Így neveld olvasásra a gyereked
- Dátum: 2017.02.24., 09:59
- agy, bébiszitter, e-book olvasó, gyerek, gyereknevelés, internet, képernyő, képregény, könyv, olvasás, számítógép, újság
"A mai gyerekek nem szeretnek olvasni, csak a képernyő érdekli őket" - halljuk sok helyről a megállapítást, ami nincs is messze a valóságtól. Jóval kevesebb gyerek számára jelent hobbit az olvasás, ha van internet, okostelefon, számítógép és tévé. Enélkül nehéz lekötni a figyelmüket, és jobbára csak unatkoznak akkor is, ha roskad a könyvespolc. Igen ám, de a szülők-nevelők is felelősek azért, hogy egyre kevesebb fiatal olvas! Mit tehetünk, hogy csemetéink később örömmel forgassák a könyveket?
Kezdjük korán
Az olvasásra is igaz, hogy minél korábban kezdjük el a gyerekek ezirányú nevelését, annál több esélyünk van rá, hogy lesz eredménye. Így már egészen kisgyerekkortól érdemes odafigyelni és tenni azért, ha intelligens és olvasó gyermekre vágyunk.
A példa fontossága
Tudjuk, a gyerekek nem az alapján tanulnak elsősorban, amit mondunk nekik, hanem próbálnak minket leutánozni. Ha azt látják a szülőktől, hogy ők is szívesen olvasnak, könyvesboltba, könyvtárba járnak, otthon lépten-nyomon találhatóak könyvek, akkor ők is érdeklődőek lesznek e tekintetben. De ha csak azt látják tőlünk, hogy nyomkodjuk a távírányítót vagy a billentyűzetet, akkor ne várjunk csodát...
Életkorfüggő történetek
Elsődleges szempont, hogy rendszeresen, lehetőleg minden nap esti mesét olvassunk a gyereknek, kapjon ajándékba szép mesekönyveket, képeskönyveket. Később pedig ahogy növekszik, lássuk el az életkorának és érdeklődésének megfelelő olvasmányokkal, hogy lássa - nem csak a kicsiknek szólnak a könyvek. Ha nő a gyermek, akkor is olvashatunk fel neki - a gyerekek igazán szokták szeretni akár kora kamaszkorban is ezt a programot.
Ne csak könyvet
Szintén kiváló, ha újságokat, képregényeket olvashatnak a gyerekek. Manapság sok szülő sajnálja a pénzt az efféle kiadványokra, hiszen interneten keresztül akár ingyen elérhetőek ezek a tartalmak, de sajnos nagyon nem mindegy, hogy kézzel foghatóan, vagy képernyőn keresztül olvasnak-e. Az e-book olvasó kellemes átmeneti megoldást képezhet. Ne gondoljuk, hogy ugyanaz lenne, mint a tablet, vagy a telefon, ennek a kijelzője ugyanis szemkímélő, valamint nem vonja el a figyelmet, nem szakítja meg a folytonosságot az internet és a beérkező üzenetek.
Elektronikus bébiszitter
Nagy akadályt jelent, hogy sok szülő a tévét, valamint a számítógépes mesenézést rendszeresen alkalmazza, ha szeretné a gyermek mellett elvégezni a feladatait, vagy egy kis nyugalomra vágyik. A törekvés érthető a fáradt kisgyerekes anyukák és apukák, nagyszülők részéről, de ezzel rendszeres képernyőzésre szoktatják a kicsiket és azt sugallják nekik: ha egyedül vagy, a képernyő az, ami leköt téged és társaságot ad neked. Innentől pedig kevésbé válnak érdekessé a könyvek.
Olvasás mint izomfejlesztés
Tudjuk, hogy az olvasás teljesen más agyi területeket mozgat meg, mint a képernyő. Míg az előbbi esetén aktivizálódik a fantázia, és egyszerre befogad, valamint működik az agy, az utóbbi esetén kvázi kikapcsol. Nem véletlenül alakult ki a szokás, hogy hullafáradtan tévét nézünk. De mindez olyan, mint az izom: ha nem edzzük magunkat, egy idő után ellustulunk. Az agy átáll a könnyedebb szórakozási formára, és az olvasás fárasztani fogja, vagy nem lesz olyan érdekes a számára. Megszokja, hogy nem kell képeket alkosson, hanem azt megkapja kívülről. Hozzászokik a gyorsabb információáramláshoz, és a könyvek, az olvasás világa már ingerküszöb alá kerül. Ennek tudatában érdemes bánnunk a képernyő adta szórakozási formákkal...
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!