Menü

Edzés utáni regeneráló ételek

Edzés után nagy szüksége van a szervezetnek szénhidrátokra, fehérjére, zsírokra megfelelő arányban. Ha „jól” eszünk, a testünk meg fogja hálálni, mert megfelelően fel tudja használni a bevitt tápanyagokat. Máskor sem tanácsos üres kalóriákat enni, de edzés után kifejezetten nem szabad.

Szakemberek szerint edzés után testtömeg kilogrammonként kb. 0,4-1 gramm szénhidrátra és 0,1-0,25 gramm fehérjére van szükség.

Nem kell különleges porokra gondolni, vagy drága shakekre, hiszen hétköznapi élelmiszerekből is összeállíthatjuk a megfelelő, tápanyagdús ételeket, úgy mint zab, rizs, csirkemell, olajos magvak, túró és zsírszegény tejtermékek, zöldségek, gyümölcs, tojás.

Nekem valamiért edzés után első dolgom megenni egy banánt, nem kombinálom túl, hiszek a szervezetemnek, valamiért ezt kívánja, akár egy pohár tejjel, vagy joghurttal. Jobb, ha nem is áll senki az utamba, amíg be nem toltam, valamiért bizonyára erre van szükgésem.

Klasszikus szénhidrátforrás, gyors felszívódású, nem véletlen szerepel futóversenyeknél a frissítőpontok asztalain. Magas magnézium- és káliumtartalma miatt szinte tökéletes regeneráló étel, melyet ha zabkásába karikázunk és megcsapjuk egy kanál mogyoróvajjal, gyakorlatilag nagyon jó edzés utáni étkezést kaptunk. Aki használ proteinport, egy kanállal keverhet hozzá – én szoktam.

Jó hír, hogy a legújabb kutatások alapján a testmozgás tekintetében jobban állunk, mint pár éve, ugyanakkor nem ilyen biztató a helyzet azt vizsgálva, hogy mi kerül a tányérunkra. A magyarok nagy része beiktatja a sportot az életébe, de az étkezésére továbbra sem figyel. A válaszadók majdnem kétharmadának étrendjét gyakran alkotják zsíros és nehéz, olajban kisütött ételek.

Ha pedig a sport mellett helytelenül eszünk, akkor nem sokat ér. Gondoljunk a 20-80 szabályra, köztudott, hogy 80%-ban az határozza meg formánkat és fittségünket, hogy mit eszünk és „csak” 20 –ban játszik közre a sport.

Ha emellé még hozzátesszük, hogy a folyadékfogyasztásunk igen gyatra, akkor érthető, miért van a sok egészségi és esztétikai probléma. A lakosság több mint harmada nem issza meg a másfél litert, ami pedig igen kevés. A rossz étkezést és a kevés folyadékfogyasztást pedig nem fogja kompenzálni a sportolás, ezért vagyunk túlsúlyosak, tisztelet a kivételnek.

Jól lenni és jól kinézni, láthatjuk ez igencsak többtényezős. Az egészséges életmód alappillérei pedig: a kiegyensúlyozott étrend és folyadékfogyasztás, a testmozgás, a mentális egyensúly. Ezeket sorra kell venni az egészség, fittség és a szebb külső felé vezető úton.

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!

Prebiotikum, probiotikum, szimbiotikum

A Prebiotikum és a probiotikum között csupán egyetlen betű a különbség, de ennek ellenére merőben eltérő funkciókat töltenek be az emberi szervezetben. Nézzük melyek ezek!