Holnapután suli - ünnepelnek a szülők?
- Dátum: 2016.08.30., 10:56
- gyerek, iskola, iskolakezdés, lelkiismeret, lelkiismeret-furdalás, szülő, tanév, tanulás
Két nap múlva kezdődik az iskola, kevés gyerek boldog ettől a ténytől, inkább bánatosan pergetik a nyári szünet legutolsó napjait, és jobb esetben is a barátokkal való találkozás miatt várják a tanévkezdést. Na de nem így a szülők, akik viszont örülnek, hogy megkezdődik a tanítás - lehetséges ez? Milyen dolog, hogy az anyukák és apukák várják az iskolakezdést...? A helyzet az, hogy teljesen természetes.
Vannak szülők, akik fájó szívvel engedik vissza gyermeküket az iskolapadba. Talán mert klassz nyarat töltöttek együtt, talán mert a szülő lelkiismeretes, és a sulikezdéssel együtt neki is több feladata akad, mondjuk uzsonnát készíteni, korábban kelni, kikérdezni a leckét, vagy bepakolni a gyermek táskáját. Az anyukák és apukák másik csoportja viszont őszintén bevallja, nem is olyan nagy baj, hogy indul a tanév. Talán gonoszak lennének, vagy nem szeretik a gyermekeiket? Erről szó sincs.
Csupán annyi a felállás, hogy a nyári szünet felborítja az év rendes ügymenetét, és nehezebb dolgozni, vagy akár ügyet intézni, amikor otthon vannak a gyerekek. A felügyeletükről, ellátásukról gondoskodni kell - s noha ezt mindenki tudta, amikor gyermeket vállalt, munka, vagy esetleg egy-több kisebb korú csemete mellett ez nem is olyan egyszerű. Sok függ persze a gyermek természetétől és neveltetésétől, például hogy mennyire tudja elfoglalni, lekötni magát - az unatkozó nebulók ideje jobban lekötött a tanév során.
Ha éppen mi is abba a csoportba tartozunk, akik nem bánják, hogy a gyermek újabb osztályba lép és megkezdődik számára az oktatás, ne legyen lelkiismeret-furdalásunk! Természetes lehet, ha így érzünk, amennyiben számunkra ily módon könnyebbek a mindennapok. Semmi természetellenes nincs ebben - ahogy abban a helyzetben sem, ha az anyának, apának esetleg könnyebbséget jelent, amikor a kicsi bekerül óvodába vagy bölcsődébe. Nyilvánvalóan ilyenkor fáj az elengedés, de emellett több saját idővel rendelkezünk. Normális dolog azt érezni, hogy szükségünk van az énidőre.
Ahelyett, hogy magunkat ostoroznánk érzéseink miatt, inkább törekedjünk arra, hogy a gyermek által délután, valamint hétvégén otthon töltött idő minőségi legyen. Könnyen lehetséges, hogy ez jobban megy, amikor kevésbé vagyunk leterheltek a gyerekünk által. Segítsük lelkileg és gyakorlatilag is, amiben csak lehet a tanév során - ha úgy érezzük, ebben megtesszük, amit tudunk, akkor nincs okunk aggodalomra.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.