Menü

Kivel barátkozik a gyerekünk?

A legtöbb szülő számára kardinális kérdés, hogy gyereke milyen társaságba keveredik, főleg serdülőkorban. Ezért sok szülő igyekszik befolyásolni, meghatározni, hogy kivel barátkozzon a gyereke. De vajon szülőként, hogyan tudjuk ezt befolyásolni, illetve honnan tudjuk, hogy milyen barátra van szüksége gyerekünknek?

Leggyakrabban azt erőltetik a szülők, hogy gyerekük jó tanuló gyerekek társaságát keresse. De hiába, hiszen a barátság egy teljesen érzelmen alapuló választás, logikai érvekkel nem fogjuk tudni befolyásolni ezt a döntést. Legalábbis hatásos módon biztos nem. Nem jó szülői taktika a tiltás ebben az esetben sem, hiszen az általában csak azt eredményezi, hogy gyerekünk nem lesz velünk őszinte.

A barátság nagyon fontos kapcsolat, ezek a kölcsönösségen alapuló viszonyok 10 éves kor felett kezdenek kialakulni általában. A bandázás életkori sajátosság, amit szülőként direkt módon nem igazán tudunk irányítani.

Az alternatív programok kínálatával viszont tudjuk némileg terelgetni gyermekünket jobb társaság felé. Vagyis tudatosan kereshetünk különböző tematikus közösségeket számukra, például valamilyen sporthoz vagy hobbihoz kapcsolódóan. Ezáltal némileg meg tudjuk óvni gyerekünket a céltalan sodródástól, amely esetleg destruktív társaság irányába lökné idővel.

A szakemberek szerint sem célszerű direkt utasításokat megfogalmazni a gyerekek felé azzal kapcsolatban, hogy kivel kellene barátkozniuk. Inkább az elfogadás útját érdemes követni, ha kevésbé szimpatikus barátról is van szó, szülőként igyekezhetünk integrálni őt is a családi programokat illetően, így valamennyire ellenőrzésünk alatt tarthatjuk. A barát bevonása a családi programokba sokkal célravezetőbb szülői hozzáállás, mint a tiltás.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.