Menü

Szíverősítő ételeket a mindennapokba!

Orvosok és kutatók is egyetértenek abban, hogy az étkezés minősége a szervezet egészségének egyik, ha nem a legnagyobb befolyással bíró tényezője. Nem marad ki ebből a szív-és érrendszer sem, melyek konkrét szövettani jellemzőit is képes megváltoztatni a hosszútávon fennálló egészségtelen étkezés (pl. érfal rugalmasságának elvesztése, lerakodások, szívizom köré épülő zsírcsomók, stb.) Ilyenkor jelennek meg a szkeptikusok, és jelentik ki, hogy „márpedig az ő nagyapja is így étkezett, és milyen szép kort megélt”, holott ez legfeljebb a genetikájának volt köszönhető, az étkezés sokkal több különböző befolyással bír a szervezet egészét és időtartamát tekintve.

Ha a szívünkre szeretnénk erősíteni, de a régi jó dolgokról nem lemondani, akkor érdemes néhány finomságot a fő étkezéseink mellé bevonni, melyek leginkább antioxidáns és tápanyagtartalmuk lévén fejtik ki jótékony hatásukat a szív- és érrendszerre.

Ilyenek például a piros és kék gyümölcsök, vagyis a szeder, szőlő, málna, galagonya, áfonya, ribizli, vagy akár az eper is, mivel magas flavonoidokat és antociánt tartalmaznak, és melyek érvédő hatással bírnak. Nem hátrány a bennük található C-vitamin sem, mely segíti a vas felszívódását, ezáltal javítva a vér oxigénszállító képességét.

Szintén jótékony hatással bírnak a csonthéjasok, mint amilyen a mogyoró vagy a pisztácia, magas omega-3 zsírsavuk a szív egészségének megőrzésért igen jó választás, a mandula a koleszterinszint kiegyenlítésében is segíthet. A lenmagolaj szintén omega-3 és omega-6 zsírsavban gazdag, akár salátaöntetként, de egy kanál önmagában is fedezi a napi szükségletet.

A cékla nitráttartalma a szervezetben nitritté, majd nitrogén-oxiddá alakul, ami értágító és vérnyomáscsökkentő hatású. Viszont óvatosan vele, hiszen igen komoly „festőművész” is. Ha pedig már a piros dolgoknál tartunk, érdemes megemlíteni a jó öreg paradicsomot, mivel a zöldségben megtalálható likopin jótékony hatással van a vérkeringésre.

Érdemes nem elfeledkezni a citrusfélékről sem, ráadásul ősz-tél időszakban szezonjuk is van. Magas C-vitamin tartalmukon kívül bioflavonoidokat, például rutint tartalmaznak, melyek az erek védelmében segítenek, belső, kissé kesernyés fehér héjuk pedig pektinben gazdag, ami a koleszterinszintet normalizálja.

Hurrá, itt az uborkaszezon

Nyáron egy kicsit mindenki kevesebbet és könnyebben étkezik, mint az év többi részében, de az uborka nem csak könnyű, hanem egészéges is, főleg ilyen nagy melegben.

A vitaminhiány jelei

A hiánybetegségek többsége megfelelő vitaminpótlással problémamentesen megszüntethető. Vitaminhiány nem csak hiányos táplálkozásból adódhat, hanem bizonyos betegségek, illetve külső tényezők is hozzájárulhatnak kialakulásához.

Táplálkozási tanácsok 65 év felettieknek

A 65 év felettiek táplálkozása külön odafigyelést igényel, esetükben ugyanis gyakoribb, hogy az emésztés, így a tápanyagok felszívódása sem működik már megfelelően. Különösen fontos számukra a fehérjebevitel, a rendszeres folyadékfogyasztás, illetve szükség esetén a kalcium, a B12- és a D-vitamin pótlása.

Frissítő gyógynövények nyárra

Van, aki a jeges limonádéra esküszik, van, aki szerint inkább forró italt kell inni. Ha sem a jeges, sem a forró italok nem vonzzák ebben a hőségben, mutatunk pár teát, ami önmagában is hűsítő.

Fruktózfelszívódási zavar

Itt a nyár, kevesebbet és könnyebb ételeket eszünk, sokat vagyunk a napon. Na de akkor mégis mitől ez a puffadás? Talán épp a gyümölcsök okozta fruktózfelszívódási zavarral küzd.