Menü

Így neveld olvasásra a gyereked

"A mai gyerekek nem szeretnek olvasni, csak a képernyő érdekli őket" - halljuk sok helyről a megállapítást, ami nincs is messze a valóságtól. Jóval kevesebb gyerek számára jelent hobbit az olvasás, ha van internet, okostelefon, számítógép és tévé. Enélkül nehéz lekötni a figyelmüket, és jobbára csak unatkoznak akkor is, ha roskad a könyvespolc. Igen ám, de a szülők-nevelők is felelősek azért, hogy egyre kevesebb fiatal olvas! Mit tehetünk, hogy csemetéink később örömmel forgassák a könyveket?

Kezdjük korán

Az olvasásra is igaz, hogy minél korábban kezdjük el a gyerekek ezirányú nevelését, annál több esélyünk van rá, hogy lesz eredménye. Így már egészen kisgyerekkortól érdemes odafigyelni és tenni azért, ha intelligens és olvasó gyermekre vágyunk.

A példa fontossága

Tudjuk, a gyerekek nem az alapján tanulnak elsősorban, amit mondunk nekik, hanem próbálnak minket leutánozni. Ha azt látják a szülőktől, hogy ők is szívesen olvasnak, könyvesboltba, könyvtárba járnak, otthon lépten-nyomon találhatóak könyvek, akkor ők is érdeklődőek lesznek e tekintetben. De ha csak azt látják tőlünk, hogy nyomkodjuk a távírányítót vagy a billentyűzetet, akkor ne várjunk csodát...

Életkorfüggő történetek

Elsődleges szempont, hogy rendszeresen, lehetőleg minden nap esti mesét olvassunk a gyereknek, kapjon ajándékba szép mesekönyveket, képeskönyveket. Később pedig ahogy növekszik, lássuk el az életkorának és érdeklődésének megfelelő olvasmányokkal, hogy lássa - nem csak a kicsiknek szólnak a könyvek. Ha nő a gyermek, akkor is olvashatunk fel neki - a gyerekek igazán szokták szeretni akár kora kamaszkorban is ezt a programot.

Ne csak könyvet

Szintén kiváló, ha újságokat, képregényeket olvashatnak a gyerekek. Manapság sok szülő sajnálja a pénzt az efféle kiadványokra, hiszen interneten keresztül akár ingyen elérhetőek ezek a tartalmak, de sajnos nagyon nem mindegy, hogy kézzel foghatóan, vagy képernyőn keresztül olvasnak-e. Az e-book olvasó kellemes átmeneti megoldást képezhet. Ne gondoljuk, hogy ugyanaz lenne, mint a tablet, vagy a telefon, ennek a kijelzője ugyanis szemkímélő, valamint nem vonja el a figyelmet, nem szakítja meg a folytonosságot az internet és a beérkező üzenetek.

Elektronikus bébiszitter

Nagy akadályt jelent, hogy sok szülő a tévét, valamint a számítógépes mesenézést rendszeresen alkalmazza, ha szeretné a gyermek mellett elvégezni a feladatait, vagy egy kis nyugalomra vágyik. A törekvés érthető a fáradt kisgyerekes anyukák és apukák, nagyszülők részéről, de ezzel rendszeres képernyőzésre szoktatják a kicsiket és azt sugallják nekik: ha egyedül vagy, a képernyő az, ami leköt téged és társaságot ad neked. Innentől pedig kevésbé válnak érdekessé a könyvek.

Olvasás mint izomfejlesztés

Tudjuk, hogy az olvasás teljesen más agyi területeket mozgat meg, mint a képernyő. Míg az előbbi esetén aktivizálódik a fantázia, és egyszerre befogad, valamint működik az agy, az utóbbi esetén kvázi kikapcsol. Nem véletlenül alakult ki a szokás, hogy hullafáradtan tévét nézünk. De mindez olyan, mint az izom: ha nem edzzük magunkat, egy idő után ellustulunk. Az agy átáll a könnyedebb szórakozási formára, és az olvasás fárasztani fogja, vagy nem lesz olyan érdekes a számára. Megszokja, hogy nem kell képeket alkosson, hanem azt megkapja kívülről. Hozzászokik a gyorsabb információáramláshoz, és a könyvek, az olvasás világa már ingerküszöb alá kerül. Ennek tudatában érdemes bánnunk a képernyő adta szórakozási formákkal...

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

Tavaszi feltöltődés fontossága

Tavasz közeledtével ébredeznünk kellene pont úgy , mint a természetnek, de előfordul, hogy a tavaszi „kikelet” helyett, sokan bágyadtak, aluszékonyak, sőt sokan fejfájásról, szédülésről panaszkodnak.
Mára, már a tudomány is elismeri, „tavaszi fáradtság” létezik.