Büféreform, avagy viszlát lekváros táska!
- Dátum: 2017.11.19., 12:57
- Martinka Dia
- adalékanyag, büfé, büféreform, chips, csokoládé, cukorbeteg, cukrozott, diák, diáksereg, édességek, egészséges, egészséges ételek, élelmiszer, energiaital, étel érzékeny, fiatal, görögsaláta, gumicukor, gyermek, gyümölcs, hamburger, jogszabályok, kakaós csiga, kávé, kóla, koncentráció, mesterséges, nápolyi, nassolnivaló, olajos magvak, péksütemény, pizza, profitorientáltság, statisztika, sulibolt, tanár, tanóra, tápanyag, tonhalkrémes szendvics, túlsúly, túró rudi, üdítő, zsebpénz
Egy új szabályozás szerint az iskolai büféknek folyamatosan át kell állniuk arra, hogy egészséges ételeket áruljanak. A jogszabályokat mindenkinek be kell tartania, a túlcukrozott, mesterséges adalékanyagokkal ellátott termékek ugyanis már nem árusíthatók. A döntéssel bevallom szimpatizálok, hiszen elég, ha belegondolok a friss statisztikákba, mely szerint ma már minden ötödik kisfiú és negyedik kislány túlsúllyal küzd.
A büféreformot én lájkolom. A döntés azt gondolom, már időszerű volt. Régóta figyelem az iskolai büfék kínálatát, azonkívül, hogy drága, valójában tápanyag nélküli cukros vackokat vásárolnak a fiatalok, s a legtöbb szülő talán nem is tudja, mit eszik a gyereke a tízóraira kapott zsebpénzéből. Még nem láttam olyan iskolabüfét, mely ne lenne tele édességekkel, kakaós csigával, gumicukorra, hamburgerrel, pizzával, csokoládékkal, nápolyival.
Az új döntéssel mindez változott. Nyugodtabb vagyok, ha a fiam tonhalkrémes szendvicset, görögsalátát vagy gyümölcsöt, olajos magvakat választhat a suliboltban, s tanárként szeretnék végre olyan diáksereggel találkozni reggelente a folyosón, akiknek a kezében nem péksütemény, energiaital, csokoládé és chips van, esetleg agyoncukrozott kávé illetve kóla az automatákból. A cukor és a koffein hatására nem meglepő, ha némelyik diáknak nehezére esik fegyelmezetten végigülni egy tanórát, iskolai koncentrálóképességét pedig nagyban befolyásolja, mit fogyasztott aznap.
Az iskolabüféknél azt gondolom nem a profitorientáltság a legfontosabb, hanem a minőség: a válogatott élelmiszerek, ellenőrzött alapanyagok, értékes tápanyagokkal bíró ételek, egészséges nassolnivalók, étel érzékeny vagy cukorbeteg fiatalok számára is elérhető finomságok. Bízzunk benne, hogy ezt eredményezi a jogszabályváltozás.
Mint tudjuk, nincs egészségtelen étel, csak rosszul megválasztott étrend, az iskolai büfében vásárolt túrórudi vagy lekváros táska nem "bűnös" étel, melyikőnk diákéletében ne játszott volna szerepet a kakaós csiga vagy egy üdítő, ám az iskolabüfé épp az a hely, melyet a diákok többsége naponta látogat, s ezek a mindennapi szokások alakítják ki a későbbiekben a táplálkozásukat, szokásrendszerüket, életmódjukat, kihatva a további életükre.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!