Amikor a szülő és a gyerek közé áll a mobiltelefon…
- Dátum: 2015.05.21., 14:43
- digitális kor, mobiltelefon, nevelés, okostelefon
Az okostelefonok világában a mobilhasználat szervesen a mindennapjaink részévé vált, telefonjainkkal fekszünk és ébredünk. A digitális kor eszközeinek használata életünk szinte minden egyes szegmensére hatással van, a mobiltelefonok például még a gyereknevelésbe is „beleszólnak”.
Az okostelefonok nyújtotta lehetőségek látszólag megkönnyítették életünket, hiszen általuk folyamatosan jelen lehetünk egy digitális közösségben, bármikor elérhetnek minket, és szinte minden helyzetben akár még dolgozhatunk is segítségükkel. Milyen jó, hiszen így akkor is a családom körében lehetek, ha közben válaszolnom kell néhány emailre. Csak hogy, ez egyben azt is jelenti, hogy figyelmünk állandóan megosztva működik, hiába vagyunk fizikailag jelen, ha közben használjuk a telefonunkat nem biztosítjuk gyerekeink számára a kizárólagos figyelmet.
Pedig a gyerekek igénylik a kitüntetett figyelmet, és pontosan érzékelik azt is, ha a szülő csak részben van velük. Ezért ha telefonunk tényleg minden pillanatban birtokolhatja figyelmünk egy részét, a gyerekekben ez bizonyosan hiányérzetet kelt, és megindul a verseny a szülői figyelem eléréséért. Vizsgálatok szerint a szülők többsége fel sem fogja, hogy mobilhasználattal váltotta ki a gyerekekben a figyelemfelkeltő viselkedést, ráadásul ingerülté is válnak. Ez a folyamat egyértelműen rossz irányba sodorja a szülő-gyerek kommunikációt, és egyúttal a kapcsolatot is.
Szülői példamutatás, nevelés és a szülő-gyerek kapcsolat szempontjából is rendkívül fontos lenne, ha tudatosan figyelnénk arra, hogy mindennapjaink során legyenek „okostelefonmentes időszakok”. Vagyis például családi étkezések alkalmával, vagy amikor együttjátszunk gyermekünkkel, figyelmünket ne kaparinthassa meg egyetlen pillanatra sem telefonunk, csak így biztosíthatunk minőségi időt szeretteink számára.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.