Amikor a szülő és a gyerek közé áll a mobiltelefon…
- Dátum: 2015.05.21., 14:43
- digitális kor, mobiltelefon, nevelés, okostelefon
Az okostelefonok világában a mobilhasználat szervesen a mindennapjaink részévé vált, telefonjainkkal fekszünk és ébredünk. A digitális kor eszközeinek használata életünk szinte minden egyes szegmensére hatással van, a mobiltelefonok például még a gyereknevelésbe is „beleszólnak”.
Az okostelefonok nyújtotta lehetőségek látszólag megkönnyítették életünket, hiszen általuk folyamatosan jelen lehetünk egy digitális közösségben, bármikor elérhetnek minket, és szinte minden helyzetben akár még dolgozhatunk is segítségükkel. Milyen jó, hiszen így akkor is a családom körében lehetek, ha közben válaszolnom kell néhány emailre. Csak hogy, ez egyben azt is jelenti, hogy figyelmünk állandóan megosztva működik, hiába vagyunk fizikailag jelen, ha közben használjuk a telefonunkat nem biztosítjuk gyerekeink számára a kizárólagos figyelmet.
Pedig a gyerekek igénylik a kitüntetett figyelmet, és pontosan érzékelik azt is, ha a szülő csak részben van velük. Ezért ha telefonunk tényleg minden pillanatban birtokolhatja figyelmünk egy részét, a gyerekekben ez bizonyosan hiányérzetet kelt, és megindul a verseny a szülői figyelem eléréséért. Vizsgálatok szerint a szülők többsége fel sem fogja, hogy mobilhasználattal váltotta ki a gyerekekben a figyelemfelkeltő viselkedést, ráadásul ingerülté is válnak. Ez a folyamat egyértelműen rossz irányba sodorja a szülő-gyerek kommunikációt, és egyúttal a kapcsolatot is.

Szülői példamutatás, nevelés és a szülő-gyerek kapcsolat szempontjából is rendkívül fontos lenne, ha tudatosan figyelnénk arra, hogy mindennapjaink során legyenek „okostelefonmentes időszakok”. Vagyis például családi étkezések alkalmával, vagy amikor együttjátszunk gyermekünkkel, figyelmünket ne kaparinthassa meg egyetlen pillanatra sem telefonunk, csak így biztosíthatunk minőségi időt szeretteink számára.
Fotó:
pixabay.com
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.