Mire jó a zeneterápia?
- Dátum: 2019.12.10., 19:42
- Martinka Dia
- Alzheimer-kór, autista, demencia, érzelmek, félelmek, felnőtt, fogalom, funkciók, gyermek, gyógyít, helyreállít, idős, kifejezés, kifejezőkészség, kommunikáció, komolyzene, lelki, magatartászavar, musical., művészetterapeuta, orvos, probléma, sérült, skizofrén, szóbeli, szocioterapeuta, szorongás, zene, zenész, zeneterapeuta, zeneterápia
Lelki problémák esetén zeneterápiával igen jó eredmények érhetőek el autista, skizofrén illetve magatartási zavarokkal küzdő gyermekeknél, valamint felnőtteknél. De mire jó a zeneterápia? S kik a zeneterapeuták? Orvosok, akik zenével gyógyítanak, vagy zenészek, aki mellesleg orvosként is praktizálnak?
Ha a zeneterápia fogalmát kutatjuk, a következő kifejezésekkel találkozhatunk a definíciót olvasva: elősegíti a kommunikációt, tanulást, önkifejezést, terápiás hatást gyakorol több fejlődési területen, segíti saját érzelmeinek jobb megértését, a nem tudatosult lelki tartalmak megélését és feldolgozását, valamint a sérült funkciókat helyreállítását és még egy sor jótékony tulajdonsággal bír.
Ma már léteznek úgynevezett szocioterapeuták, művészetterapeuták, akik szerint a zeneterápia nagyon hatásos olyan esetekben, amikor a szóbeli kifejezőkészség valamilyen lelki folyamat kapcsán sérült.
A felnőtteknél alkalmazott zeneterápia történhet egyénileg, vagy csoportban, lehet aktív és passzív. Aktív terápia során a betegek ritmushangszereket kapnak, és ezen játszhatnak, egyéni terápia esetén pedig a terapeuta „válaszol” a dallamokkal, így zenei párbeszéd alakulhat ki, amelyet a megélt érzelmek megbeszélése követ. Passzív terápia esetén a páciens és terapeuta meghallgatnak együtt egy zenei művet, és ezután vitatják meg az érzelmeket.
Különböző problémáikra a gyerekeknél is alkalmazható a zeneterápiás megoldás, cél az, hogy a gyerekek odafigyeljenek egymásra. Passzív zeneterápia során a csoport zenét hallgat, majd a terapeuta megkéri a gyerekeket, rajzolják le az érzéseket, melyeket a zene hallgatása közben átéltek. Szorongásokat old fel, ki nem mondott érzéseket hoz felszínre, félelmektől szabadíthatja meg őket, s nem utolsó sorban a zenét is megkedvelhetik.
A zeneterápiás foglalkozások segítik a gyermekek harmonikus fejlődését, színesedő kommunikációját. Nagyon hatásos az élet korai szakaszában, amikor még beszéd nem alakult ki, vagy valamiért elakadt a gyermeknél, de a szorongásos zavaroknál, alvásproblémáknál, is eredményes. A zenélés egyfajta szavak nélküli kommunikáció, segíti a kapcsolatteremtést, s kicsit bátrabbá teszi a félénk, visszahúzódó csöppségeket. Számos tanulmány bizonyítja, hogy a zene rezgései pozitív hatásokat váltanak ki a szervezetben.
A zeneterápia nem csupán és kizárólag klasszikus zenével működik, bármilyen zenét hallgathat a páciens, amit szeret, de tény, hogy a komolyzene valamiért célra vezetőbb.
A zeneterápia időseknél is segít, mivel az Alzheimer-kórban és demenciában szenvedő betegek tüneteit is enyhíti, ugyanis a zenehallgatás pozitív hatással van a beteg agyának működésére. Különösen akkor hatásos, ha a páciens valami olyat hall, amit fiatalabb korában is hallgatott már, mert ezek az emlékek beágyazódtak az agyába. Olykor igen súlyos sérültek is képesek visszanyerni a képességüket, hogy felismerjék és élvezzék régi dalaikat.
Záró gondolatot próbálok megfogalmazni, miközben a „Valahol Európában: A zene az kell” híres musicalének dallamait dúdolom. „Lehet egy dal, vagy ritmus, vagy zaj, egy árva hang, egy jel. A zene az kell, hogy ne vesszünk el, hogy mégse adjuk fel! Mert a jó, a rossz csak szó, olyan, ami sokszor változó, de egy ismerős hang, az megmarad, máris érzed, hogy védve vagy, a dal egy biztos hely!”
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!