Menü

Étrend-kiegészítők

Ha egy kicsit komolyabban elkezd sportolni valaki, felmerül a kérdés, vajon szükség van-e a táplálék-kiegészítőkre, étrend-kiegészítő szerekre?

Először is tisztázni kell: az étrend-kiegészítők nem szteroidok, nem doppingszerek.

Anyukámnak már megpróbáltam ezt elmagyarázni, amikor elhűlt a dobozaim láttán. „Anyu, ez csak glutamin, BCAA és fehérjepor!”- mutattam neki a szekrényem, de nem győztem meg. Pedig az étrend-kiegészítők nem káros dolgok. A szteroidok és doppingszerek alkalmazása más „tészta”, azok használata bizony súlyos egészségkárosodást, sportolók esetében pedig pozitív doppingvizsgálatot is eredményezhet, de az étrend-kiegészítők, vitaminok és ásványi anyagok semmiképp nem sorolhatóak ide. Manapság sokan félreértik és összetévesztik ezeket a szereket.

Az étrend-kiegészítők neve is találó, hiszen kiegészítik a megfelelő és egészséges étkezést, életmódot, sőt támogatják, segítik annak optimális működését. Természetesen az indokolatlanul nagy mennyiségű fogyasztásuk nem ajánlott, mert ez is, mint minden más, szélsőségesen alkalmazva megterheli a szervezetet. Az étrend-kiegészítőkkel együtt emlegethetjük a tápszereket is, s ha arra gondolunk, hogy kisbabánknak nincs, vagy nem elég az anyatej, akkor anyatej helyettesítő tápszerrel pótoltjuk, vagy egészítjük ki az étkezéseit, ebből is látható, hogy az étrend-kiegészítés nem ördögtől való dolog és nem szabad negatívan értelmeznünk.

Egy fehérjepor például segít kiegészíteni vagy fedezni a napi fehérjeszükségletünket, kielégíti az édesség vágyunkat, telítenek, laktatnak, finomak és számos proteindesszert elkészíthető belőlük. Az aminosavak is rendkívül fontosak, támogatják az immunrendszert, a regenerációt. Testünk kb. 20%-a fehérje, ami döntő szerepet játszik szinte minden biológiai folyamatban. A fehérjék építőelemei az aminosavak. Az aminosavak pedig befolyásolják a szervek, mirigyek, inak és artériák működését, de részt vesznek a tápanyagok szállításában, gyógyítják a sebeket, regenerálják a szöveteket. Nyolcféle aminosavat a szervezet nem tud előállítani, ezek az úgynevezett esszenciális aminosavak, melyeket leginkább csak az állati fehérjékkel tudunk a szervezetünkbe juttatni. A nem esszenciális aminosavak azok, amelyeket a szervezet saját maga elő tud állítani bevitt tápanyagokból. Az aminosavakhoz tartoznak a glutamin, BCAA nevű készítmények, a folyékony aminosavak, vagy az aminosav porok.

A kreatin egy természetesen előforduló aminosav, mely a fizikai teljesítményt növeli. Szintén hasznos mindazoknak, akik olyan sporttevékenységet végeznek.

Az antioxidánsok, méregtelenítő készítmények, vitaminok, ásványi anyag komplexek, nyomelemek, porcvédő készítmények, kollagén, illetve számtalan gyógynövénykivonat is (pl. ginseng és gyömbértartalmú készítmények, csipkebogyó, homoktövis, fűrészpálma, spirulina és egyéb algakészítmények, gomba kivonatok, személyes kedvencem a kurkuma, az aloe vera…stb.) az egészségünket, immunrendszerünket, fittségünket, formánkat szolgálja, támogatja. Úgy vélem a minőségi étrend-kiegészítők megfelelő mértékű és tudatos használata – természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett - nem okozhat problémát.

Sajnos mindig lesznek olyan gyártók, akik tiltólistán lévő anyagokat tartalmazó készítményeket forgalmaznak, ezért ha valaki étrend-kiegészítőket vásárol, mindig kérje ki szakember véleményét és gondosan tanulmányozza át a termékek címkéjét, összetevőit.

Martinka Dia

Mi az a superfood?

Bár az utóbbi időben kevésbé találkozhattunk ezzel a szóval, azonban a superfood kifejezés pár éve futótűzként terjedt el a köztudatban, holott nem egy új jelenségről van szó. Mi az a superfood és miért kapta fel ennyire a média?

Mi az a mochi?

A japánok táplálkozásáról csak jókat hallunk: egészségesen étkeznek, halakat, zöldségeket fogyasztanak, és friss hozzávalókból főznek. Az édességekkel is körültekintően bánnak: minőségi alapanyagok és mértékletes fogyasztás. Ilyen japán különlegesség a Mochi is!

Cukor álruhában

A feldolgozott cukrot sokféle álnéven eladják nekünk, sokszor tudtunkon kívül, méghozzá a kristálycukor árának többszöröséért, jól csengő neveken. A hozzáadott cukor általában szacharóz (répacukor, nádcukor), glükóz, vagy fruktóz szokott lenni, melyeket hangzatos neveken említenek a gyártók, de vannak még számtalan más megnevezései is.

5 recept hétvégére, ha nem tudod, hogy mi legyen a menü

Sokszor neked is komoly dilemma kitalálni, hogy mi legyen a hétvégi menü? A szokásos rántott hús és sültkrumpli kettőst, már meguntad? Akkor próbálj ki valami újdonságot, és dobd fel vele a hétvégi ebédet. Nézzünk hát meg öt receptet, köztük levest és főételt is.

Három recept hús nélkül

Receptek a nagyböjti időszakra.