Jó tanácsok óvodakezdés előtt
- Dátum: 2016.12.14., 19:25
- beszoktatás, elengedés, megerősítés, óvoda, óvodakezdés
Az első időszak az óvodában általában nem könnyű. Érdemes látni, hogy elsősorban gyakorlatilag a szülőnek kell beleszoknia az új helyzetbe, és az ő viszonyulása fogja kijelölni a gyerek alkalmazkodási útját a közösségben.
Ez azt jelenti, hogy a szülői elvárások, érzelmi dilemmák és viszonyulások befolyásolják a gyerek hozzáállását is. Természetes, ha a szülő is elgyengül egy picit az elengedés fázisában, de határozottsággal nagyban megkönnyíthetjük a beszoktatás időszakát.
Alapszabály, hogy nem érdemes sokáig, kb. 1-2 hétnél tovább húzni ezt a folyamatot. A szülőnek ki kell jelölni a határokat önmaga és a gyerek számára is. Legyünk határozottak az elengedésben, de tegyük világossá azt is a gyermek számára, hogy mikor jövünk érte. Ezt érdemes tevékenységhez kötni, például: alvás után, vagy uzsonna után.
A gyerekek általában ügyesebben alkalmazkodnak, mint ahogy azt a szülők feltételeznék. De a beszokás feltételeit alapvetően a szülők határozzák meg a hozzáállásukkal. Ezért az a hatékonyabb, ha a szülő figyelme nem ragad le a környezeten, illetve a gyerek viselkedésének kontrollálásánál, hanem inkább önmagára irányul. Tehát például ha nagyon ellenáll a gyerek, nem érdemes hosszú meggyőző beszéddel rávenni, hogy márpedig milyen jó lesz ott neki. A figyelemelterelés hatásos lehet, illetve ilyen esetekben érdemes magunkba nézni! Vajon nem azt sugározzuk-e mi is: hogy nem akarjuk otthagyni a gyereket az óvodában, vagy nem vagyunk meggyőződve róla, hogy jó helyen van, és nem hiszünk benne igazán, hogy képes nélkülünk is létezni egy közösségben?
Az óvodába való beszokást követően újabb kihívást jelenthet a szülők számára, hogy a gyerek új szokásokat vesz fel, melyek nem mindig pozitív jellegűek. Ez egy természetes jelenség, mivel ebben a korban az utánzással történő tanulás dominál. Az újonnan felvett tevékenységeket, szokásokat a gyerekek próbálgatják, s ezt nem tudjuk szülőként megakadályozni. De a határokat világosan ki kell jelölni a gyerek számára, ami nem egyenlő azzal, ha pusztán tiltunk valamit.
Pozitív instrukciók megfogalmazásával hatékonyabban kompenzálhatjuk a gyerek újonnan felvett rossz szokásait. Ha például el kezd csúnyán beszélni, azt érdemes mondani, hogy „a mi családunkban nem szokás csúnyán beszélni”. Ha a gyerek elkezd dobálózni mindenféle tárggyal, akkor meg például azt mondhatjuk: „a labdát dobáld inkább, beletalálsz a kosárba?”. Hiba lehet, ha túl gyorsan várjuk a változást, azaz ha elmondjuk hétfőn, és kedden már elvárjuk, hogy ebben meg abban változzon a gyerek magatartása. A sürgetés nem jó, de az fontos, hogy a szülők folyamatosan „aláhúzzák”, kiemeljék a szabályokat a gyerek viselkedése kapcsán. És ne feledkezzünk meg a pozitív tevékenységek megerősítéséről sem!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.