A zene hatása a kreativitásra
- Dátum: 2017.06.13., 11:44
- állapot, asszociáció, figyelem, hangulat, koncentráció, kreativitás, lista, projekt, zene
Vitathatatlan, hogy a zene egyik legfeltűnőbb sajátossága az érzelmeinkre való ráhatás. Vajon lehet ezt a hatást a kreativitás növelésére is használni?
Múlt héten a repülőn utazva érdekes beszélgetést folytattam a mellettem lévő széken ülő társammal. Egy író volt, éppen vakáción. Megosztotta velem, hogyan kerül a megfelelő mentális állapotba, mielőtt egy projekten dolgozni kezd: zenét hallgat. Különböző zenei lejátszási listákat hoz létre a különböző projektekhez. Az írás egy kreatív folyamat, így eltérő kreatív energiákat igényel. Egyes esetekben szükség lehet fokozott koncentrációra, míg más esetben gondolatokkal telinek és introspektívnek kell lennünk, de az is lehet, hogy relaxált állapotban kell írnunk.
Beszélgetőtársam mindig készít magának egy lejátszási listát, amelyet a kognitív és emocionális állapot alapján tervez meg. Az egyetlen közös nevező, hogy egyik zeneszámban sincs szöveg, de ha mégis, akkor olyan nyelven van, amit nem ért.
Ez egy remek módszerré válhat figyelmünk irányítására, hiszen különböző agyi és viselkedésbeli funkciókat befolyásoló mechanizmusok állnak mögötte:
- Hangulat: A zene hatással van a hangulatunkra. Ez az egyik leghétköznapibb tulajdonsága a mindennapi zenehallgatásnak is. Energikusabb töltetű zenét hallgatunk, ha fel akarjuk dobni magunkat, vagy ha éppen takarítjuk a házat. Relaxációs zenét hallgatunk, ha egy nehéz munkanap után meg szeretnénk nyugodni.
- Figyelem fenntartása: A zene egy múlandó serkentőszer. Az agyunk ragaszkodik hozzá, mivel ez egy jól szervezett jel, és az emberi agy kedveli ezt a jellegű információt. Ezért segíti elő a zene az agy koncentrálóképességét.
- Gyakorlott asszociatív kapcsolatok: A végső kulcs a gyakorlás. Beszélgetőpartnerem nem egyetlen listát hallgatott, hanem eltérőeket alkalmazott a különböző feladatokhoz. Ezáltal asszociációkat hozott létre a lejátszási listával. Amint el kezdi hallgatni az adott listát, gyorsabban kerül a szükséges hangulati állapotba. Ha elég ideig gyakoroljuk ezt a metodikát a különböző feladatoknál, egy idő után gyakorlott válasszá fog alakulni. A zenét össze fogjuk kapcsolni egy bizonyos kreatív térrel, így ugyanazt a feladatot kevesebb erőfeszítéssel fogjuk tudni teljesíteni.
Ez az egész történet azonban nemcsak az írásra vonatkoztatható. Bármilyen kreatív dolog esetében alkalmazhatjuk, legyen az főzés, művészet, designtervezés vagy ötletelés.
Ha egyszer meghatároztuk a feladatot, az első lépés, hogy állítsunk össze egy projektre specifikus zenei listát. Gondoljuk át, milyen hangulati állapotot kell létrehoznunk saját magunk számára, és ehhez vegyük hozzá, hogy alapvetően milyen zenét szeretünk hallgatni. Az így létrehozott lista hallgatása fog minket a megfelelő tudatállapotba juttatni.
Tehát a lista a következőképpen nézzen ki:
* Tartalmazza azokat a zenéket, amiket szeretünk.
* Ne legyenek benne szavak, vagy ne értsük őket – másképpen zavaró lehet.
Az utolsó lépés pedig az, hogy ez a stratégia rendszeres gyakorlattá váljon.
Forrás: https://www.psychologytoday.com/blog - Kimberly Shena Moore Ph.D. írásának fordítása
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.