10 nap és iskola - felkészülés indul!
- Dátum: 2016.08.20., 20:18
- alvás, diák, gyerek, iskola, napirend, nyári szünet, pedagógus, pihenés, suli, szülő, tanár, tanév, tanévkezdés, tanulás, tanuló, vakáció
10... 9... 8... A legtöbb gyerek bánatára most nem a vakáció betűit írjuk visszafelé, hanem a napokat számoljuk az iskolakezdésig. A visszarázódás akkor sem könnyű, ha időben megkezdjük a felkészülést a sulira, hiszen véget érnek a nyári lazítós mindennapok, újra tanulni kell és házi feladatot írni, korán kelni, kötelezettséget teljesíteni. Hát még akkor milyen nehéz a fiataloknak, ha mindenféle tudatos átmenet nélkül csöppennek vissza az iskolapadba. Jobb, ha segítünk nekik az átállásban, amit érdemes azonnal elkezdeni. No de mégis mit tehetünk?
Állítsuk át az alvásidőt
A nagyon szigorú és rendkövető szülők kivételével a legtöbb családban kicsit "elkanászodnak" nyáron a gyerekek, mert tovább ébren lehetnek, és később kell kelniük. Erre egyébként szükségük is van, hogy a meleg évszakban kipihenjék az előző iskolaév fáradalmait, valamint hogy rápihenjenek a következőre. A tanárok beszámolói alapján ugyanis érezhető a gyerekek fáradtsága a szünetmentes időszakok végén. Azonban hatásos pihenőidő ide vagy oda, az átállás nem olyan egyszerű, inkább a fokozatosság javasolt. Napról napra tehát küldjük korábban aludni a gyerekeket, és ébresszük őket korábban. Így a suli első napjaira már kevésbé lesznek fáradtak és nyűgösek.
Agyban visszarázódni...
A gyerekek legnagyobb része rengeteget felejt a nyári szünidő alatt, nem véletlenül tartanak a pedagógusok év eleji ismétléseket. Ha azt gondolnánk, hogy a felejtés témakörét túlmisztifikálják a tanárok, akkor teszteljük a gyerekeinket, hogy mire emlékeznek a tavalyi tananyagból. Meg fogunk lepődni... Nekik is egyszerűbb, ha ütemesen hangolódnak rá, hogy a szórakozáson túl mostantól több kötelesség várja őket, és újra elkezdik bejáratni a tanuláshoz szükséges "agytekervényeket". Gyakoroljunk velük otthon, vagy adjunk nekik a tavalyi könyvek és füzetek alapján feladatokat, persze csak kényelmesen, nem kell őket túlhajszolni. Sikerre, vagy lelkesedésre persze nemigen számíthatunk tőlük, mégis kímélőbb lehet nekik ez az átmenetet képező megoldás.
Vonjuk be őket az előkészületekbe
Gondos szülőként lehet, hogy lelkesen állítjuk össze a tanszerlistát és csomagoljuk a tankönyveket, de életkoruknak megfelelően adjunk minél több önállóságot ebben a fiataloknak! Ezután persze ellenőrizhetjük a munkájukat, de jó, ha ebből is érzékelik: az iskola az ő felelősségük és feladatuk - amiben persze támogatjuk őket.
Új szabályok bevezetése, a régiek ismétlése
Ha szeretnénk új, jegyekkel és tanulmányi eredményekkel kapcsolatos jutalmazási, motivációs rendszert bevezetni, akkor itt a lehetőség! Gondolkodjunk el a lehetőségeken, és beszéljük át a gyerekkel, hogy mire számíthat. Az is hasznos, ha újra tudatosítjuk a csemetékben a napirend változását. Lehet, hogy pár hónappal ezelőtt ugyanez volt, és azt gondoljuk, ez a gyereknek egyértelmű lesz, de vegyük számításba, hogy ők sokkal jobban a jelenben élnek, no és persze a kényelmetlenebb dolgokat hajlamosak okosan, módszeresen elfelejteni. Kisebbeknek segítségükre lehet, ha leírjuk, lerajzoljuk az iskolaidei napirendet, és kitesszük nekik az ajtóra, vagy a faliújságra, esetleg a szekrény belsejére.
Ünnepeljünk!
Amennyiben a gyermekünk is azok közé tartozik, akik kisebb lelkesedéssel fogadják az iskolakezdést, és szomorkásan búcsúztatják a nyarat, akkor tegyük nekik kellemesebbé a sulikezdési időszakot: ünnepeljük meg, hogy hányadikos lett. Lehet akár ajándékkal, élménnyel, vagy éttermi látogatással, a lényeg, hogy érezze, elismerik és fontosnak tartják, nem csak kötelezettségeket pakolnak rá a tanév indulásával.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.