Segítsen-e a gyermek a házimunkában?
- Dátum: 2015.09.13., 17:09
- gyerek, házimunka, háztartás, háztartásvezetés, iskola, önállóság, tanulás
Vajon jót, vagy rosszat teszünk azzal a gyereknek, ha bevonjuk őt a háztartási feladatokba? Nagy kérdés ez azokban az időkben, amikor az olyan korú gyerekek, akik segíteni tudnak - tudnának, leterheltek az iskolában, és viszonylag kevés idő jut a szabad játékra.
A szülők egy része mentesíti a gyermekét, ahol csak tudja, mert azt vallja: a csemetéjét olyan mértékben elfárasztják az iskolában, és annyi az otthoni tanulnivaló, hogy házimunkát már semmiképp sem bízna rá, hiszen annak esetleg az iskolai eredményei látnák kárát. Vagy éppen csak szimplán, a gyerek iránti szeretetből, kíméletből nem akarják, vagy eszükbe sem jut otthoni teendőket bízni a gyermekre. Ezzel azonban nem biztos, hogy előnyt kovácsol a szülő-nevelő a gyermekének, legalábbis hosszú távon.
Gondoljunk csak bele: melyikre lesz biztosan szükségük a fiataloknak az életben: a deriválásra, a szóelemzésre, vagy arra, hogy el tudja látni magát, tudjon főzni, tisztán tudja tartani önállóan az otthonát? Egymás mellé helyezve a kettőt talán más megvilágítást kap ez a kérdés. Tudjuk jól, hogy a gyermek sikere az életben csak kevésbé múlik a tanulmányi eredményein, annál inkább azon, hogy mennyire életrevaló, talpraesett és magabiztos, valamint önálló.
Arról nem is beszélve, hogy nem tudjuk a végtelenségig megkímélni őt. "Had' legyen gyerek, amíg csak teheti!" - állítja sok szülő. Azonban mennyivel lesz neki könnyebb, ha ezeket a dolgokat saját magának, egyedül, vagy esetleg a szülő "telefonos segítségével" kell elsajátítania? A gyakorikérdések.hu nevű, egyébként igen hasznos weboldal tele van olyan kérdésekkel, amik arra engednek következtetni, hogy a fiatalok otthon nem tudták elsajátítani a legegyszerűbb dolgokat sem. Hogyan kell rántást készíteni, biciklit pumpálni, ésatöbbi. Amennyiben a fiatalt a szülő nem vonja be az otthoni, háztartási, ház körüli teendőkbe, akkor mindezek megtanulása a későbbiekben sokszoros időt fog igénybe venni a számára. Esetleg nehézséget okoz majd a párkapcsolatában, vagy társas kapcsolataiban, hogy az alap dolgokkal nincs tisztában.
A kímélő szülői szemlélet része, hogy az édesanya, édesapa megcsinál mindent egyedül, emiatt viszont sajnálatos módon kevesebb idő jut emiatt a gyerekre. Mennyivel szebb, ha a lehetséges tevékenységeket közösen végzik, nagyobb gyerekek esetén pedig mindenkinek megvan a maga feladata! A tévhittel ellentétben ezen szemlélet nemcsak a lányos anyukáknál, apukáknál hasznos. Sok leendő asszonyt tenne boldoggá, ha a férjük konyítana a takarításhoz, a főzéshez. No és persze sok ifjú férj lenne szintén örömtelibb, ha nem csak rántottát tudna főzni a kedvese vacsorára.
Ne bízzunk mindent az iskolára. Noha szerencsés esetben a gyerekek tanulnak háztartási ismereteket, barkácsolást, ezek azok a tevékenységek, amiket a gyermek inkább otthon tud elsajátítani. Mindemellett persze lehet mértéket tartani, elegendő tanulási- és szabadidőt biztosítani a gyereknek, a hangsúly az egészséges arányok megtalálásán van.
Való igaz, türelem kell ahhoz, hogy a gyermeket házimunkára tanítsuk és neveljük. Nyilvánvalóan háromszor olyan gyorsan végeznénk egyedül, rutinunk révén szebben és hamarabb készülnénk el. Gondoljunk viszont arra, hogy hosszú távon befektetésnek számít a fáradozásunk.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!