Menü

Egészséges életre nevelnéd gyermeked?

A gyermeknevelés az a kérdés, amelyre nem létezik univerzális megoldás. Nincs egy recept, egy adott módszer, amit követhetnénk. Pedig igen sok dologra meg kell tanítanunk őket, mindezt pedig úgy, hogy se ők, se mi magunk ne érezzük tehernek. Egy gyermek életmódját a szülei alakítják ki, kezdve azzal, hogy egy bizonyos napirendet és egy bizonyos étkezési stílust vezetnek be nála. Általában egy gyermek úgy étkezik, ahogyan a családja, abba az ízvilágba nő bele, amelyben az édesanyja készíti az ételeit pár hónapos korától kezdve. Ha van a szülőben hajlandóság arra, hogy gyermekét egészséges táplálkozásra nevelje, azt úgy is megteheti, hogy azokra az ételekre szoktatja rá.

De önmagában ez a tevékenység nem elég. A gyermekben ki kell alakítanunk egy igényt arra, hogy később szabad akaratából is ilyen ételeket válasszon, ezeket örömmel és jóízűen fogyassza, akkor is, ha nem otthon rakják elé. Ehhez leginkább az kell, hogy tudatosítsuk, miért is olyan jók ezek az ételek. Erre a tudatosításra rengeteg mód létezik. Az első és legfontosabb lépés, hogy beszélgessünk mindenféle trükk nélkül. Kérdezzük meg, hogy tudja-e, mikor mit eszik, és tudja-e, hogy az hogyan hat rá, vagyis káros-e vagy sem. Ha nem tudja a károst megkülönböztetni a hasznostól, akkor mondjunk neki példákat, magyarázzuk el neki a miérteket! Ha egyenrangú beszélgetési partnerként kezeljük a kisgyermeket, sokkal fogandóbb lesz az új ismeretekre. Ha már gyakorlottabb a gyermekünk az ételek megkülönböztetésében, akkor játékosabb formában is beszélgethetünk vele a témáról. Például, elé rakunk egy reklámújságot, és kérjük, hogy válassza ki, melyek azok az ételek, amelyek jót tesznek neki.

De azt is megtehetjük, hogy megkérjük, segítsen a szüleinek a bevásárlásban, de nagyon figyeljen arra, hogy csak egészséges ételek kerüljenek a kosárba. Ha ezek megvannak, akkor engedhetjük, hogy egy darab finomságot is válasszon, és mondhatjuk neki, hogy olyat csak mértékkel eszünk, ezért nem kap mindig, csak alkalmanként. Ha a gyermek úgy érzi, hogy feladata van, az eltereli a figyelmet arról, hogy mit szeretne, így egyszerűbb lesz megértetni vele, hogy nem kaphat annyi édességet. Ezzel rászoktathatjuk egyfajta rendszerre, amelyben nem minden nap kap valamilyen csokoládét, csak alkalmanként, viszont látni fogja, hogy nem tiltjuk el tőle, és hogy a szigorításnak oka van. Ezzel tudatosságra és elfogadásra is egyaránt rászoktathatjuk. A gyerekek szívéhez vezető út legfontosabb építőköve a saját jószándékunk. Ha szeretnénk, hogy megbízzanak az életmóddal kapcsolatos tanácsainkban, akkor vonjuk be őket a gondolkodásba, a döntésbe is. Ezzel elnyerhetjük bizalmukat, ami pedig fejlődéshez fog vezetni.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.