A tudatos vásárlás nem pénztárca kérdése
- Dátum: 2019.03.10., 06:51
- Martinka Dia
- adalékanyag, akció, alkohol, állatkínzás, árleszállítás, bolt, cetli, címke, csoki, cukorbeteg, édesség, egészséges életmód, egészségtudatos, elhízott, energiaital, fizetés, fogyasztás, gyümölcs, kosár, környezetterhelés, környezettudatos, kutatás, műanyagzacskó, nápolyi, nasi, összetevő, pénztár, piac, rágcsálnivaló, rákkeltő, termék, trükk, zöldség
Nem akarok beleszólni, de néha döbbenetes, mi mindennel pakoljuk meg a kosarainkat. Persze én is öngólt rúgok néha vásárláskor, ha gyerekekkel megyek boltba, ilyenkor háromszor annyit pakolok ki a kosaramból, mint amennyit betettem. Amíg sorban állok a pénztárnál, akaratlanul is látom, mások mit vesznek, s noha a világon semmi közöm mások életmódjához, azért elgondolkozom magamban abban a pár percben, míg a pénztárhoz kerülök.
Sok rákkeltő anyagot, „szemét” kaját, adalékanyagot, műételeket, alkoholt, energiaitalt és temérdek édességet veszünk, hozzádobunk mindig egy újabb műanyag szatyrot, néhány csokit, kekszet és plusz két nápolyit a fizetésre várva. Nem megvesszük, amit kell, hanem vásárolgatunk. Ha van is cetlink, kétszer annyi termék kerül a kosárba. Miért?
A legfrissebb kutatás szerint a top tízes vásárlási listán évek óta a következő élelmiszerek szerepelnek: feldolgozott húsok, sör, sajtok, üdítők, ásványvíz, rágcsálnivalók és nasik, kávé, gyümölcslevek, gyümölcsjoghurt és tejföl. A kutatásból az is kiderül, hogy a lista élén álló öt termékfélére a teljes forgalom 38%-át, tehát nagyjából 642 milliárd forintot költöttek idén a magyarok.

Az édességek még mindig magasan vezetnek a bevásárláskor, mintha nem lenne annyi elhízott és cukorbeteg, túlsúlyos napjainkban. A tudatos vásárlás egy bevásárló cetlivel kezdődik, s annak szigorú betartásával, a polc trükköket és a pénztárra várakozás közbeni nasikat, esetleges akciókat figyelmen kívül hagyva. Azt vesszük meg, amit szeretnénk és nem azt, amit el akarnak adni nekünk. Műanyagzacskó helyett papírtasakokba pakoljuk a pékárut, hogy ne vigyünk haza annyi műanyagot, a boltokba pedig alkalmanként gyalog, vagy tömegközlekedéssel járunk. Vásárláskor elolvassuk a címkét és az összetevőket, s lehetőleg a vegyszer és adalékanyagok nélkülit választjuk, olyat eszünk meg, ami egészséges és olyat kenünk magunkra, ami nem jár állatkínzással.
Boltba indulás előtt körülnézünk otthon és elkerüljük, hogy olyasmit vegyünk, amiből már áll a polcon három egyforma.
Zöldséget és gyümölcsöt frissen veszünk helyi termelőtől a piacon és nem azt visszük haza, ami több tízezer kilométert utazott zölden egy teherautón, miközben napfényt sose látott.
Ha felkeressük a lakóhelyünk közelében készülő dolgokat, ezáltal a helyi gazdaság fenntartásához és fejlődéséhez is hozzájárulunk, nem beszélve arról, hogy ezáltal csökkentjük a szállítással járó környezetterhelést.

Nem kell mindennap vásárolni, meg „csak körülnézni”, mert akkor úgyis tele szatyrokkal jövünk ki a boltból, hiszen elkerülhetetlenül szembejön néhány akció és kihagyhatatlan ajánlat. Legyen olyan nap, amikor nem veszünk semmit és nem rendelünk „akciós” dolgokat online. Az akció sokszor nem is valódi árleszállítás, csak egy magasabb, emelt ár áthúzva. Nagyon sok esetben kamuakcióról van szó, nem járunk sokkal jobban anyagilag, valójában akkor spórolnánk, ha egyáltalán nem vennénk meg.
Az egészségtudatos és környezettudatos vásárlás nem pénz kérdése. Mindenki tehet valamit – különösebb erőfeszítések nélkül – amivel kicsit hozzájárul a tudatos fogyasztáshoz és egészségesebb életmódhoz.
A fagyöngy – karácsonyi jelkép és gyógyító növény
Mindenki ismeri a fagyöngyöt, amit nem csak a fákon látunk csomókban, hanem leszedve a karácsony egyik jelképe, de ez a növény egy dísznél sokkal több.
A karácsony üzenete a rohanó világban
A karácsony minden évben különleges megállót jelent az idő sodrásában. Miközben a hétköznapokban határidők, értesítések és elvárások irányítják figyelmünket, az ünnep csendes, mégis határozott módon emlékeztet arra, hogy léteznek értékek, amelyek túlmutatnak a mindennapi teljesítménykényszeren.
Karácsony, az emberi kapcsolatok tükrében
A karácsony nem csupán egy dátum a naptárban, hanem egy morális és érzelmi origó, amelyhez évről évre visszatérünk, hogy újraértelmezzük kapcsolatainkat és önmagunkat
Pár nap karácsonyig – amikor már minden kicsit másképp számít
Három nap van karácsonyig. Mikor ezt írom már csak - vagy még - három nap. Ez az a furcsa időszak, amikor a naptár szerint még dolgozunk, a fejünkben viszont már rég a mézeskalács és a csillagszóró pattog. Az utcákon siető emberek kezében egyszerre van jelen a kapkodás és az ünnep ígérete, a boltokban pedig ugyanaz a kérdés kering: „Vajon még van időm mindent beszerezni?”
Az ünnepi asztal csapdái
Karácsonykor sokan tapasztalják meg a túlevést, amit gyakran bűntudat és önvád követ, pedig a jelenség jóval összetettebb annál, mint hogy „nem tudtunk megállni”. Az ünnepi időszak érzelmi terhei, a felborult rutin és a hagyományok mind szerepet játszanak abban, miért eszünk ilyenkor többet a megszokottnál. A kérdés nem az, hogy hibáztunk-e, hanem az, mit üzen számunkra a testünk és a lelkünk.