Menü

Amit a vízről érdemes tudni

Szeretnénk az apróságokra is figyelni, amikor az egészségünkről van szó. A legtöbben ezért a jó idő ellenére is készítünk magunknak melegebb ruhát és sálat, ha felhős az ég, viszünk magunkkal esernyőt. Figyelünk a vitaminok bevitelére, zöldségeket fogyasztunk, és sportolunk. A vízbevitel pedig egy olyan dolog, ami, bár fontos, elég gyakran elfelejtünk figyelni rá.

Pedig több dologért is felelős ez az egy aprócska tényező. Például, ha sokáig nem iszunk eleget, az a bőrünkön is meglátszik. Szárazabb és fénytelenebb lesz, ráadásul mindehhez viszkető érzés is párosul. A kiszáradt száj és szem is egy tünete lehet annak, hogy valaki nem iszik elég vizet.

A víz talán legfontosabb szerepe a vérben való részvétele. A vérnek ugyanis a térfogatára és áramlásának sebességére is hatással van az, hogy mennyi vizet fogyasztunk. Ezt a jelenséget véradáskor könnyen megtapasztalhatjuk: ha elég folyadékot viszünk be a véradás előtt, akkor a vér szép egyenletesen fog áramlani a tasakba, ha keveset iszunk, akkor lassabban és nehezebben tudják tőlünk levenni a vért. Ennek nemcsak ez az egy gyakorlati megnyilvánulása van. Ez a vérnyomásra, vércukorszintre és a pulzusra ugyanúgy hatással van. Ezért van az például, hogy akinek magas a vércukorszintje, vagy éppen sok édeset evett, az jobban kívánja a vizet, hogy a víz a cukor koncentrációját a vérben csökkentse. Éppen ezért van, aki a cukorbetegségét úgy veszi észre, hogy hosszú időn keresztül, állandóan sok vizet kíván.

A víz továbbá az emésztésben is szerepet játszik. Ugyanis sokkal könnyebb az emésztés, ha több folyadék megy keresztül a szervezeten. Ez az emésztési problémáktól is megkímélheti az embert. Arról nem is beszélve, hogy a fejfájások nagy részét az okozza, ha az illető nem iszik eleget. Az orvosok is ezt szokták szinte először megkérdezni, ha valaki hosszú ideje tartó fejfájásról panaszkodik, hiszen nagy szükségünk van a vízre.

Hogy milyen formában visszük be, az rendkívül változó lehet, de ez sem mindegy. A legegészségesebb az lenne, ha mindezt csapvíz vagy ásványvíz formájában juttatnánk a szervezetünkbe, esetleg friss gyümölcs- vagy zöldséglevek formájában. Ez azonban azt jelenti, hogy napi 10-12 pohár vizet kellene meginnunk, ami nem olyan könnyen megvalósítható. Ezért a levesek, a napi kávé vagy tea is hozzájön ehhez az értékhez. Arra viszont figyeljünk, hogy amennyire tehetjük, redukáljuk le ezt a mennyiséget, és inkább az egészségesebb változatokra fektessük a hangsúlyt!

A víz normális mennyiségben és minőségben történő bevitele nem igényel nagy erőfeszítéseket, csupán kis odafigyelést a mindennapjainkban. Törekedjünk tehát a maximumra ebben a kérdésben!

Varga Ágnes Kata

Természetes görcsoldás

Az erős menstruációs görcsök ellen sokan a legegyszerűbb megoldást választják, fájdalomcsillapítót vesznek be. Sokszor valóban ez a leggyorsabb módja a görcsoldásnak, de vannak alternatív módszerek is a fájdalom csökkentésére.

Koleszterin gyermekkorban

Magyarországon köztudottan szinte minden második felnőttnek magas a koleszterinszintje, ami szív-és érrendszeri problémákhoz vezethet, azonban az megdöbbentő adat, hogy már az 1-3 éves magyar gyermekek fele is több koleszterint fogyaszt az ajánlottnál.

Kevés folyadék hatásai

Az emberi szervezet körülbelül 75 százalékát víz alkotja. Ez az életkor függvényében változhat, és szerveink is eltérő mértékben tartalmazzák az éltető nedűt. A tüdő 90%-a víz, az izmok 75%-a, az agy pedig 85%-ban tartalmazza azt.

A rostok elengedhetetlen fontossága

Noha a növényi rostot az emberi szervezet nem tudja megemészteni, nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. Ha nem fogyasztunk belőle eleget, az élelmi rost hiánya számos egészségügyi problémát okozhat.

A terhességi cukorbetegség megelőzhető

A terhességi cukorbetegség egy közismert betegség, mely a terhesség során alakulhat ki. Előfordulása az anyai életkorral és az anyai testsúllyal együtt nő. A terhességi cukorbaj azonban megelőzhető, ha betartunk néhány nagyon fontos szabályt.