Menü

Étrend-kiegészítők

Ha egy kicsit komolyabban elkezd sportolni valaki, felmerül a kérdés, vajon szükség van-e a táplálék-kiegészítőkre, étrend-kiegészítő szerekre?

Először is tisztázni kell: az étrend-kiegészítők nem szteroidok, nem doppingszerek.

Anyukámnak már megpróbáltam ezt elmagyarázni, amikor elhűlt a dobozaim láttán. „Anyu, ez csak glutamin, BCAA és fehérjepor!”- mutattam neki a szekrényem, de nem győztem meg. Pedig az étrend-kiegészítők nem káros dolgok. A szteroidok és doppingszerek alkalmazása más „tészta”, azok használata bizony súlyos egészségkárosodást, sportolók esetében pedig pozitív doppingvizsgálatot is eredményezhet, de az étrend-kiegészítők, vitaminok és ásványi anyagok semmiképp nem sorolhatóak ide. Manapság sokan félreértik és összetévesztik ezeket a szereket.

Az étrend-kiegészítők neve is találó, hiszen kiegészítik a megfelelő és egészséges étkezést, életmódot, sőt támogatják, segítik annak optimális működését. Természetesen az indokolatlanul nagy mennyiségű fogyasztásuk nem ajánlott, mert ez is, mint minden más, szélsőségesen alkalmazva megterheli a szervezetet. Az étrend-kiegészítőkkel együtt emlegethetjük a tápszereket is, s ha arra gondolunk, hogy kisbabánknak nincs, vagy nem elég az anyatej, akkor anyatej helyettesítő tápszerrel pótoltjuk, vagy egészítjük ki az étkezéseit, ebből is látható, hogy az étrend-kiegészítés nem ördögtől való dolog és nem szabad negatívan értelmeznünk.

Egy fehérjepor például segít kiegészíteni vagy fedezni a napi fehérjeszükségletünket, kielégíti az édesség vágyunkat, telítenek, laktatnak, finomak és számos proteindesszert elkészíthető belőlük. Az aminosavak is rendkívül fontosak, támogatják az immunrendszert, a regenerációt. Testünk kb. 20%-a fehérje, ami döntő szerepet játszik szinte minden biológiai folyamatban. A fehérjék építőelemei az aminosavak. Az aminosavak pedig befolyásolják a szervek, mirigyek, inak és artériák működését, de részt vesznek a tápanyagok szállításában, gyógyítják a sebeket, regenerálják a szöveteket. Nyolcféle aminosavat a szervezet nem tud előállítani, ezek az úgynevezett esszenciális aminosavak, melyeket leginkább csak az állati fehérjékkel tudunk a szervezetünkbe juttatni. A nem esszenciális aminosavak azok, amelyeket a szervezet saját maga elő tud állítani bevitt tápanyagokból. Az aminosavakhoz tartoznak a glutamin, BCAA nevű készítmények, a folyékony aminosavak, vagy az aminosav porok.

A kreatin egy természetesen előforduló aminosav, mely a fizikai teljesítményt növeli. Szintén hasznos mindazoknak, akik olyan sporttevékenységet végeznek.

Az antioxidánsok, méregtelenítő készítmények, vitaminok, ásványi anyag komplexek, nyomelemek, porcvédő készítmények, kollagén, illetve számtalan gyógynövénykivonat is (pl. ginseng és gyömbértartalmú készítmények, csipkebogyó, homoktövis, fűrészpálma, spirulina és egyéb algakészítmények, gomba kivonatok, személyes kedvencem a kurkuma, az aloe vera…stb.) az egészségünket, immunrendszerünket, fittségünket, formánkat szolgálja, támogatja. Úgy vélem a minőségi étrend-kiegészítők megfelelő mértékű és tudatos használata – természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett - nem okozhat problémát.

Sajnos mindig lesznek olyan gyártók, akik tiltólistán lévő anyagokat tartalmazó készítményeket forgalmaznak, ezért ha valaki étrend-kiegészítőket vásárol, mindig kérje ki szakember véleményét és gondosan tanulmányozza át a termékek címkéjét, összetevőit.

Martinka Dia

Finomságok édesburgonyával - válogatás

Az édesburgonya az utóbbi időben nálunk is egyre elterjedtebb - mutatjuk, mi mindent csinálhatsz belőle!

Így hat ránk a csípős paprika

A paprika közismerten igen magas C-vitamin-tartalmú zöldség. Számos más vitamint és fontos növényi hatóanyagokat - karotinoidokat, luteint, likopint, zeaxantint - tartalmaz, így fogyasztása mindenképpen egészséges.

Miért együnk diót?

A dió az egyik legértékesebb gyümölcsünk. A dióbél nemcsak ízletes, hanem bizony egészséges is.

Ashwagandha: Az álombogyó jótékony tulajdonságai

Az álombogyó (Ashwagandha, Withania somniferam farkascseresznye) amellett hogy az egyik legismertebb és legtöbbet használt gyógynövény az ayurvéda, siddha és kínai gyógyászatban, a nootropikumok jellegzetességeit is magában hordozza, ezért mind a mai napig tökéletes a neurodegeneratív betegségek, pl. az Alzheimer-kór és a depresszió kezelésére.

Miért olyan fontos a B vitamin és milyen tünetek jelzik a hiányát

Minden vitamin nagyon fontos a szervezetünknek, de a B vitamin bevitel különösen ajánlott az immunrendszer támogatása érdekében. A legjobb megoldás élelmiszerek formájában bevinni.