Menü

A tudatos vásárlás nem pénztárca kérdése

Nem akarok beleszólni, de néha döbbenetes, mi mindennel pakoljuk meg a kosarainkat. Persze én is öngólt rúgok néha vásárláskor, ha gyerekekkel megyek boltba, ilyenkor háromszor annyit pakolok ki a kosaramból, mint amennyit betettem. Amíg sorban állok a pénztárnál, akaratlanul is látom, mások mit vesznek, s noha a világon semmi közöm mások életmódjához, azért elgondolkozom magamban abban a pár percben, míg a pénztárhoz kerülök.

Sok rákkeltő anyagot, „szemét” kaját, adalékanyagot, műételeket, alkoholt, energiaitalt és temérdek édességet veszünk, hozzádobunk mindig egy újabb műanyag szatyrot, néhány csokit, kekszet és plusz két nápolyit a fizetésre várva. Nem megvesszük, amit kell, hanem vásárolgatunk. Ha van is cetlink, kétszer annyi termék kerül a kosárba. Miért?

A legfrissebb kutatás szerint a top tízes vásárlási listán évek óta a következő élelmiszerek szerepelnek: feldolgozott húsok, sör, sajtok, üdítők, ásványvíz, rágcsálnivalók és nasik, kávé, gyümölcslevek, gyümölcsjoghurt és tejföl. A kutatásból az is kiderül, hogy a lista élén álló öt termékfélére a teljes forgalom 38%-át, tehát nagyjából 642 milliárd forintot költöttek idén a magyarok.

Az édességek még mindig magasan vezetnek a bevásárláskor, mintha nem lenne annyi elhízott és cukorbeteg, túlsúlyos napjainkban. A tudatos vásárlás egy bevásárló cetlivel kezdődik, s annak szigorú betartásával, a polc trükköket és a pénztárra várakozás közbeni nasikat, esetleges akciókat figyelmen kívül hagyva. Azt vesszük meg, amit szeretnénk és nem azt, amit el akarnak adni nekünk. Műanyagzacskó helyett papírtasakokba pakoljuk a pékárut, hogy ne vigyünk haza annyi műanyagot, a boltokba pedig alkalmanként gyalog, vagy tömegközlekedéssel járunk. Vásárláskor elolvassuk a címkét és az összetevőket, s lehetőleg a vegyszer és adalékanyagok nélkülit választjuk, olyat eszünk meg, ami egészséges és olyat kenünk magunkra, ami nem jár állatkínzással.

Boltba indulás előtt körülnézünk otthon és elkerüljük, hogy olyasmit vegyünk, amiből már áll a polcon három egyforma.

Zöldséget és gyümölcsöt frissen veszünk helyi termelőtől a piacon és nem azt visszük haza, ami több tízezer kilométert utazott zölden egy teherautón, miközben napfényt sose látott.

Ha felkeressük a lakóhelyünk közelében készülő dolgokat, ezáltal a helyi gazdaság fenntartásához és fejlődéséhez is hozzájárulunk, nem beszélve arról, hogy ezáltal csökkentjük a szállítással járó környezetterhelést.

Nem kell mindennap vásárolni, meg „csak körülnézni”, mert akkor úgyis tele szatyrokkal jövünk ki a boltból, hiszen elkerülhetetlenül szembejön néhány akció és kihagyhatatlan ajánlat. Legyen olyan nap, amikor nem veszünk semmit és nem rendelünk „akciós” dolgokat online. Az akció sokszor nem is valódi árleszállítás, csak egy magasabb, emelt ár áthúzva. Nagyon sok esetben kamuakcióról van szó, nem járunk sokkal jobban anyagilag, valójában akkor spórolnánk, ha egyáltalán nem vennénk meg.

Az egészségtudatos és környezettudatos vásárlás nem pénz kérdése. Mindenki tehet valamit – különösebb erőfeszítések nélkül – amivel kicsit hozzájárul a tudatos fogyasztáshoz és egészségesebb életmódhoz.

A legjobb táplálékkiegészítők szorongás ellen

Számos kutatás bizonyítja, hogy egyes táplálékkiegészítők segíthetnek gyógyszerek nélkül enyhíteni a szorongás tüneteit, illetve erősíthetik a terápia és a receptre felírt szorongáscsökkentők hatását. Mutatjuk a legjobb lehetőségeket.

Ezeket a gyógyszereket tegyük a bőröndbe!

Ha nyaralni készülődünk, mindig gondoljuk át, milyen gyógyszereket vigyünk magukkal. Bár nagyon sok helyen van már gyógyszertár, azonban nem jó utolsó pillanatban futkosni nyitva tartó patika után, jobb, ha nálunk van néhány alap készítmény, egy kis összerakott „házipatika”.

Fiatalítja a sport az agyunkat?

Megfiatalítja meg a sport agyunkat? Ha igaz, amit a tudósok állítanak, akkor a rendszeres sportolás lelassítja az agy öregedését, a korral járó szellemi visszafejlődést, tehát akkor van ilyen, igen.

A kínzó térdfájás csillapítása

A gyógyszeres megoldások mellett otthoni és alternatív módszerekkel is felvehetjük a harcot a kellemetlen tünet ellen, de elhúzódó fájdalom esetén mindenképpen keressük fel az orvost.

Táplálkozási tanácsok 65 év felettieknek

A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, esetükben ugyanis gyakoribb, hogy az emésztés, így a tápanyagok felszívódása sem működik már megfelelően. Különösen fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás, illetve szükség esetén a kalcium, a B12- és a D-vitamin pótlása.