virtuális kihívásokat.