Menü

Neked mekkora a vízlábnyomod?

5000 liter naponta?

Az ökológiai lábnyom a vízhasználatra is kiterjed, a vízlábnyom kifejezés takarja azokat az adatokat, hogy milyen típusú vízből mennyit használunk.

A vízhasználat két csoportra osztható, közvetlenül közvetetten elfogyasztott vízmennyiségre. Például egy németországi ember közvetlen napi vízfogyasztása csupán 120 liter víz körül van, de a közvetett fogyasztás miatt naponta 5000 litert is elhasználhat. Ez a vízmennyiség az élelmiszerek, fogyasztási cikkek előállításához, és az igénybe vett szolgáltatások előteremtéséhez szükséges. Egy csésze kávé előállítása 140 liter, míg egy pamutpóló 2700 liter vizet igényel.

A vízlábnyomot három összetevő alkotja, a kék-, zöld-, és szürkevíz. A kékvíz a termékek és szolgáltatások előállításához szükséges felszíni vagy felszínalatti víz, a zöld víz a földben nedvességként tárolt csapadék, míg a szürkevíz fogalma a szennyezett vízmennyiséget jelöli.

Egy fejlett országban élő ember átlagosan napi közvetett és közvetlen vízfogyasztása 3000 liter, amihez jön még a mosás, mosogatás, főzés, kerti munkákhoz felhasznált víz. Magyar viszonylatban ezek az adatok eltérőek: egy átlagos magyar vízlábnyoma 2055 litert tesz ki.

Mit lehet tenni?

Érdekes adat, hogyha 1 milliárd ember évente két pamutpólóval kevesebbet vásárolna, az így fel nem használt vízzel 4,6 millió ember éves élelmezését lehetne fedezni.

Nemcsak a ruhaipar, de az élelmiszeripar (különösen a húsipar) nyel el hatalmas mennyiségű vizet. Fogyassz kevesebb húst!

A benzin előállításához is több liter vizet használnak fel, nem mellékesen az autóhasználat rendkívül káros is a környezetre. Használd helyette, ha lehetőséged van rá, a tömegközlekedést, vagy válaszd a leginkább környezetbarát közlekedésformákat: a gyaloglást és a biciklizést.

Természetesen felsorolhatjuk még a ma már egyre inkább alapvető tevékenységeket is, mint elzárni a csapot fogmosás közben, fürdőkád helyett inkább a zuhanyzást választani.

A vízkérdés fontos probléma, még akkor is, amikor nem érint közvetlenül a vízhiány.

Tegyünk azért, hogy ez hosszú évekig még így legyen!

Az ülőmunka az új népbetegség

Hát- és nyakfájás, zsibbadó lábak, görnyedt testtartás… Mit okoz hosszútávon a szervezetünkkel mindez? Az ülőmunka az új népbetegség. Mit szólnál egy pár perces office vagy, ami mostanság aktuálisabb: home office mozgáshoz?

Az ökológiailag tudatos étkezés rajtunk múlik

Az év elején készített ökoforradalmi sorozatában a Budapest Park zenészekkel, szakértők segítségével járja körbe a klímaváltozásért felelős területeket és gyűjti össze a hétköznapokban hasznosítható tippeket, hogy együtt változtatni tudjunk, fel tudjunk lépni a klímaváltozás ellen. Természetesen ennek mi is helyt adunk ezúttal az ökológiailag tudatos étkezés pár alapszabálya kerül terítékre.

Szobanövények, amik mindent túlélnek

Bizonyított tény, hogy a zöld szín megnyugtat és serkenti a kreativitást, illetve egy kis életet hoz a térbe, tehát nem árt néhány növényke otthonunkban, de vajon melyek azok a növények, amelyek csodaszépek és mégse igényelnek különleges bánásmódot.

Segítség az államvizsgához

Minden egyetemista életében eljön a pillanat, amikor számot kell adnia az elmúlt évek tanulmányaiból. Ez egy igazán stresszes időszak, ráadásul az legtöbb tanuló ilyenkor úgy érzi, nincs elég ideje arra, hogy az összes tudás a fejébe kerülhessen. Elvégre hat félév tananyagáról cseppet sem könnyű beszámolni.

Fűnyírás lazábban – természetvédelem a kertben

A természetvédelem világában minden mindennel összefügg. Az igazi zöld életmód sok-sok témakört érint, az átváltozás egy életen át tartó folyamat, mely kis lépésekből áll össze. Vásárlói, közlekedési, víz- és energiahasználati szokásaink felülvizsgálata mellett a fenti témakörről sokkal kevesebb szó esik. Hogyan segíthetünk a fűnyírás elengedésével környezeti bajainkon?