Menü

Programok kisgyerek(ek)kel a négy fal között

Bizonyára sok szülő számára ismerős a szituáció: szünidő vagy hétvége otthon a gyerekekkel. Végre, ezt vártuk egész héten! Na de mit is kezdjünk eleven ördögfiókáinkkal az iskola/óvodamentes napokon?

Legkézenfekvőbb lenne persze azt mondani, irány a szabadba, de a valóság sokszor nem ilyen egyszerű. Van, aki lakótelepi lakásban kénytelen eltölteni unalmas napokat, míg mások csak kiengedik játszani csemetéiket az udvarba, kertbe, saját homokozójukba, mászókára, csúszdára. Sajnos sok esetben a lakótelepek nem rendelkeznek biztonságosan felszerelt, új és érdekes játékokkal, játszóterekkel, a lakópark házai előtti levegőzés pedig annyira nem izgalmas az unatkozó gyerkőcöknek, utóbbi helyzetet mélyen átérzem, gyakran tapasztalom.

Jó esetben lakik vidéken vagy kertes házban egy nagymama, akihez át lehet időnként „ruccanni” sározni, pocsolyázni, kiskutyázni egyet, de ez sem történhet minden nap, pláne, ha a kinti játékot az időjárás sem teszi lehetővé és esetleg borongós, esős, viharos idő nehezíti meg vagy teszi élvezhetetlenné a hosszabb kint étet.

Mi is ilyenkor a teendő? Mit kezdjünk a lakásban rekedt „jómadarainkkal”, akik körülbelül fél óra elteltével megunják a kisautózást, legózást, ismerik az összes mesét és mesekönyvet, százszor látták már a Mignonokat és a Tűzoltó Sam-et, a kirakót már játszva összerakják, a társast pedig tovább tart elő- és elpakolni, mint maga a játék...? Megoldást jelenthetnek a játszóházak és a mozik, fürdők és szabadtéri kalandparkok, élménybirtokok, de nyilván nem lehet erre sem minden nap költeni.

Nos, erre a problémára kerestem és találtam néhány, - szerintem jónak tűnő -, pénztárcabarát ötletet, ezeket gyűjtöttem össze magunknak vészhelyzetre.

- Rendkívül jó elfoglaltság, ha előzőleg összegyűjtött faleveleket festékkel kiszínezünk, esetleg ezekkel fehér lapokra lenyomatot készítünk, kis szárítás, s már mehet is mágnessel a hűtőszekrényre, vagy a családi faliújságra.

- Készíthetünk dióhéjból egérkéket, ötletes és aranyos őszi dekoráció! Egy fél dióhéj „hátára” füleket ragasztunk például tökmagból és orrot, szemet szegfűborsból.

- Megható ajándék lehet a nagyszülőknek egy maguk készítette sógyurma, vagy egy kifesthető, öntött gipsz-hűtőmágnes.

- Vidám elfoglaltság otthon színházasat játszani! (Ingyen cirkuszt nem írtam, abból amúgy is akad elég.) Válasszuk ki közösen a lurkók kedvenc meséjét, osszuk ki egymás közt a szerepeket, készítsünk jelmezt hozzá és rendezzük be a gyerekszobát a megfelelő díszlet szerint. Szülőnek, gyereknek is egyaránt izgalmas, később pedig elő lehet adni a „színdarabot” a munkából hazatérő apukáknak, nagyszülőknek.

- Talán elcsépeltnek hitt tevékenység, de én tapasztalatból tudom, hogy egyáltalán nem az, a közösen végzett házimunka! Nem feltétlenül kell a legkönnyebb és unalmasabb feladatokat osztani a gyerkőcökre, meglepően ügyesen pucolnak tükröt, hűtőt, ablakot (utóbbit természetesen szigorúan csukva és belülről) mossák fel a padlót, vagy mosogatnak el, készítik el az egyszerűbb konyhai munkákat, vagy pakolják be a mosást, hogy végül elégedetten indíthassák el a mosógépet.

- Izgalmakat tartogat egy kincskereső feladat is, melyben elrejtett apróbb dolgokat kutathatnak fel a csemetéink, biztosan élvezni fogják!

- Ha pedig egyszerűen a semmittevéshez van kedvünk és az ablakból lesni az esőt, vagy a hulló hópelyheket, akkor tegyük azt egy puha takaróban összebújva, egy bögre kakaóval, hiszen ezek a csodás pillanatok is elszállnak, a gyermekeink pedig olyan hamar felnőnek.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!