Menü

Ingerültség – mondj rá nemet!

Az időjárás, a környezetváltozás okozta feszültség olykor belülről emészt minket, míg kifelé nem mutatjuk. És olykor pedig az ingerültségünk minden egyes cseppjét a körülöttünk lévőkre zúdítjuk. Csakhogy ebbe a társaink hamar beleunnak, az pedig vitához, újabb feszültséghez vezet. Hogyan álljunk ellen a kísértésnek, hogy úton-útfélen vádló szavakat dobáljunk egymáshoz, kiadva ezzel magunkból minden dühöt, melyet néha maga a létezés okoz?

Mielőtt valakivel kiabálni kezdünk, egyáltalán ingerülten szólunk hozzá, jusson eszünkbe, hogy az agresszió és az empátia is tanult viselkedésforma. Tehát ha mi empatikusan viselkedünk, az előbb-utóbb ugyanezt a viselkedést váltja ki másokból. De ez ugyanúgy igaz az ingerült viselkedésre is. Számítanunk kell arra, hogy minden akciót reakció követ, és lehet, hogy pont a mi magatartásunk hat a legjobban valaki máséra. Márpedig, senki nem akar rossz példa lenni.

Ahogyan nem szeretnénk azok sem lenni, akiket utálnak a hideg, nyers, vitatkozós stílusa miatt. Ha problémánk van valakivel, azt egyenesen, de kíméletesen mondjuk meg, ahogyan elvárjuk, hogy velünk is bánjanak. Ezzel megelőzzük az alaptalan veszekedéseket, és egy kicsit javítjuk a saját hangulatunkon is. Hiszen a hangulatunk és hozzáállásunk nemcsak másokra van hatással, hanem saját magunkra is. Minél ingerültebben viselkedünk, annál ingerültebbé tesszük vele magunkat is. Ez pedig óriási lavinát indít el. Ne próbáljunk tehát viselkedésünket illetően mentegetőzni, hiszen sokat tehetünk érte.

A zsarnoki személyiség jellemzői

Autoriter emberek életünk számos pontjain megjelenhetnek. Találkozhatunk zsarnokokkal párkapcsolatban, családtagjaink között, munkahelyünkön és természetesen a politikában is.

Mit tehetünk a téli depresszió ellen?

A magyar lakosság több, mint 10 %-át érinti a téli depresszió, mára már szinte természetesnek számít, de lehet ellene tenni.

Törődjünk a gyerekek mentális egészségével

Ahogy a legfrissebb globális UNICEF-jelentés, úgy a szervezet aktuális hazai kutatása is azt mutatja, hogy a COVID–19 járvány lelki egészségre gyakorolt hatását még hosszú évekig nyöghetik a gyermekek és a fiatalok. Az UNICEF Magyarország október 10-ére, a mentális egészség világnapjára időzítve indítja el új, gyakorlati támogatást nyújtó projektjeit Lélekemelő Programjának keretében, amely célzottan segíti a fiatalokat, a szülőket és a gyermekekkel foglalkozó szakembereket

A munkahelyi pszichoterror egészségügyi következményei

A munkahelyi pszichoterror sajnos nem ritka jelenség hazánkban sem. A verbális zaklatás súlyos következményekkel járhat: egyrészt megmérgezi a munkahelyi kapcsolatokat, másrészt az áldozatnál testi-lelki problémák egyaránt kialakulhatnak.

Az éjszakai műszak a feje tetejére állítja a bioritmusunkat

Számos hazai és nemzetközi alváskutató intézmény vizsgálata igazolja, hogy az éjszakai munkavégzés hosszú távon egészségkárosodáshoz vezethet. A szakemberek felmérései szerint, minden ötödik embernek, aki rendszeresen éjjeli-, vagy több műszakos munkakörben dolgozik, egy idő után váltania kell, mert tartósan, következmények nélkül, képtelen a szervezete alkalmazkodni a negatív hatásokhoz.